Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Bensinen snart över 15 kronor  (läst 7086 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
  • Kön: Man
Bensinen snart över 15 kronor
« skrivet: januari 03, 2012, 12:29:05 »
Bensinpriset höjs med 35 öre - ny skatt och världsmarknadspriser ligger bakom höjningen.

Ledande bensinbolag höjde på måndagen sina riktpriser på bensin med 35 öre till 14:53 kronor per liter 95-oktanig bensin. Dieselpriset höjdes samtidigt med 30 öre till 14:69 kronor per liter.

Skattehöjning
Höjningarna är en följd av den skattehöjning som trädde i kraft vid årsskiftet samt högre världsmarknadspriser.
Etanolen kostar framöver 10:38 kronor per liter, en höjning med fyra öre.

Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
« Svar #1 skrivet: januari 03, 2012, 12:46:53 »
Försöker hitta någon fördel med detta och en är att törstiga bilar faller i värde. Ofta är roliga bilar törstigare = bättre för mig då jag planerar bilbyte inom ett år.  ;)
Annars är det åt h-e. Sverige är en flugskit på planeten, att vår regering och riksdag försöker få oss köra mindre bil är meningslöst då vi redan är bland de bästa länderna på miljöområdet, och dessutom så få till antalet. Vi har kommit långt med vårt miljöarbete, vi har ryggen fri. Det är nu dags att sätta oss upp mot t.ex. USA som är det största(?) miljösvinet till land av alla.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #2 skrivet: januari 03, 2012, 13:40:32 »
Regeringen struntar i vad man tycker, de har sina höga löner ca 100.000 - 120000:- i månaden och tjänstebil som inte kosta dem någonting då de inte behöver bry sig om vad vanligt folk tänker.
för jä----gt tycker jag
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)

Utloggad CarpeDiem

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1168
  • Tyskbils-tok :P
« Svar #3 skrivet: januari 03, 2012, 14:02:29 »
Det är för jävligt :(
BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #4 skrivet: januari 05, 2012, 11:35:17 »
Ett kanske gott initiativ, men vad sjutton gör de i praktiken mer än att driva en hemsida och samla namnunderskrifter?  :o http://www.bensinskatteuppror.se/
Och de här? [size=78%]http://www.motormannen.se/[/size] Känns mer som ett trafikpolitiskt parti som, liksom övriga riksdagspartier, tappat kontakten med fotfolket och all verklighetsförankring.
Vi får nog stå ut med höga drivmedelsskatter...  >:(
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #5 skrivet: januari 05, 2012, 11:42:40 »
*
Stå ut med höga drivmedelsskatter eller göra som Fransman gör: protesterar och slå mot regeringen. ;)

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1049
    • www.sttemtec.com
« Svar #6 skrivet: januari 06, 2012, 00:08:36 »
Försöker hitta någon fördel med detta och en är att törstiga bilar faller i värde. Ofta är roliga bilar törstigare = bättre för mig då jag planerar bilbyte inom ett år.  ;)
Annars är det åt h-e. Sverige är en flugskit på planeten, att vår regering och riksdag försöker få oss köra mindre bil är meningslöst då vi redan är bland de bästa länderna på miljöområdet, och dessutom så få till antalet. Vi har kommit långt med vårt miljöarbete, vi har ryggen fri. Det är nu dags att sätta oss upp mot t.ex. USA som är det största(?) miljösvinet till land av alla.
Mycket dåligt för mig på alla sätt då som redan har köpt en 750 och en M5.  :( ;)
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad CarpeDiem

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1168
  • Tyskbils-tok :P
« Svar #7 skrivet: januari 06, 2012, 01:05:39 »
Minns att bränslepriset låg på 6-8 kr per liter under 90-talet, fyfan vilka tider. Jag tycker att dagens priser är bedrövligt, de fortsätter höja med motivering att man måste åka kommunalt men alla kan ju inte göra det. Samtidigt sitter politikerna och kör bränsletörstiga bilar eller åker taxi på skattebetalarnas kostnad.

