Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: luftning av kylare e-39  (läst 13417 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kashi

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 4
  • Karma: +0/-0
luftning av kylare e-39
« skrivet: april 24, 2012, 12:39:11 »
hej e lite ny här och har en e-39 523-97 ,undrar hur man luftar kylaren ?
mvh
 

Utloggad Gemini__

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3257
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
luftning av kylare e-39
« Svar #1 skrivet: april 24, 2012, 13:37:04 »
Kika om du hittar något här:
 
"BMW TIS - 17 00 039 Luftning av kylsystem och kontroll att det är vattentätt"
http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?1/01/34/82&lang=SV
 
"För att kunna garantera en korrekt ventilation av kylsystemet, måste följande steg ovillkorligen följas:
1. Lossa förslutningslocket, men tag inte av det från utjämningsbehållaren. På så sätt förhindras att alltför stora mängder kylvätska rinner ut ur utjämningsbehållaren.
2. Koppla på tändningen.
3. Ställ värmeregulatorn på maximal temperatur.
4. Ställ in fläkten på det lägsta steget. Därmed öppnas värmeventilerna och den extra vattenpumpen går.
5. Låt motorn gå och spola igenom motorkylkretsloppet med tre till fyra korta gasstötar (ca 4500 - 5000 v/min).
6. Låt härvid motorn inte gå längre än ca 30 sekunder, så att kylmedlet inte värms upp och därigenom utvidgas.
7. Om kylvätskenivån i utjämningsbehållaren då sjunker, skall man fylla på utjämningsbehållaren upp till den maximalt tillåtna nivån när motorn är kall.
8. Skruva fast förslutningslocket och låt motorn gå varm, tills termostaten öppnas.
9. Kontrollera kylvätskenivån. Beakta utjämningsbehållarnas olika utföranden.
 

 
Transparent utjämningsbehållare :
Låt motorn svalna för kontroll av kylvätskenivån. Kylvätsketemperaturen får inte överskrida 30° C. Ligger omgivningstemperaturen över 30° C, skall motorn åtminstone svalna till omgivningstemperaturen.
Kontrollera kylvätskenivån, fyll vid behov kylväskan upp till maximalt tillåten nivå när motorn är kall (se markeringen på utjämningsbehållaren).
Anm.
Behållarens markering visar vätskenivån vid ca 20° C.
Använd endast föreskrivna kylvätskor.
 

 
Svart utjämningsbehållare :
Låt motorn svalna för kontroll av kylvätskenivån. Kylvätsketemperaturen får inte överskrida 30° C. Ligger omgivningstemperaturen över 30° C, skall motorn åtminstone svalna till omgivningstemperaturen.
Kontrollera kylvätskenivån, fyll vid behov på kylvätska upp till maximalt tillåten nivå när motorn är kall (flottörnålens kula är i nivå med utjämningsbehållarens överkant).
Anm.
Behållarens markering visar vätskenivån vid ca 20° C.
Använd endast föreskrivna kylvätskor."

Välkommen till forumet.
 
Mvh:
Thomas
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10054
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
luftning av kylare e-39
« Svar #2 skrivet: april 24, 2012, 13:46:21 »
Hej! kashi, välkommen med 1a inlägg på forumet.  ;)

Jag har för en månad sent bytt ut min skylare som gick sönder och det gjorde jag så.
Fyll på vatten och skylvätska som det ska med 50/50, kör på motorn, därefter öppna plast skruv som du har ovanpå skylare bredvid där du fyller på vatten, öppna försiktigt och se om det kommer luft med motorn i gång.
När det kommer bara vatten så är det klart.
Kolla efter några dagar hur det är med vattennivån, full på vid behov.
Mvh.
Alain.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
luftning av kylare e-39
« Svar #3 skrivet: april 24, 2012, 17:41:51 »
Och fyll på sakta när du fyller upp, minskar risken för luftfickor. En rekommendation jag fått från en bMW-verkstad när jag frågade hur dem bär sig åt när så många verkar ha problem med att lufta M52.  :)
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad kashi

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 4
  • Karma: +0/-0
luftning av kylare e-39
« Svar #4 skrivet: maj 09, 2012, 15:51:34 »
 ;D  tack för alla svar, jag gjorde som ni förklarade och nu funkar allt som det ska !
tackar!

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10054
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
luftning av kylare e-39
« Svar #5 skrivet: maj 09, 2012, 16:02:03 »
Varsågod! Alltid trevligt att kunna hjälpa till.  ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Gemini__

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3257
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
luftning av kylare e-39
« Svar #6 skrivet: maj 09, 2012, 17:37:52 »
Härligt, vad bra att det fungerade.
 
Mvh:
Thomas
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

 

Reklampartners