Välkommen
Gäst
. Var snäll och
logga in
eller
registrera dig som ny medlem
.
juli 11, 2025, 12:00:48
Startsida
Forum
Hjälp
Kalender
Media
Logga in
Registrera
Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
»
Modellrelaterade diskussionsforum
»
5-serien
»
E39 1996-2003
»
Laddningssvårigheter, 520iA 2001 (?)
Nyheter
Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.
« föregående
nästa »
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Gå ned
Författare
Ämne: Laddningssvårigheter, 520iA 2001 (?) (läst 9221 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Stein
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 153
Blue Shadow, He who follows
«
skrivet:
juli 23, 2012, 12:32:49 »
Så var det att skriva igen
Vad är rätt spänning som generatorn skall ladda batteriet i denna bil. Är det 13,8 eller 14,4 volt?
Befintligt batteri är endast 2 år gammalt, men under det året vi ägt bilen har det varit för litet ström på batteriet 4 gånger.
Spänning är då runt 11 volt.
Då vi köpte bilen juni 2011, var batteriet mindre än 1 år gammalt. Första gången du upptäcker att det saknas ström, reagerar du inte så mycket, man har väl glömt en lampa påslagen eller något.
Men nu när det skett 4 gånger, senast i går 22 juli, efter en körsträcka på 7 mil, då undrar man. Vi parkerade bilen ett par timmar, sen körde vi några kilometer och parkerade i 5 minuter.
Sen var det inte nog ström att starta, men ett vänligt par, hjälpte oss med startkabel.
Väl kommet hem, satte jag batteriet på laddning, och då löste säkringen ut på laddaren 2 gånger. Då var det sent, så jag började ny laddning i dag. Två gånger löste säkringen ut efter en stunds laddning igen.
Jag har hög och låg laddningsström, så jag lät den stå på låg några minuter, och den laddad då med ca. 10 amp. Spänningen låg länge på 12.4 volt.
Sen gick jag över till hög laddning igen (20amp som successivt sjönk), och nu har laddningen gått bättre, och är nu uppe i 12,90 volt.
Titthålet på batteriet är svart än så länge.
Jag vet att om laddningen från bilen inte är tillräcklig hög, sulfaterar plattorna. Undrar nu om laddningen från bilen är för låg, och att detta skett.
Kommer inte ihåg exakt spänning senast jag laddade och mätte, men tror inte det var över 13 volt.
Har någon av er haft liknande problem? Kan laddströmmen justeras på denna bil?
Har varit i kontakt med BMW Lund, men de har mycket att göra just nu.
Kanske en vanlig verkstad kan kolla laddströmmen också?
Återkommer om slutresultat på spänning på batteri samt spänning från generator när jag satt in batteriet.
PS. Vet någon hur man får upp lastluckan bak, när bilen är strömlös?
Loggat
Newbie.....who? Me??
Alain
Admin
Administrator
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 10081
Kön:
«
Svar #1 skrivet:
juli 23, 2012, 13:13:07 »
Köpte du själv den befintlig batteriet eller var den in innan du köpte bilen?
Om den var redan in skulle jag utan tvekan köpa ett nytt och se hur det fungerar
Det tyvärr inte går att öppna glas baklucka eftersom öppningen är elektrisk.
Tre faser
När ett urladdat batteri skall laddas så kan man som enkel princip säga att detta sker
under tre olika faser.
I det första steget där merparten av kapaciteten laddas in styrs förloppet av att man
begränsar spänningen över batteriet så att man undviker så kallad gasning. Med gasning
menas en spänningsberoende bireaktion som innebär att vatten sönderdelas till vätgas och
syrgas, vilket leder till oönskade effekter såsom att batteriet blir varmt och torkar ut
eftersom vattnet i elektrolyten avgår i form av gas. För ett 12V batteri vid
rumstemperatur inträder gasning vid ca 14,4V.
Den ström som ett urladdat batteri inledningsvis kan ta emot utan att nå gasningsspänning
är relativt hög, men den avtar successivt allteftersom laddningen fortgår.
Som tumregel kan man säga att ett batteri utan att ta skada kan laddas med lika många A
som det fattas Ah till att batteriet skall vara fulladdat. Det vill säga att om till exempel 50
Ah är urladdat så kan batteriet laddas med 50 A. En laddning enligt denna princip skulle
innebära att man laddade med en konstant spänning under hela laddningsförloppet, och
det är den snabbaste typ av laddning som går att åstadkomma. Den är dock inte praktiskt
tillämpad för konsumentbruk eftersom den skulle kräva att man dimensionerade laddarna
för höga strömmar vilket skulle innebära att de blev både stora och dyra.
Istället bygger man normalt laddarna så att de lämnar en maximal ström på mellan 4 och
15 A för laddare som om de är avsedda för normalstora bilbatterier.
I det första laddningssteget låter man laddaren ladda med sin maxström till dess att
spänningen över batteriet når gasningsspänningen.