För jävligt!
BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

gladiatör

• Gäst
« Svar #8 skrivet: januari 06, 2012, 12:47:03 »
Kan säga att 1977 bensin kostade inte ens 3:- liter, fanns många Amerikanska biler på vägarna.
Polisen körde då ofta i Plymouth Valiant 

Plymouth Valiant från 1974

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #9 skrivet: januari 06, 2012, 15:25:37 »
Mer V8 åt polisen! V8-muller ger sinnesro.  ;)

Mycket dåligt för mig på alla sätt då som redan har köpt en 750 och en M5.  :( ;)
Ja, det där var ju lite oturligt på det viset. Men som jag läst på en del jänkeforum så skiter de i vad bensinen kostar då det handlar om en livsstil och en hobby. Önskar jag kunde bry mig lika lite.  ;)

Minns att bränslepriset låg på 6-8 kr per liter under 90-talet, fyfan vilka tider. Jag tycker att dagens priser är bedrövligt, de fortsätter höja med motivering att man måste åka kommunalt men alla kan ju inte göra det. Samtidigt sitter politikerna och kör bränsletörstiga bilar eller åker taxi på skattebetalarnas kostnad.

För jävligt!
Det fanns en tid då en liter mjölk och en liter bensin kostade ungefär lika mycket och följdes åt i prisutvecklingen, det hade varit trevligt om det fortfarande var så, inte minst för frihetskänslans skull. Tyvärr kommer ju oljan förr eller senare ta slut vilket inte mjölken kommer att göra och det motiverar till viss del skillnaden i pris. Men jag tycker ändå våra drivmedelsskatter är för höga, av den anledningen att jag inte förstår varför vi obetydliga svenskar ska offras på miljövänlighetens altare när vår lilla miljöpåverkan är försumbar i ett större perspektiv.  >:(

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1049
    • www.sttemtec.com
« Svar #10 skrivet: januari 06, 2012, 16:25:15 »
När jag tog körkort kostade bensinen runt 8kr det är ganska precis 20 år sen. En nästan fördubbling av priset på 20 år alltså.
Nog känns det dyrt med bensinen nu, men är prisutvecklingen så extrem?

Känns som det finns mycket som fördubblats i pris under den tiden. Samtidigt har mycket blivit billigare under dom här 20 åren, en dålig 28" tv kostade 5000kr då, man får lite mer för pengarna nu. Men pengar var "värda" mer då pga inflationen.
Hur mycket lönerna utvecklats generellt, inflation osv under den här tiden vet jag inte, bara spekulerar utan ekonomiska kunskaper alls. :)

Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #11 skrivet: januari 08, 2012, 11:39:50 »
Kan säga att 1978 hade jag som lön: 6500-7000:- i månaden innan skatt, livet var mycket bilagare men vi redan klagade att allting var för dyr, speciellt bensinen som var då 2.50-2.60:- liter.
Man kunde köpa en ny TV för ca 5000:-, idag kan man också köpa en ny TV för ca 5000:-
Tiden går!

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #12 skrivet: januari 08, 2012, 11:48:18 »
Precis, allt blir ju inte dyrare och som lagom tekniknörd är det väldigt skoj med prisutvecklingen på elektronik.  :)  Nja, delvis i alla fall. Jag köpte två LCD-tv hösten 2010 med full HD och 100Hz bilduppdatering. Hade jag köpt idag hade jag fått LED och 200Hz för ungefär samma peng, så sett kan prisutvecklingen vara lite sur...  ;) 

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #13 skrivet: januari 31, 2012, 10:49:08 »

Bensinpriser.nu ger dig bensinpriser från de olika bensinstationerna i Sverige
Sök där du bor.

http://www.bensinpriser.nu/?gclid=CLupivH8-a0CFQ8vmAodcluIuw

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #14 skrivet: januari 31, 2012, 21:44:18 »
Körde knappt 40 mil med Cheva-vanen i helgen, det kostade ca 900-1000kr i enbart bensin...  ::)

Reklampartners