Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Bensinen snart över 15 kronor  (läst 7010 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Bensinen snart över 15 kronor
« Svar #30 skrivet: mars 28, 2012, 17:34:28 »
Tankar varken på Statoil eller Preem sedan länge…
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #31 skrivet: mars 28, 2012, 18:27:05 »
Nu, många stationer ta 16.03:- litern för 95 oktan.
Svart guld krig runt i världen.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
« Svar #32 skrivet: mars 28, 2012, 21:08:51 »
Bensinpris uppror !
Hej!
Jag har hört,
Att bensinpriset
kan inom den närmaste
framtiden komma upp till
Sek 18,00
OSV...
Detta utskick såg jag för ett par år sedan och det har uppenbarligen inte funkat.  :(  Jag sket faktiskt i att tanka hos ovan nämnda bolag trots att Preem är den närmaste och enklaste för egen del. Men man läste/hörde/såg inte ens en rad om det i media = meningslöst.
Har inget bra svar på vad som krävs för att få fason på bränslepriserna men jag anser fortfarande att staten är i särklass största boven. Det är makthavarna som måste påverkas, men jag vet inte hur. Det finns ett enda parti som uttryckligen vill sänka drivmedelsskatterna, Kristdemokraterna. Om alla röstar på dem borde något hända, kanske...  :o
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1049
    • www.sttemtec.com
« Svar #33 skrivet: mars 31, 2012, 16:14:56 »
15,73 på Statoil i går, lite på nergång?  :)

Jag tycker också att bensinen är för dyr, men trots att jag är storkonsument så får man nog gilla läget här. Jag vill inte kasta bensin på elden, ;) -men vi får nog tyvärr bara acceptera att det blir dyrare och dyrare med bensin.

Jag spekulerade lite tidigare i tråden om bensin gått upp så mycket jämfört med inflation och allmän prisutveckling. Det har den tydligen, jag hittar inte länken nu, men läste att prisutvecklingen på bensin var 40% högre än för mjölk (som kanske var ett dåligt exempel då det är många faktorer som påverkar det priset också)

Men hur man än vände och vred på det så har bensinpriset gått upp mer än det mesta som vi förbrukar.  Vi ligger vad jag förstår ändå rätt bra till i pris jämfört med resten av Europa. Att jämföra med Afrika eller länder i arabvärlden är ju inte relevant.

Jag är på inget sätt rik eller tjänar mycket pengar, men jag tycker ändå det är lite överdramatiserat. Säg att man kör 100 mil i månaden som normalbilisten gör. En höjning med 1kr/liter ger en ökad månadskostnad på 100kr om man räknar med 1l/mil vilket är högt.

Har man en tight budget så är det ju "många bäckar små" så klart, men den hypotetiska hundringen menar jag att det är lättare att spara in på annat.  Jag generaliserar grovt här i spekulationerna och jag förstår att 100kr/mån kan vara hårt för många.

Men jag retar mig lite också på folk som klagar och samtidigt kör törstiga bilar, handlar på närbutiken, snusar/röker, inte kollar upp försäkringspriser, elpriser, tar taxi till krogen, köper märkeskläder, köper en kaffe för 50kr på ett fränt cafe, går till en frisör som kostar 500kr, har en dyr "smartphone", tar kortsiktiga svindyra lån, äter ute eller alternativt hämtmat, och så vidare.

Gör man något av ovanstående tycker jag inte man ska klaga så mycket. Har man råd att göra ovanstående så är det bara att gratulera, -jag har inte råd med det. (med vissa undantag :-[ )

Alla protester och manifestationer på nätet på bensinpriser kommer inte att ge någonting. Det som skulle kunna fungera är protester och manifestationer mot försäkringspriser, -där finns mer pengar att spara. Samt att det är en marknad som inte påverkas av världsekonomi och oroligheter i oljeproducerande länder. Det är bara feta vinstmarginaler för vinststyrda företag som styr priserna.
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • www.sttemtec.com
« Svar #34 skrivet: mars 31, 2012, 16:32:45 »
Sen blir man ju förbannad när man läser sånt här i lokalblaskan:
http://st.nu/medelpad/sundsvall/1.4539482-kopa-ny-bil-ger-lagre-branslekostnader

Citera
– Den som har råd att byta bil vart tredje år har inte märkt att bensinpriset gått upp, säger Bertil Moldén, vd på Bil Sweden.

