Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Diagnosverktyg för BMW  (läst 5504 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1049
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
Diagnosverktyg för BMW
« skrivet: januari 21, 2012, 18:00:49 »
Jag har länge använt Carsoft till BMW både med och utan OBD-II, men det känns rätt föråldrat och buggigt.
Var ett helvete att få installationen att funka också minns jag.

Har provat en del universal OBD-II-läsare, och det har funkat bra för att kolla av felkoder och lite enklare funktioner.

Men finns det något bättre därute om man vill komma åt de mera BMW-specifika delarna?
Som man gör i Car soft till viss del iofs, men det är en pina att använda och nu har laptoppen kraschat så jag skulle vilja prova något nytt.

Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1049
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
Diagnosverktyg för BMW
« Svar #1 skrivet: januari 26, 2012, 22:37:57 »
Hepp-hepp, fick igång laptoppen igen. Så nu får det väl bli Carsoft ett tag till.

Men jag är tacksam för tips på bättre grejer!
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad offfroad

• Fullt Medlemskap
  • Antal inlägg: 39
Diagnosverktyg för BMW
« Svar #2 skrivet: mars 04, 2012, 16:10:12 »
jag har en e39, och lite småfel för tillfället och carsoft kan ju läsa av felkoder , men det är mer eller mindre allt som den kan göra på min bil..

har läst att det finns INPA, interface, jag har beställt en
enligt vad jag har läst så är inpa mycket mer avancerad ,kan läsa av en flertal värden och peta runt i bilen programmering med ..
( återkommer när jag har fått hem det , om den är så mycket bättre än carsoft)
annars har jag blivit varnad att vet man inte vad man gör med inpa, eller har fått en "kina"skräp, så kan man verkligen ställa till det...
medans carsoft är relativt säker..

uppdatering:
nu har jag fått hem inpa, och fått det att fungera.., hårdvaran består av :bmws 20 pol till obd2, obd2 till seriell port, seriell till usb, usb till laptop
och problemen har varit först att få tag i programmvara, ( då säljaren skickade med en cd skiva och när man läste in den så fanns det bara en textfil " pga ipred lagen så säljer vi inte mjukvaran, så du får skaffa fram det på egen risk", ungefär), när man fått en fungerande program så var det lite pill att få programmet att godta seriell till usb, då dagens laptop datorer har inte en seriell port så måste man ha en seriell till usb converter..

när man har dock klarat av mjukvaran så fungerade inpa riktigt bra, läste av felkoderna mycket snabbare jämfört med carsoft, ( några sekunder, vs carsoft på någon minut)
och det finns massor av funktioner, har inte hunnit pilla så mycket med det än men första intryck är bra
BMW 525 TDS E39 / buggyn

Utloggad stiglindberg

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 1
Diagnosverktyg för BMW
« Svar #3 skrivet: november 07, 2012, 17:17:58 »
offroad: Var har du köpt INPA-interfacet.

Reklampartners