Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Byta högtalare i en E46  (läst 17265 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Byta högtalare i en E46
« skrivet: maj 24, 2012, 18:05:46 »
Är det någon här som bytt ut de främre högtalarna mot andra? Hur gör man om de nya högtalarna har egna filter? Var sitter filtren original?
Man vill ju inte att ljudsignalen skall filtreras av originalfiltren först och sedan av de filter som följer med högtalarna.

Eller är det enklare att bara ersätta elementen tro och strunta i de filter som följer med?

Många frågor blir det…
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Byta högtalare i en E46
« Svar #1 skrivet: maj 27, 2012, 22:08:07 »
Har sökt runt en hel del på webben och det verkar vara som jag befarade, original elementen håller inte normal bilstereo standard på 4 Ohm utan midbasarna i dörrarna är på 2 Ohm. Visserligen ingen fara att förstärkaren kommer att gå sönder men det kommer att bli en helt skev volymskillnad mellan fram och bak om jag stoppar dit de nya dörrsidorna med DLS högtalarna monterade.

Fasen skall jag bli tvungen att flytta över originalelementen? Jag som hade hoppats kunna uppgradera ljudet samtidigt.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Byta högtalare i en E46
« Svar #2 skrivet: maj 29, 2012, 19:37:47 »
På en bil med enklaste Business stereon, två högtalare i framdörrarna, så är basen på 4 Ohm och diskanten är parallellkopplad mot basen.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Byta högtalare i en E46
« Svar #3 skrivet: maj 30, 2012, 07:28:04 »
Kan tänka mig att med allt du gör kommer du att ha ett mycket bra ljud, eller?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Byta högtalare i en E46
« Svar #4 skrivet: maj 30, 2012, 18:55:25 »
Kan tänka mig att med allt du gör kommer du att ha ett mycket bra ljud, eller?

Just nu är ljudet helt original BMW business vilket inte låter något vidare, det blev ingen uppgradering på grund av att jag inte vill kapa bort originalkontakterna på kablaget. Uppgradering får vänta tills jag hittar element som verkligen är anpassade till bilen.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Byta högtalare i en E46
« Svar #5 skrivet: maj 30, 2012, 20:12:14 »
Kan du inte höra med BMW om de inte har någonting intressante som kan förbättra ljudet?
Jag vet att de inte är specialister men...
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Byta högtalare i en E46
« Svar #6 skrivet: maj 30, 2012, 20:58:08 »
Lutar mest åt ett kit från http://www.bavariansoundwerks.com

Kostar dock 599.99 USD för ett komplett kit, hade varit trevligt att kunna provlyssna innan man handlar.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Byta högtalare i en E46
« Svar #7 skrivet: maj 30, 2012, 21:30:04 »
Verkar intressant, men som du säger: hade varit trevligt att kunna provlyssna innan man handlar.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Stoffex

  • Fullt Medlemskap
  • ***
  • Antal inlägg: 31
  • Karma: +1/-0
  • Kön: Man
Byta högtalare i en E46
« Svar #8 skrivet: juni 10, 2012, 16:34:49 »
Har du kommit nånvart med ljudbygge?
Sitter själv med planer på uppgradering, då jag helt håller med om att BMW Business inte låter något vidare. Dessutom glappar den eftermonterade AUX-ingången ;)
Hur blir det då om man stoppar ny stereo med alla adaptrar osv, på orginalhögtalarna? Det måste bli en märkbar skillnad.
Det finns ju även harmann kardon-system i dessa bilar på stora stereon, såg en som sålde ett sådant kit på blocket. Men det känns sådär att köpa begagnade högtalare.
Detta tål att tänkas på!

Utloggad Gemini__

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3257
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
Byta högtalare i en E46
« Svar #9 skrivet: juni 10, 2012, 18:09:22 »
Välkommen till forumet Stoffex.

Precis som du nämner känns det inget vidare att köpa begagnat. Blir intressant att se vilka alternativ ni väljer i slutändan.