Nej man vad kul för dom då! -Hur många har råd att byta bil vart tredje år till en ny bil? Givetvis drabbar det inte dom, det drabbar dom som har dålig ekonomi och tvingas ha en billig äldre bil.
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad CarpeDiem

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1168
  • Tyskbils-tok :P
« Svar #35 skrivet: mars 31, 2012, 17:39:55 »
Massa text

Mycket bra skrivet, bästa inlägget jag har läst här på bimmerpower.org och på alla punkter håller jag med dig helt och hållet.
BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
    • malvefors.se
« Svar #36 skrivet: mars 31, 2012, 20:01:18 »
Det som irriterar mig mest med bensinpriset är att det mesta är skatt, och att dessa pengar som staten får in inte går tillbaka till vägunderhåll, snöröjning m.m.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #37 skrivet: april 04, 2012, 16:58:27 »
Kloka ord Galant.  :)  Men precis som Fredrik är det kanske mer principen jag stör mig på, att väldigt lite går tillbaka till trafiken av all skatt.
Och vi bor dessutom i ett glesbygdsland.
Jag tycker inte heller det är rätt att straffbeskatta svenska bilister i miljöns namn när andra kan släppa ut hur mycket skit som helst, varför är det alltid den lille som ska drabbas?  >:(
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • www.sttemtec.com
« Svar #38 skrivet: april 04, 2012, 17:15:22 »
Ja nog är det lite galet med skatten och momsen på drivmedel, en liten höjning på världsmarknadspriset ger ju en utväxling på priset till slutkunden.

Men hur vet man att pengarna som kommer in inte går tillbaka till vägar och trafiksäkerhet m.m.?
Är det mer pengar som kommer in från drivmedelsskatt än vad det läggs på vägarna? -Jag vet inte.

Bilismen har alltid varit en fin kassako och det är ofta orättvist vilka det drabbar.
Börja inte prata om miljöbilar bara, -då får jag en infarkt!  ;D
Dieselbilar med skattelättnader, -tack staten för det, bra sätt att döda lite flera medborgare, öka försurningen i naturen och även öka på smogproblem...
Jens Larsson

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #39 skrivet: april 05, 2012, 16:56:57 »
Men hur vet man att pengarna som kommer in inte går tillbaka till vägar och trafiksäkerhet m.m.?
Är det mer pengar som kommer in från drivmedelsskatt än vad det läggs på vägarna? -Jag vet inte.
Genom åren har man läst/hört om höjningar på drivmedelsskatten för att finansiera diverse ting. Jag kan inte ge närmare exempel utan det kommer fritt från minnet, men någon gång under 90-talet var det försvaret. Nu på senare år har det dock varit tyst om detta och Reinfeldt hänvisar bara till den årliga höjningen av bla bla bla.

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • www.sttemtec.com
« Svar #40 skrivet: april 13, 2012, 21:04:43 »
Så här kan man kanske också räkna om man vill vrida till det lite: http://bytbil.com/nyheter/6v6pskyg
Dom kommer fram till lite av det jag menat på, -att det är inte så mycket dyrare nu mot förr som man vill tro.

Fast det här faller ju totalt för min egen del då man kör extremt törstiga bilar, då blir ju milkostnaderna påverkad i högre grad vid höjning av literpriset. Men sett ur "normalbilistens" synvinkel så är det ett intressant räkneexempel.
Jens Larsson

Utloggad CarpeDiem

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #41 skrivet: april 30, 2012, 01:55:01 »
Det ska bli intressant vad priset kommer att landa på under semestern.
Biltransport? Skicka PM

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • www.sttemtec.com
« Svar #42 skrivet: april 30, 2012, 21:56:48 »
15,03 sist jag tankade på Statoil. Jag gissar på 15,60 i början av Juli.
Jens Larsson

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • www.sttemtec.com
« Svar #43 skrivet: maj 09, 2012, 10:41:39 »
14,88 igår på min favorit-station -Börjar bli riktigt billigt nu!  ;D :o >:(

Men det är 95 oktan det, snart blir det M5 och minst 98 oktan...
Jens Larsson

Utloggad CarpeDiem

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #44 skrivet: maj 09, 2012, 12:10:52 »
Ett tips till samtliga är att kika på denna hemsida :)

www.bensinpriser.se
Biltransport? Skicka PM

Reklampartners