Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Köp av E39 M5 - hjälp behöves  (läst 2733 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad azmaz

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 104
  • Kön: Man
Köp av E39 M5 - hjälp behöves
« skrivet: oktober 09, 2010, 22:59:54 »
Hej gott folk! Hoppas att det är rätt ställa jag har skapat tråden på, om inte så flytta mig gärna.  :-*

Jo, som många bilägare har jag nog gått igenom mina värsta dagar antar jag.

Ägde en Passat -97 som var ok. Sen en E36 Coupe som var bra. Sen en Alfa Romeo 166 då jag blev lurad och motorn rasade 2v senare. Så nu lär jag mig om E39 M5 då det ligger i min prisklass. Följande observationer nedan kommer visa hur mkt jag har lärt mig om denna bil och hur mkt hjälp jag behöver.

Det jag kan nu då är att:
-Kopplingen kan vara rätt sliten ifall den har blivit "kärringkörd" (vad det nu än kan betyda ??? :D)
-LMM kan break dansa ifall den får lust till det ;D
-Vanosen kan fälla tårar, rinnande olja tillbax
-Bromsarna kan vara slitna

Det är vad jag kan. Saken är att jag tänkte ge ut ca 150k pluss minus nån 10k och då lär man ju få en E39 M5 och med tanken på att jag ger ut så mkt vill jag inte hålla på reparera hela tiden och tänker på M-Test Center. Hjälper de eller bara desperat försök att få bra bil om man går till de? Vilka andra fel kan man stöta på och sist men inte minst, måste man ha tur för att få en bra sådan prestanda och familje bil med tanke på att de är lätta att drifta med och lätta att "kn...la" bilen rent utsagt?

Alla svar är bra svar och alla är välkomna att lägga till minst en kommentar men var snälla  ;) för jag reggade mig här för en kvart sen  ;D

Mvh
R

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3747
SV: Köp av E39 M5 - hjälp behöves
« Svar #1 skrivet: oktober 09, 2010, 23:43:08 »
Hej gott folk! Hoppas att det är rätt ställa jag har skapat tråden på, om inte så flytta mig gärna.  :-*

Jo, som många bilägare har jag nog gått igenom mina värsta dagar antar jag.

Ägde en Passat -97 som var ok. Sen en E36 Coupe som var bra. Sen en Alfa Romeo 166 då jag blev lurad och motorn rasade 2v senare. Så nu lär jag mig om E39 M5 då det ligger i min prisklass. Följande observationer nedan kommer visa hur mkt jag har lärt mig om denna bil och hur mkt hjälp jag behöver.

Det jag kan nu då är att:
-Kopplingen kan vara rätt sliten ifall den har blivit "kärringkörd" (vad det nu än kan betyda ??? :D)
-LMM kan break dansa ifall den får lust till det ;D
-Vanosen kan fälla tårar, rinnande olja tillbax
-Bromsarna kan vara slitna

Det är vad jag kan. Saken är att jag tänkte ge ut ca 150k pluss minus nån 10k och då lär man ju få en E39 M5 och med tanken på att jag ger ut så mkt vill jag inte hålla på reparera hela tiden och tänker på M-Test Center. Hjälper de eller bara desperat försök att få bra bil om man går till de? Vilka andra fel kan man stöta på och sist men inte minst, måste man ha tur för att få en bra sådan prestanda och familje bil med tanke på att de är lätta att drifta med och lätta att "kn...la" bilen rent utsagt?

Alla svar är bra svar och alla är välkomna att lägga till minst en kommentar men var snälla  ;) för jag reggade mig här för en kvart sen  ;D

Mvh
R

Kul att du funderar på en E39 M5, en bil som fått lite oförtjänt dåligt rykte. För att ta dina "punkter"...

- Många kopplingar rasar efter ca 12000 mil och det handlar egentligen mer om körsätt än att kopplingen är dålig. "Kärringkörd" innebär att föraren ligger och slirar på kopplingen vilket den inte klarar av.

- LMM är en källa till problem, jag rekommenderar original istället för dom budgetvarianter som finns.

- Vanosproblemet existerar men väcker mest oro hos dom som aldrig ägt en E39 M5. 2001 fick E39 M5 monterat en backventil till vanossystemet för att hindra oljan att rinna tillbaka.

- Dom tidiga exemplaren av E39 M5 drog onormalt mycket olja så därför fick motorn nya kolvringar 2000 (jag tror fr o m mars -00) vilket minimerade problemet.

- Problem med bensinpumpen har rapporterats av många E39 M5-ägare.

Det är inte heller helt ovanligt med problem med elektroniska givare. Tidiga modeller har ofta lite halvrisig kvalité när det gäller interiören (färgen flagnar av bland annat). När jag först skrev om den tveksamma interiörkvalitén "på ett annat BMW-forum" fick jag lite syrliga kommentarer ända tills andra E39 M5-ägare märkte samma sak.

Se till att bilen du funderar på är väldokumenterad, det är A och O. Köp hellre en väldokumenterad bil som gått 18000 mil än en som gått 12000 men med tveksam dokumentation.

Utloggad azmaz

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 104
« Svar #2 skrivet: oktober 09, 2010, 23:45:51 »
aTack ska du ha. Alltså en som är -01 och frammåt för att vara säker :P

Mvh
R

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3747
« Svar #3 skrivet: oktober 09, 2010, 23:49:25 »
aTack ska du ha. Alltså en som är -01 och frammåt för att vara säker :P

Mvh
R

Har man inga problem prismässigt med en -01 så är det att föredra.

Reklampartners