Mvh
Thomas
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Byta högtalare i en E46
« Svar #10 skrivet: juni 10, 2012, 22:01:07 »
Har du kommit nånvart med ljudbygge?
Sitter själv med planer på uppgradering, då jag helt håller med om att BMW Business inte låter något vidare. Dessutom glappar den eftermonterade AUX-ingången ;)
Hur blir det då om man stoppar ny stereo med alla adaptrar osv, på orginalhögtalarna? Det måste bli en märkbar skillnad.
Det finns ju även harmann kardon-system i dessa bilar på stora stereon, såg en som sålde ett sådant kit på blocket. Men det känns sådär att köpa begagnade högtalare.
Detta tål att tänkas på!

Nej jag kör fortfarande på standard prylarna. Som jag förstått det så är det inte elektroniken som är den sämsta länken i originalprylarna. Så jag skulle definitivt börja med att byta elementen. Personligen skulle jag inte heller stå ut med en eftermarknads stereo som skämmer utseendet i instrumentpanelen. Det är dessutom mer jobb att stoppa i en annan huvudenhet än man kan tro då du måste dra nya kablar överallt. Originalprylarna är inte samlade i ett din chassi som man kan tro utan det är i princip bara en cd läsare i intrumentpanelen. Slutstegen sitter i kofferten exempelvis.

Efter att läst på lite så har jag förstått att de ersättningselement som BSW säljer passar inte det enklaste systemet som säljs i europa. Tydligen finns inte detta alls i  de bilar som säljs i staterna utan deras enkla system har 3 element i dörrarna och sedan finns det även HK systemet.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Stoffex

  • Fullt Medlemskap
  • ***
  • Antal inlägg: 31
  • Karma: +1/-0
  • Kön: Man
Byta högtalare i en E46
« Svar #11 skrivet: juni 10, 2012, 22:49:10 »
Tack för välkomnandet Gemini_!
 
Nej jag kör fortfarande på standard prylarna. Som jag förstått det så är det inte elektroniken som är den sämsta länken i originalprylarna. Så jag skulle definitivt börja med att byta elementen. Personligen skulle jag inte heller stå ut med en eftermarknads stereo som skämmer utseendet i instrumentpanelen. Det är dessutom mer jobb att stoppa i en annan huvudenhet än man kan tro då du måste dra nya kablar överallt. Originalprylarna är inte samlade i ett din chassi som man kan tro utan det är i princip bara en cd läsare i intrumentpanelen. Slutstegen sitter i kofferten exempelvis.

Efter att läst på lite så har jag förstått att de ersättningselement som BSW säljer passar inte det enklaste systemet som säljs i europa. Tydligen finns inte detta alls i  de bilar som säljs i staterna utan deras enkla system har 3 element i dörrarna och sedan finns det även HK systemet.
Självklart skulle det ju inte vara enkelt och smidigt ;)
Börjar låta som att det blir till å plocka ihop högtalare och distanser på egen hand.
 
Men då är ju frågan, hur blir det med framsystemets filter? I golfen jag bytte framsystem i så satt filtret integrerat i diskanten, och midbasen var sedan seriekopplad mot diskanten. Kunde koppla så jag använde befintliga sladdarna ut i dörren och nya från filtrena bakom handskfacket till skrikarn.
 
Men du sa att elementen i fram på e46 är paralellkopplade?
 
Går säkert att hitta en smidig lösning på detta ;) Har du kollat andra forum? Verkar helt orimligt att ingen gjort detta och löst problemen innan på en 10 år gammal bilmodell :P

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Byta högtalare i en E46
« Svar #12 skrivet: juni 11, 2012, 21:16:56 »
Tack för välkomnandet Gemini_!
 Självklart skulle det ju inte vara enkelt och smidigt ;)
Börjar låta som att det blir till å plocka ihop högtalare och distanser på egen hand.
 
Men då är ju frågan, hur blir det med framsystemets filter? I golfen jag bytte framsystem i så satt filtret integrerat i diskanten, och midbasen var sedan seriekopplad mot diskanten. Kunde koppla så jag använde befintliga sladdarna ut i dörren och nya från filtrena bakom handskfacket till skrikarn.
 
Men du sa att elementen i fram på e46 är paralellkopplade?
 
