Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Köpråd 525 tds -99  (läst 5283 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NrVrid

  • Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
Köpråd 525 tds -99
« skrivet: oktober 25, 2010, 10:51:24 »
Hej, är ny här på detta forum.

Har tidigare erfarenhet av VwGolf, Saab turbo och Bmw e36 men går nu i tankarna att införskaffa en skön pendlarbil med lite motor i.

Tittade på Blocket och hittade denna.

http://www.blocket.se/goteborg/BMW_525_tds_29637410.htm?ca=23_15&w=3

Hoppas länken fungerar.

Så.... Historik, service och den biten kan jag. Men det kan inte bara vara jag som tycker att man får "lite för mycket" bil för dessa pengar?

Så tips om dessa modeller, motorer, elektronik eller vad det nu kan vara som ger mig mer kött på benen och kan hjälpa inför framtida Bmw-köp, mottages tacksamt :)

Mvh

Utloggad franke

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1109
  • Karma: +0/-0
  • E61 520d M-sport
    • Carstuff.se
SV: Köpråd 525 tds -99
« Svar #1 skrivet: oktober 25, 2010, 13:04:37 »
Det är riktigt mycket bil för pengarna.
Folk är lite rädda för 10 år gamla BMW tror jag, att dom skall vara dyra att reparera m.m. Men det håller jag inte med om!

Dock skulle jag inte köpa en 525 TDS, den har den gamla svaga diesel-motorn utan common-rail insprutning.
Kolla istället på 525d med 163 hk eller helst 530d med 184 hk. Starka och snåla!

Exempelvis: http://www.blocket.se/malmo/BMW_530_svensksald_29751011.htm?ca=23_15&w=1

Se upp med chippade/boxade automatbilar, det kan bli lite mycket vrid för lådan har jag hört.
Driver webshopen www.carstuff.se

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
SV: Köpråd 525 tds -99
« Svar #2 skrivet: oktober 27, 2010, 20:28:30 »
Välkommen till forumet NrVrid!  :)

Jag är osäker på hur mycket man förbättrat (om man ens gjort det) dieselpumpen sedan denna motorn satt i E34, den är lite känslig och dyr att få reparerad. Vill minnas att jag läst något om att dieseln i Sverige är elakare mot materialet i pumpen än i Europa och som skyndar på dieselpumpens förfall. Är inte direkt super-insatt i detta ämne, men jag känner till det.

Pixelfel i både huvudinstrumentet och färddatorn är relativt vanligt.
ABS-givare (även kamaxel- och vevaxelgivare på bensin) är också rätt vanliga fel.
Rost förekommer, särskilt på bakluckan. Har tyvärr sett en E39 med rostiga fjäderbenstorn fram!  :o

På bilden ser bilen annars riktigt fin ut. Om allt funkar i en E39, den går mjukt, vibrationsfritt och allmänt bra så är det ett bra köp.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
SV: Köpråd 525 tds -99
« Svar #3 skrivet: oktober 27, 2010, 21:15:54 »
Dieseln i Sverige (MK1) kan vara lite aggressiv mot packningarna i pumpen. Är också osäker om det vart uppdaterat någon gång. Men dom svensksålda e34orna med denna motor verkade inte drabbas i samma utsträckning som dom importerade. Kan ha varit annat material i de svenska, men det vet jag inte. På en svensksåld e39 skulle jag inte oroa mej för detta.

Farsans 525 e34 fick byta packningarna i pumpen runt 20 000mil, sen gick den utan problem till 70 000mil då ett vevlager gav upp. Det syns på pumpen om den "svettas" diesel, då är det på gång. Har den gått på MK1 i Sverige länge och inga sådana tendenser syns så är det nog lugnt med detta. Det är inga andra direkta problem med pumpen beroende på bränslet. Det brukar gå på runt 15 000 att få det åtgärdat om man lämnar bort det.

Som tidigare talare sagt så är detta en rätt gammaldags förkammardiesel, inte så bränsleeffektiv och stark som 525d och 530d som har ett modernare commonrail-system.

Sen mera e39-generella fel är reläet till fläktstyrningen, samt vibrationer i framvagn som kan vara svåra att få bort också.
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
SV: Köpråd 525 tds -99
« Svar #4 skrivet: oktober 27, 2010, 22:18:07 »
Man får väldigt mycket bil för pengarna om man väljer en E39, en av anledningarna till detta är den massiva import av 5 serie bilar som skedde i början på 2000 talet. Marknaden mättades helt enkelt och priserna är idag väldigt låga på E39 i Sverige.

Jag har nyligen hjälpt en kollega att köpa bil, det blev en 523iT -99. Vi tittade även på Audi A6, men för samma pengar man fick en fräsch E39 fick man bara skräp om man valde en A6, skillnaden på priserna är väldigt stor.

Så det går att få en mycket trevlig bil för små pengar om man väljer en E39, lycka till med letandet.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad NrVrid

  • Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köpråd 525 tds -99
« Svar #5 skrivet: oktober 30, 2010, 00:29:30 »
Tack för alla svar. Ska fundera vidare :)

 

Reklampartners