Warning: ob_start(): class 'Closure' does not have a method '__invoke' in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 499

Notice: ob_start(): failed to create buffer in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 499
Angående: Lameldiff

Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Angående: Lameldiff  (läst 2590 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CarpeDiem

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1168
  • Tyskbils-tok :P
« skrivet: januari 03, 2012, 18:57:50 »
Man hör det ganska ofta men har ingen aning om vad det är :P

Nån som kan förklara för mig vad det är och hur den fungerar?
BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 378

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 378

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
  • Kön: Man
« Svar #1 skrivet: januari 03, 2012, 19:39:05 »
*
En diff går ut på att båda bakhjulen inte ska va beroende av varandra.

differential motion (unlock)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
  • Kön: Man
« Svar #2 skrivet: januari 04, 2012, 11:42:48 »
Man hör det ganska ofta men har ingen aning om vad det är :P

Nån som kan förklara för mig vad det är och hur den fungerar?
En lamelldiff är en s.k. bromsad diff, el. diffbroms. En vanlig diff för, enkelt uttryckt, inte över krafterna mellan hjulparen med resultat att det hjul med sämst fäste får kraften = hjulspinn på ett hjul.
En diffbroms motverkar detta och får över kraft till det hjul som har fäste = mindre enhjulsspinn, bättre framkomlighet och snabbare ut ur tvära böjar vid bankörning/aktiv körning. BMW hade original ca 25% spärrverkan på sina bromsade diffar, många uppdaterar till ca 40%.
Idag har bara BMW´s M-bilar diffbromsar (förr kunde man välja dessa som tillval till nästan alla modeller!). Och långt mer sofistikerade än förr med elektroniskt styrning = variabel spärrverkan och man kan även ändra på bilens grundegenskaper genom att fördela drivkraften som man vill. Tänk modern fyrhjulsdrift där man skickar drivkraften hit och dit efter behov, men i detta fall mellan bakhjulen.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Reklampartners