Under denna första del av laddningen återladdas största delen av den urladdade
kapaciteten. Om till exempel laddaren ger 7A så är laddningstillståndet för ett 70 Ahbatteri
enligt tumregeln ovan 90 procent när gasningsspänningen nås.
I det andra laddningssteget låser man spänningen vid gasningsspänning och låter
strömmen sjunka. Ett problem i detta sammanhang är att gasningsspänningen är starkt
temperaturberoende och varierar med ca 0,3V för var tionde grad. För batterier i
rumstemperatur ligger, som nämnts ovan, tröskelspänningen på ca 14,4V för ett 12V
batteri, och på grund av temperaturberoendet varierar nivån mellan 13,8V vid 50°C och
15,0V vid 0°C.
Loggat
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan.
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!!
BROR
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 251
Kön:
Bakhjulsdrivet - Finns det annat?????
«
Svar #2 skrivet:
juli 23, 2012, 13:53:53 »
Alain, det var en rejäl information.
Vill bara flika in lite kort, hade batteriproblem ganska nyligen, trodde att batteriet jag hade var ganska OK (troligen 4 år gammalt) dock var det inte så.
Eftersom bilen inte startade så var jag tvungen att snabbladda batteriet, mosade på med +20A (lastbils laddare) men batteriet tog
inte laddning helt (då med normal laddning) förrän efter en timme. När bilen sedan startade så kollade jag laddningen (generatorn ett år gammal)
och den gick upp till max 13,6V vilken är nästan OK, bytte senare batteri och kollade då laddningen igen (nyfiken) då gick den upp till
14,3V. Så min slutsatts av detta var att någon cell i det gamla batteriet var dålig och detta gjorde att det inte blev full laddspänning vilket
även min "stressladdning" även visade.
Nytt batteri att rekomendera, Auto experten har skapliga priser på i mitt fall 95Ah batterier.
Loggat
-01 E39 525ia med Bavaria paket, trivselfaktor 100+
SÅLD :'(
Alain
Admin
Administrator
BMW Senior Medlem
Kön:
«
Svar #3 skrivet:
juli 23, 2012, 14:34:56 »
Misstänker också att problemet är batteriet celler som är kass och då omöjligheten med att ladda upp den.
Loggat
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan.
Stein
BMW Senior Medlem
«
Svar #4 skrivet:
juli 23, 2012, 14:39:28 »
Hej och tack så mycket för mycket god info.
Laddaren jag har, har några år på nacken, men den fungerar gott.
Nu var amp. ned på 15, och spänningen på batteriet uppe på 14.00 volt!
Batteriet var under 1 år då vi köpte bilen. Nu är det snart 24 månader, och jag har garanti ut veckan.
Skall bli intressant att se värdet om ett par timmar.
Är det fel på batteriet, hoppas jag de hittar det på BMW i Lund.
Sen läste jag följande på garget:
http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=202603
:
Jag tror jag har hittat felet, en god vän tipsa mig om oljenivågivaren att den kunde lägga upp batteri lampan så jag drog ur kontakten och den har inte lyst efter de, så jag hoppas på att det är löst nu!. Men får tacka för alla svar!
Min oljenivågivare har lagt av, det upptäckte jag när jag kollade oljan, fär ca ett halvår sedan, och den var mycket, mycket låg, utan att jag mottog något signal.
Den är nu bortkopplat, så jag testar detta. Emellertid har inte lampan lyst hos mig, men blinkat till några gånger i går kväll.
Men då jag lyfte upp bilen för att plocka bort kabeln, tills jag får ny givare på plats, upptäckte jag att motorn läcker olja!
Ena problemet efter det andra.
Motorn är blöt av olja på ovansidan i front som rinner ned under bilen.
Vilken packning kan det vara som läcker där? Är redd det blir ett stort och dyrt jobb detta.....
-Säg det är en smärre sak att fixa, snälla.....?
Nu är klockan 14.45, och amp. är 10 A, spänning 14,52VOLT!
Loggat
Newbie.....who? Me??
Stein
BMW Senior Medlem
«
Svar #5 skrivet:
juli 23, 2012, 15:50:25 »
Nu är klockan 15.45 och spänningen under laddning var 14,9 - 15.0 volt.
Kopplade ifrån laddaren och skall nu låta batteriet stå ett tag, den sjönk till 13V innan jag gick ut.
Sen finns det en signalgivare på batteriet, gul= byt batteri, svart= ej laddat grön= laddat.
Den är fortf. svart.
Loggat
Newbie.....who? Me??
Stein
BMW Senior Medlem
«
Svar #6 skrivet:
juli 23, 2012, 20:41:01 »
Då är batteriet på plats, var stabilt på 13 volt.
Har kört ca. 25 km, och när jag var tillbaka i garaget, kopplade jag på mätinstrumentet medan motorn gick.
