Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Detta köpte jag nyss-tråden  (läst 102923 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
  • Kön: Man
Detta köpte jag nyss-tråden
« Svar #255 skrivet: juli 05, 2013, 17:50:43 »
Menar du att du förbereda dig till att komma och polerar min X5? Tack! det var snäll av dig. ;) :D
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad henkek

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 174
Sv: Detta köpte jag nyss-tråden
« Svar #256 skrivet: juli 05, 2013, 17:52:17 »
Hehe. Javisst om du vill köra upp den till uppsala o sen betala för typ tiden det tar o fixa den :)

Utloggad hejmer

• Senior Medlem
  • Antal inlägg: 77
« Svar #257 skrivet: juli 05, 2013, 18:05:01 »
Vid dom här (trots allt) låga nivåerna skyddar huden tillräckligt bra mot alfastrålning, men har man radioaktiva partiklar inuti kroppen kan inte huden skydda och inre organ tar skada. Är ju ett "populärt" sätt att ta ihjäl folk med i den här delen av världen, Litvinenko t. ex. Exakt hur farligt det är att slicka på marken här vet jag inte, men man fick t. ex. absolut inte plocka upp något som låg på marken och man fick bara gå på asfalt och cementgångar.
Slicka på de är väl inte att rekommendera direkt, men sväljer man bara kontaminerade partiklar hinner det inte ställa till nåt särskilt, då det kommer ut den naturliga vägen inom några dagar. Det som är farligt är om man råkar andas in partiklar får man ner det i lungorna har kroppen svårt att bli av med det. Det lustiga är att alfastrålningen är den värsta att få i sig, annars är det ju den svagaste formen av strålning då det räcker med ett vanligt papper för att skärma av den. Hade ni dosimeter på er under besöket? Verkar ha varit en intressant resa  :)
Bmw 330d -01

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1049
    • www.sttemtec.com
« Svar #258 skrivet: juli 06, 2013, 09:44:33 »
Slicka på de är väl inte att rekommendera direkt, men sväljer man bara kontaminerade partiklar hinner det inte ställa till nåt särskilt, då det kommer ut den naturliga vägen inom några dagar. Det som är farligt är om man råkar andas in partiklar får man ner det i lungorna har kroppen svårt att bli av med det. Det lustiga är att alfastrålningen är den värsta att få i sig, annars är det ju den svagaste formen av strålning då det räcker med ett vanligt papper för att skärma av den. Hade ni dosimeter på er under besöket? Verkar ha varit en intressant resa  :)

Fråga Yasser Arafat och Alexander Litvinenko hur mycket det ställde till att svälja alfastrålande partiklar. ;)
Men du har helt rätt i att det är väldigt dåligt att få partiklarna i lungorna, lustigt är att det var förbjudet att röka i Pripyat-området, just för att man inte skulle få radioaktiva partiklar i lungorna. Jag röker inte så det var inget problem, men att filtrera bort partiklarna genom ciggen borde egentligen vara bättre än att andas in luften som kan innehålla partiklar. Kanske därför dom flesta röker där. ;) ;D

Jag använder Polonium dagligen på jobbet, det är kusliga grejer om man får in det i lungorna eller i magen. Men jag tror inte man lyckas med det, ens om man försöker.  :)

Vi hade en egen mätare med oss under hela resan, det är loggat precis vilken strålning vi utsattes för och vi har även en loggning via googlemaps så vi funderar nu bara på hur man ska grafiskt presentera det. Vi loggade även strålningen under flygresan, man utsätts för mer strålning om man flyger någon timme varje månad än det vi utsattes för i Tjernobyl och Pripyat är den korta slutsatsen.

Det var en mycket märklig och intressant resa, jag vet inte, men funderar på hur nivåerna är i "radonhus" det är ju summan av strålningen man utsätts för som ställer till det. Vi utsattes för som mest 10µSv/h under några sekunder. I Pripyat var snittet runt 2-3µSv/h. Det är högt men inte mycket högre än när man ligger på över 10 000m över havet i ett flygplan. Grundstrålningen där jag bor är ca 0,05µSv/h. Skillnaden i procent är helt vansinnig, men så kan man inte räkna, det är summan av kardemumman man åker dit på.  ;)
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad hejmer

• Senior Medlem
  • Antal inlägg: 77
« Svar #259 skrivet: juli 06, 2013, 10:41:29 »
Ja nu menade jag ju enstaka partiklar, sväljer man större mängder så hinner det ju ställa till det i kroppen. Strålning blir vi alla utsatta för dagligen i olika miljöer. Radonhus kan ge några millisievert om året. Samma för piloter. Jobbar själv på kärnkraftverk emellanåt så blir själv utsatt för x antal millisievert om året. Där får vi ta upp till 20 millisievert om året.
Bmw 330d -01

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
« Svar #260 skrivet: juli 10, 2013, 20:28:00 »
Verkligen en annorlunda och intressant resa Galant! Kul att få ta del av vansinnet från öst.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • www.sttemtec.com
« Svar #261 skrivet: september 14, 2013, 00:11:34 »
Jag har lite problem med för många bilar, och framförallt plats för dessa. Kan låta som "i-landsproblem" men det är mest bara skrot allting och inte värt något. Sentimentalitet och tjurskallighet gör att jag har svårt att skrota saker. Men ikväll fann jag den gyllene lösningen, -jag köper en bil till!

