BMW ska utöka antalet M Performance-modeller med dieselmotor och trippelturbo. Både M650d och M750d lanseras redan i höst, samtidigt som 7-serien får ett facelift.
Med tre turboaggregat blir kraftflödet i princip helt jämnt från stillastående. Nu sprider sig tekniken till fler BMW-modeller
De nya modellerna i BMW:s M Performance-serie verkar dela auto motor & sports läsekrets i två läger. En del menar att M-modeller absolut ska ha bensinmotor och bakhjulsdrift, medan andra anser att både automatlåda, dieselmotor och fyrhjulsdrift funkar bättre till vardags än en "riktig" M-bil.
BMW har nu planer på att utöka antalet M Performance-modeller. Efter M550d, X5 xDrive50d och X6 xDrive50d följer ytterligare två modeller med fyrhjulsdrift, automatlåda och dieselmotor med tre turboaggregat: M650d och M750d.
M650d ska erbjudas som Coupé, Cabriolet och Gran Coupé. Både M650d och M750d väntas begå premiär på bilsalongen i Paris i september, samtidigt som BMW ansiktslyfter 7-serien med försiktigt förändrat utseende.
Tekniskt kommer de nya modellerna förmodligen inte skilja sig alls från de nuvarande M Performance-modellerna. Det betyder en dieselsexa på 381 hästar och 740 Nm. BMW M550d xDrive fixar 0–100 km/h på 4,7 sekunder och drar 6,3 l/100 km.