Spänning endast 11,4 Volt. Även vid varvning av motorn. Alltså laddar inte generatorn. Fel på kablar dit tvekar jag på, då startmotorn drar lätt och inga tecken till något problem från batteriet.
I Haynes rep.handbok, får jag flera tips om orsak till dålig laddning, som slitna borstar, dåliga fjädrar, def. spänningsregulator osv.
Så då blir det test av generatorn i morgon då.....:-(
bilen har gått över 23000 mil, så det kan väl vara dags att kolla generatorn.
Loggat
Newbie.....who? Me??
Alain
Admin
Administrator
BMW Senior Medlem
Kön:
«
Svar #7 skrivet:
juli 23, 2012, 21:41:52 »
Hoppas att det kommer att fungerar som det ska men jag är fortfarande på att batteriet är slut men ....
Loggat
Stein
BMW Senior Medlem
«
Svar #8 skrivet:
juli 23, 2012, 23:14:59 »
Hehehe..hoppas jag också.
Kollade spänningen nu i kväll, efter parkerat i 5 timmar, då var spänningen ca. 12,5 Volt.
Den som lever får se....
Loggat
Newbie.....who? Me??
Stein
BMW Senior Medlem
«
Svar #9 skrivet:
juli 24, 2012, 09:58:53 »
http://forum.roadfly.com/threads/12488408-2006-X5-battery-frequently-dead
Skrämmande att se hur många BMW som har batteriproblem, MEN ändå förståelig, en bil i dag är en högteknologisk dator med allt för mycket elektronik!
De måste börja inse denna galenskapen, och reducera denna tekniken till ett hållbart nivå.
Loggat
Newbie.....who? Me??
Alain
Admin
Administrator
BMW Senior Medlem
Kön:
«
Svar #10 skrivet:
juli 24, 2012, 10:13:11 »
På den länk, de pratar om X5 men det är sant att många BMW eller annat märket klara inte av korta körningar, ofta är det så med större modeller eftersom mindre biligare eller äldre modeller inte ha så mycket elektronic.
Loggat
Stein
BMW Senior Medlem
«
Svar #11 skrivet:
juli 24, 2012, 12:35:32 »
God middag Alain.
Detta har hänt i dag:
Mätte spänning på batteri i morse, 11,8V
Startade motorn, generatorn laddade upp mot 14,4 Volt sen, i löpet av 20 sek, sjönk den ned till 12,4 volt. Jag lät motorn gå på tomgång, även varvade upp den, under en tid av 10 minuter, utan att laddning påbörjades. Under denna tiden sjönk spänningen ned till 11.8Volt.
Med mätinstrumenten inkopplat körde jag ca. 12 km tur retur, och spänningen stod konstant på 11,7 volt, men när jag stannade bilen, sjönk den till 11,4 volt ( i garaget)
Stannade motorn ett tag o startade igen. Laddar i 20 sek, sen går den ned.
Gentog detta ett par gånger.
Alltså, Generatorn är boven i detta.
Ringde Theanders bil och förklarade, och de höll med.
Så nu får jag leta generator, bra det är sommar när man skall riva halva motorrummet.....
Nu laddar jag batteriet igen.
Jag är redd att batteriet kanske sulfaterat också under tiden generatorn har fuskat, men det går väl inte på garantin...?
Vad har jag fått som bonus på detta felsökandet? Jag har fått träna hjärnan litet med problemlösning :-)
sen får jag träna plånboken till att hosta upp kosing.....
Loggat
Newbie.....who? Me??
Alain
Admin
Administrator
BMW Senior Medlem
Kön:
«
Svar #12 skrivet:
juli 24, 2012, 13:20:58 »
Det hade blivit billagare om det hade vart batteriet men kan tänka mig till en kostnad på ca 2500 - 3000:- för en ny generator.
Som tur har du inte en vattentät generator som kosta ca 12000:-
Loggat
Stein
BMW Senior Medlem
«
Svar #13 skrivet:
juli 25, 2012, 12:53:41 »
http://frejbildelar.e-butik.se/
Tjäna!
Då jag är litet "ekonomisk" av mig, och gillar inte slänga saker som kan fungera, beställde jag en laddningsregulator
hos Frej bildelar. Jag behöver inte demontera generatorn, bara luftfilter och kåpa bak på generatorn.
Därmed räknar jag med att kunna byta regulatorn utan för stort besvär.
En regulator kostar 500 kr, en bra begagnad generator 1000 kr och upp, 3500 för en ny....
Loggat
Newbie.....who? Me??
Alain
Admin
Administrator
BMW Senior Medlem
Kön:
«
Svar #14 skrivet:
juli 25, 2012, 14:32:10 »
Hel klart att det är billigare att byta en laddningsregulator och det kan fungerar hur bra som helst.
Berätta hur det går.
Loggat
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Gå upp
« föregående
nästa »
Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
»
Modellrelaterade diskussionsforum
»