Warning: ob_start(): class 'Closure' does not have a method '__invoke' in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 499

Notice: ob_start(): failed to create buffer in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 499
22-årig MC-förare avlider efter en vild polisjakt, nu anklagas polisen

Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: 22-årig MC-förare avlider efter en vild polisjakt, nu anklagas polisen  (läst 9959 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CarpeDiem

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1168
  • Tyskbils-tok :P
« Svar #15 skrivet: april 18, 2012, 20:57:48 »
Precis som Robert Aschberg i granskningsprogrammet Insider? ;)
BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3257
  • Kön: Man
« Svar #16 skrivet: april 18, 2012, 21:37:50 »
Bra att ni påminde mig, kikar nu.
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 378

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 378

Utloggad CarpeDiem

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #17 skrivet: april 18, 2012, 21:51:01 »
Förresten, glömde nämna att det finns en film på polisjakten som har läckt ut på nätet.

Länk:
Polisens egna material från omtalad mc-jakt med dödlig utgång, Stockholm 2011-07-20
Biltransport? Skicka PM

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #18 skrivet: april 19, 2012, 08:06:48 »
Carpe Diem: filmen finns på ditt första inlägg.  ;)

Jag kollade igår kväll programmet Kalla Fakta, jag var inte imponerad.
Det verkar som att folk vill se polisen som vanligt folk som man träffa på en vanlig arbetsplats.
De fattar inte att de representerar staten säkerhet, att det är polisen som se till att folk beter sig på rätt sätt i trafiken och annat.

Vad skulle folk säga om polisen inte gjorde någonting?
EX: Ena polis i trafiken ”Oj! Titta vad fort han kör”
Den andra ”Ja! Det gör han men vi struntar i det annars får vi på käften”
Det är precis det som händer nu, polisen får på käften.
Et det så då polisen måste börja tänka? (Om de inte redan gör det) Bli feg i stället för ta hand om syndare?
Nej! Polis är polis och dom ska visa att dom är polis och bli respekterat som det.

Om han körde bilen fort som han gjorde, det är för att han kunde köra och så mycket trafik var det inte.
I ett annat land, polisen hade säkert skjutit i bakdäck när dom hade haft möjligheter.
Men, polisen inte visste vem dom hade att göra med, det kunde ha vart en terrorist eller mördare.
När han frågade polisen om han skulle kunna göra om det, han hade säkert vela svara ”ja” men tyvärr, för TV program kunde inte svara det (tror jag).

Varför stannade han inte redan från börja och ta sitt straff i stället för att riskerar livet och andras liv?
Hur hade detta slutat om bommen inte var stängt? Det är en fråga där man inte får svar.

Att han dog var olyckligt men som man bädda får man ligga.
Polisen gjorde rätt tycker jag 
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #19 skrivet: april 19, 2012, 08:58:11 »
Bra skrivet Alain.

När polismannen fick frågan om han skulle göra samma sak igen vid en liknande situation fick man intrycket att det han skulle göra det. Han svarade att han inte tyckte att de hade gjort något fel. Vilket jag tolkar som ett ja.

Kan hålla med om att det var riskabel körning emellanåt från polisens sida. I början hade de enl. uppgift inte ens sirener och blåljus på, ändå gick det riktigt fort. Och med facit i hand hade det naturligtvis varit lättare att köra omkull dem vid rödljuset.
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #20 skrivet: april 19, 2012, 09:46:30 »

När MC krockade med bommen, polisen var inte bakom honom för länge sent, han kunde sakta ner men det gjorde han tydligen inte utan fortsatt att köra lika fort.
Hans tjej bär också ett ansvar!
Det är inte för att hon pratade snäll med fina kläder som en liten flicka framför TV kamera att hon är oskyldig!
Hon visade ju lång fingret mot polisen istället för säga till honom att stanna, hon är i detta fall lika korkad som han tycker jag, tur för henne att hon klarade sig med så lite skador.

I stan se man ofta MC som starta vid rött till grön ljus på bakhjul och kör så på flera 100 meter, varför?
Dessa ska inte har körkort.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #21 skrivet: april 19, 2012, 10:09:59 »
Han var 22 år, han har haft 4 år på sig för att ta MC kort, varför hade han inte det.
Att han hade banlicens till att köra på bana är bra men det räker inte för att köra på vanlig väg.

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #22 skrivet: april 19, 2012, 10:38:49 »
Sen att det enl uppgift var självaste "Ghostrider" som medverkade i studion är lite märkligt. Finns en möjlighet att han om någon indirekt har och kommer trigga en och annan yngre förmåga,  som ser upp till denne, att försöka göra något liknande. Konstigt att de inte kräver att han tar sig ansvar när ansvarsfrågan står högst upp på dagordningen i de förda diskussionerna.

Vidare kan man fundera över vilken kritik polisen skulle fått i händelse av en olycka med motorcykeln inblandad, med oskyldiga som skadade, men där polisinsatsen sedan länge var avbruten. "Varför gör polisen ingenting åt fartdårarna?", "Varför användes ingen helikopter?", "Varför gör ni inte ert jobb?" osv...ja ni förstår nog hur tongångarna skulle ha gått.
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95

Utloggad CarpeDiem

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #23 skrivet: april 19, 2012, 15:37:26 »
Alain: Jo, kom på det men denna filmklipp är mycket längre så man kan se hela polisjakten på MC-föraren.

:)
Biltransport? Skicka PM

Reklampartners