Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Tändstifts Historia  (läst 4256 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BROR

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 251
  • Kön: Man
  • Bakhjulsdrivet - Finns det annat?????
Tändstifts Historia
« skrivet: oktober 19, 2011, 09:41:16 »
Vet inte om detta hamnar rätt men då jag tycker att det fallar under kategorien TIPS petar jag in detta här för det kan var läsvärt för alla som kör något med namnet BMW.
Flyttade tråden till rätt plats. //Admin.

I juli tyckte jag det var dags att investera på originalstift då bilen gått lite över 13000 mil, det var en skrämmande upplevelse att försöka ta bort stiften som satt monterade. Inget av stiften satt fast, detta hade till följd att gängorna kocksat igen, lovar att det gick tungt att få ut dom. 3'ans stift gick cirka två varv sedan var det stopp, såg bilen på verkstad för topplocks byte på grund av trasig gänga i toppen. Efter att samlat mod och laddat med mycket CRC i tändstifts brunnen tog jag fram stora dragskaftet (kunde inte låta ett gammalt stift sitta kvar med fem nya) och jobbade på för att få bort detta elände, tog ca. 10 - 15 minuter. Det måste varit en riktigt "pantad" mek som satt i dessa stift, en fullständigt totalkvaddad gänga på detta 3'e stift, billiga NGK stift var förövrigt monterade. Nu såg jag bilen på verkstad igen och en massa pengar fattigare för det borde inte finnas någon gänga kvar därnere i brunnen. Plockade fram sista nya stiftet och stoppade i detta och döm av min förvåning det gick att dra åt detta med angivet moment, testade med att dra lite till och även detta fungerade.
Nu till tipset, se till att det är folk som vet vad som gäller då/om ni lämnar in bilen för service, i detta fall var det första ägaren som låtit sin verkstad byta tändstift någon gång innan BMW's rekomenderade byte (12000 - 14000 mil), bilen hade gått 8500 mil då jag köpte den så man undrar vad man tänkt på. Ta gärna och kolla stiften någon gång då och då bl.a. efterdra dom, tar en timme. Fick ett tips av en kille att man helst inte ska stryka på någon pasta på tändstiftens gänga när det gäller aluminiuntoppar för då kan dom släppa efter ett tag men i mitt fall kändes det bra med lite kopparpasta för att kunna montera de nya stiften i all kocks och "gängpaj". Ja, jag har efterdragit stiften efter 500 mil och det behövdes. Det blev ett långt inlägg men tänkte att en god historia med bra slut kan vara OK samt att dela med sig av lite erfarenhet är väl inte helt fel.
BROR.
-01 E39 525ia med Bavaria paket, trivselfaktor 100+
SÅLD :'(

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
SV: Tändstifts Historia
« Svar #1 skrivet: oktober 19, 2011, 11:20:18 »
Tyvärr så är det när man lämna sin pärlan till någon som inte vet vad det handlar om (föregående ägare).
Bättre att betala lite extra på BMW verkstäder och får det gjort som det ska, i längden spara man pengar.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad BROR

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 251
  • Bakhjulsdrivet - Finns det annat?????
Tändstifts Historia
« Svar #2 skrivet: november 05, 2012, 14:05:55 »
Hittade tändstiftet som var problemet när jag rotade bland en del saker i samband med generator problemet.
Varför petar man in ett sånt stift, har man ingen känsla, tror att även att det är ett riktigt "örnstift" också, ja det finns gänga kvar i toppen men jag kollar moment varje 1000 mil, bara för att vara säker på att det sitter som det ska.
Ja, ja, det var bara det.

