Man hör det ganska ofta men har ingen aning om vad det är
Nån som kan förklara för mig vad det är och hur den fungerar?
En lamelldiff är en s.k. bromsad diff, el. diffbroms. En vanlig diff för, enkelt uttryckt, inte över krafterna mellan hjulparen med resultat att det hjul med sämst fäste får kraften = hjulspinn på ett hjul.
En diffbroms motverkar detta och får över kraft till det hjul som har fäste = mindre enhjulsspinn, bättre framkomlighet och snabbare ut ur tvära böjar vid bankörning/aktiv körning. BMW hade original ca 25% spärrverkan på sina bromsade diffar, många uppdaterar till ca 40%.
Idag har bara BMW´s M-bilar diffbromsar (förr kunde man välja dessa som tillval till nästan alla modeller!). Och långt mer sofistikerade än förr med elektroniskt styrning = variabel spärrverkan och man kan även ändra på bilens grundegenskaper genom att fördela drivkraften som man vill. Tänk modern fyrhjulsdrift där man skickar drivkraften hit och dit efter behov, men i detta fall mellan bakhjulen.