Warning: ob_start(): class 'Closure' does not have a method '__invoke' in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 499

Notice: ob_start(): failed to create buffer in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 499
DCV med fulltflöde

Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: DCV med fulltflöde  (läst 4079 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 378

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 378

Utloggad azmaz

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 104
  • Kön: Man
DCV med fulltflöde
« skrivet: november 27, 2011, 15:17:26 »
Hej!

En DCV ventil är till för att kopplandet skall gå smidigt till vilket har både sina fördelar och nackdelar. Vad jag har förståt så kan det vara lite ryckigt på mårgnanrna när bilen är kall. Jag skall länka lite sidor så ni får rätt uppfattning om den och en video om hur man byter ut den. Man kan så klart bara ta bort den men fan kom igen...en ingenjör som pluggat hela sitt liv måste ha satt dit den av NÅN anledning, så det får bli en fullflödes ventil istället.

BMW clutch delay valve, replacing with modified unit. Performed on a 2006 BMW Z4 M Roadster E85

Här kan ni köpa en fullflödes ventil...hittade ingen billigare.http://www.zeckhausen.com/cdv.htm

Om du törs dig på detta själv så glöm INTE att lufta kopplingen efteråt och kolla vätske nivån i den. Och därefter kan ni byta kopplingen om den är slut och köra till en shortshift som jag skall göra på sommaren, då blir det...sayonara till de de flesta "tojbo" volvon :)

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
SV: DCV med fulltflöde
« Svar #1 skrivet: november 28, 2011, 08:19:54 »
Tack för info! azmaz
Detta skulle passa perfekt till någon som inte kan växla på normalt sätt eller till min fru om jag inte vill köpa en automat, som tur för mig har hon inget körkort då behöver vi inte bråka om vem som ska köra.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1049
    • www.sttemtec.com
« Svar #2 skrivet: november 30, 2011, 01:30:33 »
Hej!

En DCV ventil är till för att kopplandet skall gå smidigt till vilket har både sina fördelar och nackdelar. Vad jag har förståt så kan det vara lite ryckigt på mårgnanrna när bilen är kall. Jag skall länka lite sidor så ni får rätt uppfattning om den och en video om hur man byter ut den. Man kan så klart bara ta bort den men fan kom igen...en ingenjör som pluggat hela sitt liv måste ha satt dit den av NÅN anledning, så det får bli en fullflödes ventil istället.
Här kan ni köpa en fullflödes ventil...hittade ingen billigare.[/move]
http://www.zeckhausen.com/cdv.htm

Om du törs dig på detta själv så glöm INTE att lufta kopplingen efteråt och kolla vätske nivån i den. Och därefter kan ni byta kopplingen om den är slut och köra till en shortshift som jag skall göra på sommaren, då blir det...sayonara till de de flesta "tojbo" volvon :)

Vad är det du vill åstadkomma egentligen? Jag förstår inte vad du menar. DCV-ventilen sitter där för att kopplingen skall gå långsammare helt enkelt, släpper man upp kopplingen snabbt så bromsas inkopplingen av drivningen en aning och det blir en mjukare start. Sen skriver du i samma mening att du ska byta ut den till en fullflödes fast en ingenjör har räknat ut att den ska sitta där. :) Är det en fullflödes du byter till så borde det vara samma som att ta bort den då ventilen är just en flödesstrypning. Då har du ju ändrat på ingenjörens livsverk. :)

Om man vill ha en eller inte är väl en smaksak egentligen, sitter inga strypningsventiler på M-modellerna t. ex. Men då är det inte samma tryckplattor eller lameller heller så det är svårt att jämföra. Det som sker utan ventilen är att man får en kopplingsfunktion som är mindre förlåtande, lättare att få motorstopp och hårda inkopplingar utan ventilen. Ventilen gör bilen mera lättkörd.

På andra bilar har jag plockat bort den här då jag ansett det vara värt det, det på turbokonverterade bilar med många andra förutsättningar ändrade.

Krävs inte så många års studerande för att få titulera sig ingenjör heller  ;) :D
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
« Svar #3 skrivet: december 01, 2011, 18:53:36 »
Jag har bara haft en BMW än så länge med denna uppfinning, E39, och jag kan inte påstå att jag haft några problem av den, men kanske ändå haft en känsla av att det är inte jag som bestämt över bilen i just fallet med kopplandet. Då visste jag inte om vad denna ventil var, hade jag vetat hade jag tagit bort den.
Gillar inte när "bilen bestämmer". Jag vill att mina kommandon ska gälla och inte filtreras/ förädlas/förändras bort av någon uppfinning i bilen. Direktkontakt vill jag ha!  :)
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Reklampartners