Jag tror jag behöver terapi...
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #262 skrivet: september 14, 2013, 00:56:49 »
Du behöver låsa in på psykiatrisk avdelning ett par månader, du är mer tokig än vad jag är. ;D ;D

Vad är det för en du köpte?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • www.sttemtec.com
« Svar #263 skrivet: september 14, 2013, 03:22:11 »
Jag köpte en Subaru Legacy kombi -2001. Den var bara för prisvärd så jag kunde inte låta bli. Jag provkörde den lite kort och den kändes OK. Sen fick en kompis som behövde en bil över helgen ta den, så jag vet inte riktigt om det var ett bra köp än.  :)

Jag ska försöka sälja den andra Subban jag har och även en av Mitsubishi Starion Turbosarna ska säljas innan vintern.
Får jag inte en av Mitsubishi Starionens såld, vad gör jag då?  Det såldes 67st av dessa i Sverige 83-89, 2003 fanns det 42 kvar, troligen hälften kvar nu (i bästa fall). Dom flesta har rostat upp, -ytterst få kvar. Men jag har två av dom få som finns kvar. :-\   -Vill inte "döda" en till...

Jens Larsson

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • www.sttemtec.com
« Svar #264 skrivet: september 14, 2013, 03:34:52 »
Du behöver låsa in på psykiatrisk avdelning ett par månader, du är mer tokig än vad jag är. ;D ;D
Förut så kallade man sådana som mig för -idioter! (händer ibland nu också)  ;D
Men nu för tiden kan jag skylla på någon diagnos och "känna mig kränkt".  Haha.

Jens Larsson

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
    • malvefors.se
« Svar #265 skrivet: september 14, 2013, 12:35:28 »
Tror jag har samma diagnos men i mitt fall är det högtalare som samlas på hög, i hemmabion används 6 st. I den gamla lägenheten hade jag 8 st vilket innebär att 2 blev över efter flytten. Sedan har jag givetvis en anläggning i sovrummet med vilket innebär två högtalare till. Ett par använder min far för tillfället och i förrådet står det två par oanvända gamlingar plus att på jobbet står det ytterligare ett par som en kollega nyttjar i fotostudion.

Totalt antal högtalare alltså 18 st varav jag endast använder 8 själv.  ::)

Sedan finns det en bunke gamla bilhögtalare liggandes med… suck.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad jesseboy73

• Senior Medlem
  • Antal inlägg: 99
Sv: Detta köpte jag nyss-tråden
« Svar #266 skrivet: september 14, 2013, 13:41:00 »
Nu är vi rejält OT, men jag undrar om inte de flesta behöver något att samla på. Själv samlar jag på gamla kameror, kan aldrig få nog. :)

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • www.sttemtec.com
« Svar #267 skrivet: september 14, 2013, 17:14:49 »
Hela tråden är ganska OT  :) . Jag har en annan last som jag nästan lyckats jobba mig ur, gamla Bang&Olufsen prylar. 80-tal där också. Helt fantastisk engineering overkill, så överarbetat ibland att det blir oanvändbart, -vilket gör det ännu mer intressant. Dyrt och dåligt!  ;D

Jag har en fjärrkontroll från 80-talet som kostade 14 000kr då, plus stativ!  :o Den är så vansinnigt avancerad så den är tämligen obrukbar, väger ca 1kg. Men snygg och med inbyggda motorer som gör att den "reser sig" när man tar på den. Den har även 2-vägskommunikation som många andra B&O produkter. Det finns en display på fjärren där man kan se inställd volym och vilket spår på t.e.x en cd-skiva man lyssnar på m.m. Man kan även styra pickupen på vinylspelaren. :-) Helt galet men otroligt spännande för en tekniknörd och retrofantast som mig.  :)

Det går också att styra belysningen i hela huset, även alla apparater i alla rum fast man sitter i ett annat. Har man en TV i sovrummet t.ex så kan man starta och styra cd-spelaren som står i ett annat rum och lyssna på ljudet via TVns högtalare, -utan att Tvn är påslagen! -så coolt.

Dom här fjärrkontrollerna dyker upp ibland på blocket och liknande för 2000-4000kr, finns det någon annan fjärrkontroll från 80-talet som har det andrahandsvärdet nu?  :)

Spårade ur lite här...
Jens Larsson

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
    • malvefors.se
« Svar #268 skrivet: september 14, 2013, 22:52:50 »
Säga vad man vill om B&O men personligen har jag alltid fascinerats av deras design och de har enligt mig alltid varit långt framme med nya idéer. Att man sedan kan få ett bättre ljud för mindre pengar om man väljer andra märken är en helt annan femma.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
« Svar #269 skrivet: september 23, 2013, 20:46:29 »
Makalös gammal B&O fjärrkontroll
Haha, helt sjukt ju, särskilt nypriset!  :o  Men oerhört kul med sådant här!  :)
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Reklampartners