-01 E39 525ia med Bavaria paket, trivselfaktor 100+
SÅLD :'(

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
Tändstifts Historia
« Svar #3 skrivet: november 05, 2012, 19:04:53 »
Inte snyggt, verka som att du har en del att göra för återställa allting åt rätt håll.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)

Utloggad Daniel_ 80

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 231
Tändstifts Historia
« Svar #4 skrivet: mars 08, 2013, 16:57:07 »
Nu när jag svarar här så blir jag uppmärksammad på att det är ett gammalt inlägg men jag skriver ändå :)

Helt otroligt vilken inkompetens, jag menar det är ju inte direkt avancerat att byta tändstift på en bil, men naturligtvis finns det både både bra och dåliga mekaniker precis som inom alla yrkesgrupper.

Alain du skriver "Bättre att betala lite extra på BMW verkstäder och får det gjort som det ska" och till viss del håller jag med, det är betydligt bättre odds att lämna in bilen till Bmw, men det är ingen garanti för att arbetet blir väl utfört.

Ett exempel var när jag köpte min nuvarande bil, den hade bara ett par dagar innan jag köpte den varit inne på Bmw för byte av bromsskivor och belägg fram. Men det skrapade och levde från bromsarna så jag plockade bort hjulen och undersökte detta, och det visade sig att dom inte hade gjort rent och beläggen kärvade så pass att det var omöjligt att få loss dom med handkraft.

Vad vill jag komma med detta? jo att det i många fall kan vara bättre att lämna in bilen till en liten verkstad som man har förtroende för, dom har mer att förlora på slarv. Börjar en liten verkstad fuska och slarva så skadar detta deras rykte väldigt snabbt.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
Tändstifts Historia
« Svar #5 skrivet: mars 11, 2013, 01:04:55 »
Häller med dig också Daniel, ibland en liten verkstad vill bli känd för bra utförande arbetet men tyvärr, många fuskar med det.

Utloggad vazze_t

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 934
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
Tändstifts Historia
« Svar #6 skrivet: mars 11, 2013, 07:02:40 »
hej,
vill inte svartmåla någon lr så jag personligen jobar på en lite mekonomen verkstad och har sett skräckexemplar på vad både en "hemmapulare" lr en riktig "fordonstekniker" kan göra för skitjobb. Ang d me bromsbyte som daniel_80 skriver har ja sett många gånger d tar max 3-5 minuter extra för att slipa in okhållare och rensa och smörja upp glidpinnar och motionera oket för att säkerställa rätt funktion. men d e jäääävligt få som gör detta!
Jag behandlar alla bilar som kommer in i våran verkstad som om d va min egen spelar ingen roll om d kommer in en fiat lr trabant från 81 lr en ferarri från 2013. Jobbet skall göras rätt inte bara för ryktets skull men för ens egen att man vet att man gör ett bra jobb man man kan skriva sitt namn på arbetsorder .
hehehehe lät lite djupt men d iaf va jag tycker och tänker.
-= BMW =- Just Real Power

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
    • malvefors.se
Tändstifts Historia
« Svar #7 skrivet: mars 11, 2013, 07:19:52 »
Jag tillhör den skara som misstror stora verkstäder där allting bara skall gå fort och så in med nästa bil. Har en del belägg för mina tankar med men de behöver vi inte ta i denna tråden.

Lämnar med andra ord min bil endast till en mindre verkstad där jag vet att ägaren gör ett ordentligt jobb. Enda nackdelen jag kan se med att göra så är att om man hade kört en nyare BMW så får han tyvärr inte tillgång till programuppdateringar, garantiåtgärder osv. Men när man kör omkring i en 12 år gammal bil så behöver man inte tänka på den biten och kan tryggt lämna bilen till den lilla verkstaden.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Nikk_e46

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 295
  • Taxidriver
Sv: Tändstifts Historia
« Svar #8 skrivet: mars 11, 2013, 17:34:24 »
Håller helt med om att man får bästa servicen på de mindre verkstäderna. Dock har nu "min" verkstadsgubbe (söderbergs bilservice) i Gävle gått i pension så nu vettefasiken vart man ska vända sig... :-\
Mvh Niklas
BMW 318Ti -95 Hellrot

Reklampartners