Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: En Idiot ringde!  (läst 1838 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BMW-Båstad

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 196
  • Kön: Man
  • För BMW Entusiaster - Bimmerpower.org
    • Causika Holding
En Idiot ringde!
« skrivet: september 23, 2011, 00:16:29 »
kl 22:00 telefonen ringer och man är dum nog och svarar...I andra änden:Ja hej det var jag som var och tittade på din bil för några veckor sedan. Ok tänkte jag en intreserad..och så fortsätter han ja jag köpte en lika dan fast svart och för halva priset! Jaha gratulerar, men du har haft din rätt länge vad? Ja typ 10 år, va bra då kanske du kan hjälpa mig för den jag köpte den fugerar inte riktigt som den ska i motorn...Suck..! Du kanske skulle köpt min i stället? Nä den här va ju billigare, ja men du sa att den inte fungerar riktigt, ja har du några tips du kan ju BMW?......Fan vad trött man blir...

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
SV: En Idiot ringde!
« Svar #1 skrivet: september 23, 2011, 00:21:00 »
Kunde du lyssna så mycket? I vissa fall är det bara att lägga på eller hur?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad BMW-Båstad

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 196
  • För BMW Entusiaster - Bimmerpower.org
    • Causika Holding
« Svar #2 skrivet: september 23, 2011, 00:30:28 »
Först trodde jag att han var seriöst intresserad av min bil, sen väntade jag på ett bytesförlag eller nåt, dessutom blev jag så stum så jag visste inte vad jag skulle säga! Jag är så naiv vet att jag tror inte folk är så fräcka...MItt misstag!

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3257
« Svar #3 skrivet: september 23, 2011, 09:27:37 »
Helt otroligt, vilken lirare. Kan förstå att du blev förvånad över hans beteende.
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
« Svar #4 skrivet: september 23, 2011, 14:07:48 »
Tur man inte är ensam...  ;)

När jag sålde min E23 anade jag lite oråd redan direkt. På väg till mötesplatsen ringde köparen och frågade om jag kunde stanna på vägen för han behövde hoppa av bussen då han var pissnödig och göra upp affären där...  :o -Nej, jag har två små barn med mig i bilen och stannar inte längs en riksväg med risk för att någon av dem hittar på något oförutsett.
Affären blev av på uppgjort ställe, han fick hålla sig...
Två veckor senare ringer han och ber om hjälp för hans polare har slagit kylarcement i tanken! -Nej säger jag vänligt men bestämt då det inte är min bil längre.

:P
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
    • malvefors.se
« Svar #5 skrivet: september 23, 2011, 22:38:33 »
Det finns en anledning till jag avskyr att sälja saker privat, nästa gång det skall bytas bil lär det bli inbyte hos handlare. Det får helt enkelt vara värt de pengarna extra man får lägga mellan för att slippa ohyfsat folk.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #6 skrivet: september 24, 2011, 10:59:24 »
Det finns en anledning till jag avskyr att sälja saker privat, nästa gång det skall bytas bil lär det bli inbyte hos handlare. Det får helt enkelt vara värt de pengarna extra man får lägga mellan för att slippa ohyfsat folk.
Har också funderat på detta. Varenda gång man lägger ut något på Blocket så undrar man om det är värt det när den ena konstiga typen efter den andra hör av sig.  >:(
En annan gång har jag stått med mobilen över motorn för att den som ringde ville höra. Precis som en dålig mobil kan förmedla om en motor är frisk eller inte.  :o
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
    • malvefors.se
« Svar #7 skrivet: september 24, 2011, 11:58:37 »
Har också funderat på detta. Varenda gång man lägger ut något på Blocket så undrar man om det är värt det när den ena konstiga typen efter den andra hör av sig.  >:(
En annan gång har jag stått med mobilen över motorn för att den som ringde ville höra. Precis som en dålig mobil kan förmedla om en motor är frisk eller inte.  :o

Jag har förmodligen sluppit ganska lindrigt undan, värst var när jag skulle sälja en Audi A4 1.8 -95, vet inte hur många som ringde. Ingen presenterade sig ordentligt utan det första de sade var "Vad är ditt lägsta pris" eller "Jag bjuder 35.000" vilket var 50.000 under begärt pris. Jodå jag går ju säkert ned så mycket. Efter mycket om och men såldes dock bilen för 75.000 kr.

Var väldigt orolig över att samma scenario skulle upprepa sig då jag skulle sälja min Z3 2.8 -97, men tydligen drar denna typ av bil inte till sig alls samma klientel.
Endast 3 personer hörde av sig, alla mycket trevliga och den sista köpte bilen.

Just det, ett år efter jag sålt Audin började det ringa folk igen som denna gången sökt upp föregående ägare. Tydligen var bilen då till salu igen. Kom fram mycket intressant där, enligt säljaren var bilen nyligen påkostad än det ena och än det andra. Men allting var prylar som jag stoppat dit flera år tidigare och som följde med på köpet så att säga. Begärt pris var ca. 20.000 mer än vad jag fick. Vet inte vad bilen såldes för till slut, men vet att det var en av dem som ringde mig som köpte den då han svängde inom mig på vägen hem för att hämta upp lite delar jag inte skickat med när jag sålde bilen.

Men man hör ju historier om folk som blivit uppringda av köparen till en bil de sålt och sådär ett halvår senare tycker att de skall bli ersatta för att batteriet behövts bytas.

Även dessa stölder i samband med privata bilaffärer bör ju tas i beaktning, alltför vanligt att ägaren av dyrare bilar blir av med sin bil och försäkringsbolagen är ju stenhårda med att har du lämnat ut nyckeln vilket man ju är tvungen att göra i samband med provkörning, så är de inte så pigga på att ersätta dig för din stulna bil. Egentligen borde man aldrig visa en bil ensam utan precis som köparen brukar ha med sig en kompis så bör man idag som säljare ha en kompis med sig.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #8 skrivet: september 24, 2011, 15:12:05 »
Värst av alla gånger var när jag sålde min första E28, en 518iS -88.  >:(

En hel muslimsk familj kommer. De är till en början trevliga men när jag vänder för att ta i hand med kvinnorna så formligen flyger en av männen emellan. Jag visst inte då att muslimska kvinnor inte får ta i hand...  :o
Detta var en bil jag begärde 5000kr och för en sådan kan man inte begära allt för mycket av. Det börjades med prutningsförsök direkt, det och det måste bytas eller lagas och det kostar si och så mycket var argumenten. Han var bilmek så han visste allt hävdades det. Jag sa att du måste inte alls byta något, det handlar om en bil för 5000kr och vill du ha en bättre får du betala därefter. Det kördes en runda med den och nu ville han ge 2000kr för den för det var en massa grejer som var dåligt. Konstigt sa jag då bilen är nybesiktigad. Jag gav mig inte en tum då jag blev så j-kla störd på deras beteende. Okej, du får 2500kr. Åk hem sade jag och gick mot min ytterdörr. De gick, men precis när jag ska gå in kommer gammelgubben i sällskapet rusandes nästan gråtfärdig och beklagar sig över hur fattig han är och kan bjuda 3000kr. Jag sade att här är jag och säljer en bil för 5000kr och frågar om han tror jag är rik!? Åk nu hem med er om ni inte vill betala begärt pris. Och så blev jag till slut av med dem.  ::)
Som sagt, ibland undrar man om det är värt det, och det är det väl oftast till sist, trots allt. Nästa som kom och kollade köpte bilen på fem minuter. Ett varv runt bilen och en väldigt snabb provtur senare var bilen såld. De uppskattade en nybesiktigad bil för det priset och var mycket nöjda. 

Reklampartners