BMW 1-serie – andra generationen är här
Så var det äntligen dags för BMW att officiellt visa upp andra generationen av 1-serien, ännu så länge bara med fyrcylindriga motorer men rymligare och bekvämare. Åttastegad automat blir ett nytt alternativ och ni behöver inte vara oroliga – 1-serien är fortfarande bakhjulsdriven.
Andra generationen 1-serie behåller längsmonterad motor och bakhjulsdrift - det är BMW mycket noga med att betona. Men det kommer en ny plattform med tvärställt motorpaket och framhjulsdrift. Bra eller dåligt? Många ägare till dagens 1-serie är i alla fall övertygade om att bilen är framhjulsdriven...
Den nya framhjulsdrivna plattformen hos BMW har rört upp många känslor hos entusiasterna. Bakhjulsdriften är själva ryggraden i varumärkesprofilen och kanske är det därför som BMW redan i andra meningen på sin pressrelease slår fast att 1-serien fortfarande är bakhjulsdriven. Nya generationen är förbättrad på alla viktiga områden och det har större betydelsen än man kanske först anar, BMW säger nämligen själva att 70 procent av de som köper 1-serien är personer som tidigare inte ägt en BMW. Ett bra första intryck kan förmodligen skapa trogna kunder för en lång tid.
Alla motoralternativen i andra generationen BMW 1-serie har så kallad ”TwinPower Turbo teknik”. Det innebär turboaggregat med dubbla inlopp och kanske också – någon gång i en inte allt för avlägsen framtid – sportmodeller med mer än ett turboaggregat. Toppeffekten har höjts med 10-20 kW och ändå har förbrukningen i snitt gått ner med 10 procent. Alla dieselmodeller hamnar under 120 g/km i CO2-utsläpp med nya, åttastegade automatlådan. Se alla detaljer i faktarutan nedtill.
BMW skriver att 1,6-litersmotorerna (116i och 118i) är helt nya (för 1-serien) och att även 2,0-litersdieslarna är kraftig omarbetade. Det innebär förstås sänkta förbrukningssiffror över hela linjen och BMW utlovar också en ”116d EfficientDynamics Edition” inom kort som ska få ner koldioxidutsläppet till bara 99 g/km (3,8 l/100 km) med 116 hk.
Nya generationen BMW 1-serie har vuxit och blivit åtta centimeter längre, hjulbasen och förlängts med tre centimeter och kupén blivit rymligare. Höjden är dock densamma.
Samtliga motoralternativ kommer med start/stopp-teknik som standard – gäller både för manuell och automatisk transmission – och en nyhet i segmentet är åttastegad automatlåda som tillval. Som tillval finns också elektroniskt styrda stötdämpare och sportdifferential.
BMW hävdar att komforten är väsentligt förbättrad på andra generationen 1-serie. Men den stora förbättringen handlar just om storlek: 1-serien har vuxit med 85 millimeter (4.324 mm), hjulbasen är 30 millimeter längre (2.690 mm) och bredden har ökat med 17 millimeter (1.765 mm). Höjden är oförändrad, 1.421 millimeter. Bagagerumsvolymen har därmed ökat med 30 liter (från 330 till 360 liter, 1.200 med fällt baksäte) och baksätespassagerarna har fått några efterlängtade, extra centimetrar för benen. Storleken har dock inte gått ut över vikten, nya 1-serien är faktiskt 30 kilo lättare än sin föregångare (60 kilo om man räknar in det faktum att klimatanläggning numera är standard).
BMW 1-serien erbjuds till att börja med i två modellutförande: ”Sport Line” och ”Urban Line”. Givetvis kommer det också ett M-Sportpaket men det får vi vänta lite på. Alla femdörrars BMW 1-serie tillverkas, precis som föregående generation, i Regensburg-fabriken tillsammans med bland annat M3 och Z4. Under de 25 år fabriken varit igång har det rullat ut mer än 4,5 miljoner bilar genom portarna och i snitt tillverkas 1.100 bilar per dygn.
FAKTA 1-SERIEBMW 118i: Fyrcylindrig rak bensin motor med BMW TwinPower Turbo teknik.
Motorvolym: 1,598 cc, effekt: 125 kW/170 hk vid 4,800 rpm
Maximalt vridmoment: 250 Nm vid 1,500 – 4,500 rpm
Acceleration [0 – 100 km/h]: 7.4 sekunder
Topphastighet: 225 km/h
Snittförbrukning enligt EU-cykel*: 5.8 – 5.9 l/100 km
CO2-utsläpp*: 134 – 137 g/km, utsläppsstandard: EU5
BMW 116i: Fyrcylindrig rak bensin motor med BMW TwinPower Turbo teknik.
Motorvolym: 1,598 cc, effekt: 100 kW/136 hk vid 4,400 rpm
Maximalt vridmoment: 220 Nm vid 1,350 – 4,300 rpm
(240 Nm vid 1,500 – 3,500 med overboost)
Acceleration [0 – 100 km/h]: 8.5 sekunder
Topphastighet: 210 km/h
Snittförbrukning enligt EU-cykel*: 5.5 – 5.7 l/100 km
CO2-utsläpp*: 129 – 132 g/km, utsläppsstandard: EU5.
BMW 120d: Fyrcylindrig rak diesel motor med BMW TwinPower Turboteknik.
Motorvolym: 1,955 cc, effekt: 135 kW/184 hk vid 4,000 rpm
Maximalt vridmoment: 380 Nm vid 1,750 – 2, 750 rpm
Acceleration [0 – 100 km/h]: 7.2 sekunder
Topphastighet: 228 km/h
Snittförbrukning enligt EU-cykel*: 4.5 – 4.6 l/100 km
CO2-utsläpp*: 119 – 122 g/km, utsläppsstandard: EU5.
BMW 118d: Fyrcylindrig rak diesel motor med BMW TwinPower Turboteknik
Motorvolym: 1,955 cc, effekt: 105 kW/143 hk vid 4,000 rpm
Max. vridmoment: 320 Nm vid 1,750 – 2,500 rpm
Acceleration [0 – 100 km/h]: 8.9 sekunder
Topphastighet: 212 km/h
Snittförbrukning enligt EU-cykel*: 4.4 – 4.5 l/100 km
CO2-utsläpp*: 115 – 118 g/km, utsläppsstandard: EU5.
BMW 116d: Fyrcylindrig rak diesel motor med BMW TwinPower Turbo teknik.
Motorvolym: 1,955 cc, effekt: 85 kW/116 hk vid 4,000 rpm
Maximalt vridmoment: 260 Nm vid 1,750 – 2,500 rpm
Acceleration [0 – 100 km/h]: 10.3 sekunder
Topphastighet: 200 km/h
Snittförbrukning enligt EU-cykel*: 4.3 – 4.5 l/100 km
CO2-utsläpp*: 114 – 117 g/km, utsläpp standard: EU5.
* EU-siffrorna kan variera beroende på däckdimension.
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20110714/bmw-1-serie-andra-generationen-ar-har