Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Fyrhjulsdrivet - jämförelse mellan BMW, Audi m fl  (läst 3161 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3747
  • Kön: Man
Fyrhjulsdrivet - jämförelse mellan BMW, Audi m fl
« skrivet: oktober 19, 2010, 20:15:04 »
Jag är lite nyfiken på era erfarenheter när det gäller fyrhjulsdrivet. För- och nackdelar med olika system?

Utloggad Daniel

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 652
SV: Fyrhjulsdrivet - jämförelse mellan BMW, Audi m fl
« Svar #1 skrivet: oktober 19, 2010, 20:17:57 »
Man tar sig fram bra med 4x4 dock skulle man få sladd då är det inte lätt att få bilen på banan igen. Det är vad jag har fått uppleva. Betydligt lättare att hantera bakhjusdrift i sådana situationer.
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Bayern.

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3257
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Virgo

• Gäst
« Svar #3 skrivet: oktober 26, 2010, 22:33:03 »
Audis system fungerar utmärkt speciellt på hala vintervägar.

L.Lindström

• Gäst
« Svar #4 skrivet: november 08, 2010, 19:33:47 »
Jag har bra erfarenheter av Audi vid vinterkörning men 4-hjulssladd kan vara knepigt att parera.

Utloggad andreas_lofgren

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 669
  • <>
« Svar #5 skrivet: november 08, 2010, 19:47:42 »
Volvo Haldex (erfarenhet från S40N T5 AWD -05) - Urstabil men ändå med snabb överföring till bakhjulen. Den generation jag hade av Haldex krävde dock ett 1/6 hjulspinn innan bakhjulen gick in. Man märkte detta men det var aldrig något problem. Ett större "problem" var dock att antisladd inte gick att koppla ur helt!

Audi Quattro (A4 2.0Tdi Q -07) -konstant drivning 50/50 gör att stabiliteten blir grym, man behöver ju inget släpp för att bakhjulen ska driva. Däremot kräver Audis Quattro system full attack om man inte vill få understyrning. Den typen av attack är svår att ge på allmän väg vilket gör att när det väl släpper - då åker du rakt ut i skogen för du hinner inte ge full gas.
//Lövet
I garaget: BMW Z4 3,0

L.Lindström

• Gäst
« Svar #6 skrivet: november 08, 2010, 20:05:34 »
Jag tror att alla system med 4-hjulsdrift kräver tillvänjning innan man helt känner sig komfortabel med systemen.

Vilka BMW har konstant eller inkopplingsbar 4-hjulsdrift egentligen? Lite OT visserligen men när det ändå diskuteras.

Reklampartners