Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Polisens nya Volkswagen Passat  (läst 2792 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
  • Kön: Man
Polisens nya Volkswagen Passat
« skrivet: oktober 20, 2011, 11:24:16 »
Polisens nya Volkswagen Passat.
Vi är vana vid att se polisen köra Volvo XC70, V70 och Saab 9-5 men konstaplarna i blågult ute på vägarna kör även en hel del annat. En av dessa är Volkswagen Passat som nu kommer i ny polisupplaga.

Volkswagen Passat ingår i polisens vagnpark sedan några år tillbaka och nu är det dags för Volkswagen att leverera ett femtiotal nya Passat till polisen med tanke på att en ny generation av modellen sjösattes för snart ett år sedan.

Volkswagen Passat Polis, som den specialutvecklade versionen benämns, är framtagen tillsammans med Rikspolisstyrelsen och deras hårda krav på hur en polisbil ska fungera och agera i olika situationer.
 Passatens chassi och bromsar har anpassats för att klara av den tuffa miljö som polisens bilar ofta befinner sig i. Den polisiära utrustningen samt bilens ergonomi, säkerhet och placering har noggrant utformats och kvalitetssäkrats av polisens fordonsansvariga.
 – Eftersom bilen är en av polisens viktigaste arbetsverktyg är det mycket värdefullt att de själva får vara med och bestämma hur bilen ska se ut och utformas. Det märks tydligt att polisen längtat efter något nytt att arbeta med, säger Peter Norrman, projektledare på Volkswagen Group Sverige.

Leveranserna av de drygt 50 Volkswagen Passat Polis som polisen beställt har påbörjats och kommer att avslutas innan årets utgång.
 Polisen har tänkt brett vid beställningen av nya Passat – från miljövänlighet till prestanda. Därför har de beställt bilen med diesel-, bensin-, etanol- och gasmotorer under huven. Effekten sträcker sig från 150 hästkrafter till 300 hästkrafter och vissa är utrustade med 4Motion-fyrhjulsdrift. Alla bilar är utrustade med dubbelkopplingslådan DSG.

Polisen är alltså i behov av nya bilar och vid sidan om Volvo blir Volkswagen och Mercedes allt vanligare i blågult på våra vägar. Trist för Saab som hade en beställning på 50 nya 9-5:or som polisbil, en beställning som avblåstes för ett par månader sedan på grund av Saabs långvariga produktionsstopp.

Källa: http://www.expressen.se/motor/1.2598511/polisens-nya-bil
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3257
SV: Polisens nya Volkswagen Passat
« Svar #1 skrivet: oktober 21, 2011, 22:19:58 »
Har sett en sådan här i Västmanland. Riktigt fin faktiskt.
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #2 skrivet: oktober 23, 2011, 09:36:50 »
Man kan förstår att polisen inte litar på Saab länge men Volvo?
Volvo är säkert inte glad för det.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad CarpeDiem

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1168
  • Tyskbils-tok :P
« Svar #3 skrivet: oktober 23, 2011, 19:46:10 »
På väg hem från skolan (2 km enkel väg) såg jag nya polisbilen i närheten av hemmet, kanonfin :)
BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

Reklampartners