Går säkert att hitta en smidig lösning på detta ;) Har du kollat andra forum? Verkar helt orimligt att ingen gjort detta och löst problemen innan på en 10 år gammal bilmodell :P


Vad jag kunde se är elementen paralellkopplade, alltså minus mot minus och plus mot plus. Inkommande signal var helt enkelt byglad till kontakten som går vidare till diskanten. Jag hade inte loss diskanten denna gång men jag antar att det sitter någon form av högpass filter på denna. Däremot kunde jag inte se någon form av filter alls på midbasen, så det är ju möjligt att den får hela registret som signal och får prestera vad den gör.

Det kvittar ju om du serie eller parallellkopplar, det viktigaste är att den slutliga impedansen blir ungefär den samma som innan.
Exempel för parallellkoppling.

Vi vet att midbasen är på 4 Ohm, om diskanten med är på 4 Ohm och parallell kopplad mot midbasen ser slutsteget (4x4)/(4+4)=2 Ohm medan
om man seriekopplar blir totalen 8 Ohm. Men detta är ju antingen utan filter eller med inlinefilter på diskanten.

Köper man ett färdigt kit så är ju allt detta redan räknat på, så frågan är mest vilken total impedans som originalgrejorna ger.
Men kolla själv innan du gör något, det var mycket länge sedan jag höll på med sådant här och matten är kanske helt uppåt väggarna?

En annan ovanlig grej i våra bilar är att det finns inget hål i plåten för midbasen i dörren, det är slutet bakom och elementet måste med andra ord ha väldigt lite inbyggnads djup. Om man inte vill såga i dörren, och det vill man ju inte.

BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Stoffex

  • Fullt Medlemskap
  • ***
  • Antal inlägg: 31
  • Karma: +1/-0
  • Kön: Man
Byta högtalare i en E46
« Svar #13 skrivet: juni 12, 2012, 21:35:08 »
" Du kan inte mäta impedansen, eftersom den är ett genomsnitt av växelströmsresistansen vid alla frekvenser. Du kan dock mäta likströmsresistansen, som brukar vara runt 25 % lägre än impedansen."
(Taget från random sida från google)

Skulle det gå att mäta sida för sida på något sätt?

Ledsnar mer och mer på både högtalare, steg och huvudenhet.
Mitt resonemang går nu så att jag ställer in mig på att göra om hela systemet när tillfället ges. Har ingenstans att meka ordentligt som det är nu, inte så kul i längden att stå utomhus på bakgården och göra sådant :p

Det glappar som sagt någonstans i AUX-kontakten. Hade loss stereon och ryckte i alla kontakter på baksidan men  det ser hur fräscht ut som helst. Då drar jag slutsatsen att felet ligger inuti stereon. Har läst flera som har problemmed glappa kanaler (från hu till steget som jag förstod) så det låter väl inte helt långsökt.

Detta förstärker då bara behovet av att byta nyss nämnda enhet :) Då kommer frågan: Hur mycket jobb är det att dra.   nya sladdar? Bak borde det bara vara att ta sig ner i trösklarna då de gamla sladdarna lär gå kringelikrok. Ut i dörrarna då, Fredrik, du som haft ner innerklädseln, hur ser kabelgenomföringen ut, är det en kontakt eller ligger det en härva i gummidamasken? (Hoppas men tvivlar på det sistnämnda)

Edit: Kan nämna att som jag förstår det, så ska slutsteget i bak kunna matas direkt av en ny huvudenhet. Detta innebär då att plug and play är möjligt vid bytet.


Ursäkta inmatningen, skriver på en (o)smart telefon som verkar veta vad jag vill skriva men motverkar detta...


Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Byta högtalare i en E46
« Svar #14 skrivet: juni 13, 2012, 18:08:26 »
Detta förstärker då bara behovet av att byta nyss nämnda enhet :) Då kommer frågan: Hur mycket jobb är det att dra.   nya sladdar? Bak borde det bara vara att ta sig ner i trösklarna då de gamla sladdarna lär gå kringelikrok. Ut i dörrarna då, Fredrik, du som haft ner innerklädseln, hur ser kabelgenomföringen ut, är det en kontakt eller ligger det en härva i gummidamasken? (Hoppas men tvivlar på det sistnämnda)


Ser ut att vara kontakt.

BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

 

Reklampartners