Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Fråga om trafikbrott  (läst 2138 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CarpeDiem

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1168
  • Tyskbils-tok :P
Fråga om trafikbrott
« skrivet: maj 13, 2012, 16:19:02 »
Igår kväll var jag på Västerås-träff #1 som är säsongens första och det blev riktigt bra :D Hade längtat så mkt efter evenemang i Västerås. Efter det så körde jag på E18 från Västerås, från påfarten till trafikplats Romberga (Enköping) så var hastighetsbegränsningen 100 km/h, efter Romberga blev det 120 km/h och efter ett tag blev det 110 km/h. Hursomhelst, jag körde saktare än normalt hela vägen från Västerås så vet inte om det är ett trafikbrott. Körde mellan 90-100 km/h på 100, 120 och 110 väg längs E18. Det gick bra att komma hem och blev inte stoppad av polisen heller.
BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

Utloggad Leif L

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 538
  • Kön: Man
    • www.e28klassiker.se
Fråga om trafikbrott
« Svar #1 skrivet: maj 13, 2012, 16:33:08 »
Igår kväll var jag på Västerås-träff #1 som är säsongens första och det blev riktigt bra :D Hade längtat så mkt efter evenemang i Västerås. Efter det så körde jag på E18 från Västerås, från påfarten till trafikplats Romberga (Enköping) så var hastighetsbegränsningen 100 km/h, efter Romberga blev det 120 km/h och efter ett tag blev det 110 km/h. Hursomhelst, jag körde saktare än normalt hela vägen från Västerås så vet inte om det är ett trafikbrott. Körde mellan 90-100 km/h på 100, 120 och 110 väg längs E18. Det gick bra att komma hem och blev inte stoppad av polisen heller.

Detta tror jag inte är trafikbrott att ligga upp till 30 km lägre än gällande hastighet.

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1049
    • www.sttemtec.com
Fråga om trafikbrott
« Svar #2 skrivet: maj 13, 2012, 17:31:42 »
Det folk verkar ha svårt att förstå är att det som står på skyltarna är maximalt tillåten hastighet. Inte på något sätt en rekommenderad hastighet. Den maximalt tillåtna hastigheten är också förutsatt bra förutsättningar, dvs inte snö och halka eller dålig sikt eller dylikt.

Man har ingen som helst skyldighet att hålla den hastighet som står på skyltarna, man har däremot en skyldighet att hålla en hastighet (under begränsningen) som man anser vara lämplig och trygg under givna förutsättningar.

Det finns dock extremfall där extremt långsamt framförande av fordon på sådant sätt att det förhindrar övrig trafik kan vara ett trafikbrott.
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
Fråga om trafikbrott
« Svar #3 skrivet: maj 13, 2012, 17:36:15 »
Inge böter men jobbig för andra förare som ligger bakom om det är en 70 eller 90 väg.
På motorväg, jobbigt för lastbilar att ha en "snigel" framför sig.

En oskriven regel. ;)
50 ej under 30
70 ej under 50
90 ej under 70
110 ej under 90
120 ej under 90
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Reklampartners