Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: 525i -93 startar ej  (läst 10151 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LiNKiLAiNEN

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 7
525i -93 startar ej
« skrivet: oktober 22, 2011, 21:07:38 »
Hej
Min 525i vägrar starta. Kör den ofta och ofta långa sträckor men i fredags så ville den helt plötsligt inte starta.
Jag satt mig i och vred om och den gnuggar på som vanligt men vill inte riktigt tända till. Så märkte jag att pumpen inte längre går på tändningen. Så det första jag gjorde var att bygla mellan 87 och 30 (bränslepumpsrelät) som sitter på passagerarsidan. Ingen förändring.
Antog att pumpen var död. Köpte ny, testade den gamla på direkt el och den fungerade, men jag satt i den nya ändå ifall den gamla var glapp. Men den är också död.

Vad kan det vara för fel? Kan det vara något annat som är trasigt som gör att pumpen inte går eller kan det vara så enkelt som ett kabelbrott?

Har läst något om att vevaxellägesgivaren kan vara felande.. men den kan väl inte i sin tur göra pumpen död?? :S

Jag planerar att mäta om det går någon ström fram till pumpen någon dag framöver.

Tack på förhand
Linus

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1049
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
SV: 525i -93 startar ej
« Svar #1 skrivet: oktober 22, 2011, 21:47:20 »
Mäta spänningen fram till pumpen är rätt drag, helt klart. Att pumpen pajar är ganska vanligt annars på dom här när dom lite till åren. Men på din verkar det vara något annat fel, pumpreläet får sin signal från DME main relay. Säkringen är nr23 och sitter efter relät, men den har du säkert kollat. Mätte du om du hade matning till reläet och om reläet fick signal?

Har du tillgång till någon manual med kopplingsschema?
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad LiNKiLAiNEN

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
« Svar #2 skrivet: oktober 22, 2011, 22:16:24 »
Har hört att det verkar vara vanligt, speciellt med tanke på att min pärla gått 34500 mil :P
Japp säkringen är hel. Däremot mätte jag aldrig om reläet fick signal! Tack för det :)

Återkommer imorgon bitti
//Linus

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #3 skrivet: oktober 23, 2011, 09:34:05 »
Kan du koppla av bensinslang som kommer till motorn och se om det kommer bensin när du starta?
Du kanske behöver bara byta bensinfilter.
Om det kommer bensin då är problem från tändningen, kanske bör kolla hela tändsystemet.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad LiNKiLAiNEN

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
« Svar #4 skrivet: oktober 23, 2011, 11:04:21 »
Kan du koppla av bensinslang som kommer till motorn och se om det kommer bensin när du starta?
Du kanske behöver bara byta bensinfilter.
Om det kommer bensin då är problem från tändningen, kanske bör kolla hela tändsystemet.
Pumpen går ju inte fast jag köpt en ny.

Hur som helst så har jag mätt om det kommer någon ström fram till reläet. Det gjorde det på stift 86 och 87 när man slår på tändningen. Är allt som det ska vara?

Min kunskap om el är mycket begränsad men om man kollar på reläet och lyssnar till vad andra skriver på forum så ska man väl bygla 87 till 30?
Jag gjorde iaf det men pumpen går ändå inte..

Eftersom reläet får ström så kan inte felet ligga innan reläet.
Och eftersom att bygla inte kör igång pumpen så måste reläet vara helt.
Då måste felet vara i någon kabel eller kontakten till pumpen troligtvis, eller?

Utloggad LiNKiLAiNEN

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
« Svar #5 skrivet: oktober 23, 2011, 14:34:44 »
Men ska inte pumpen gå på tändningen? eller är det bara något jag fått för mig?
Den går iaf på startmotorn, så den får alltså bränsle.

Men måste den inte gå på tändningen först och bygga upp ett tryck?

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • www.sttemtec.com
« Svar #6 skrivet: oktober 23, 2011, 15:00:53 »
Den ska gå först när du kör runt motorn. Möjligt att den går någon sekund när du vrider på tändningen. Det är en säkerhetsfunktion för att inte bensinen ska spruta ut om du har läckage och motorn stannat, vid en krock eller liknande.

Det kanske fungerar som det ska ändå med soppan då, lurigt...
Har du kollat att du har gnista?
-Kolla om den går på startgas, gör den det så är det inte tändningen utan bränslerelaterat fel.
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad LiNKiLAiNEN

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
« Svar #7 skrivet: oktober 23, 2011, 21:20:15 »
Tack ska kolla gnistan imorgon :)

Kan det inte vara något med tändningslägesgivaren för kamaxeln? eller kamaxelgivare som en del säger?

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • www.sttemtec.com
« Svar #8 skrivet: oktober 23, 2011, 22:17:42 »
Det kan det vara, du vore bra om du kunde läsa av eventuella felkoder, jag brukar använda Carsoft för detta.

Jens Larsson

Utloggad LiNKiLAiNEN

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
« Svar #9 skrivet: november 01, 2011, 12:02:23 »
Bilen fungerar och går som en dröm igen! :)

Jag åkte ner på BMW och pratade med dem och berättade att jag bytt bpump och kollat reläer och att bilen tänder lite. Han sa bland annat att om det är en tändlägesgivare som är felande så ska det vara heldött. Antingen menade han att startmotorn inte ska gå alls eller så menade han att den inte ska tända till (som min gjorde).

Han jag pratade med sa att "spontant så skulle jag tro att det är ventillyftarna som hängt sig, det är väldigt ovanligt på BMW. Det brukar hända på citroën, adui etc.." "Det händer oftast när man flyttar bilen korta sträckor och kan bero på att man inte använder rätt olja."

Jag blev instruerad att åka hem hålla full gas och köra startmotorn och se om den starta.
Körde startmotorn säkert 30sekunder och hör hur den tänder mer och mer och så murrade den igång! =D

Tack för hjälpen=)

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #10 skrivet: november 01, 2011, 12:50:41 »
Bra att du fick svar på frågan, nu vet du att korta sträckor är inte bra för motorn.
Hoppas att vi se dig då och då på forumet även om du inte ha problem med bilen.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad LiNKiLAiNEN

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
« Svar #11 skrivet: november 03, 2011, 17:02:28 »
Fast det visste jag ju ;) men jag var tvungen att flytta bilen, men hädanefter så kör jag en sväng kanske istället för att stänga av den på en gång. :)

Det hoppas jag med.

Reklampartners