Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Får en taxiresa vara hur dyr som helst?  (läst 1622 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3747
  • Kön: Man
Får en taxiresa vara hur dyr som helst?
« skrivet: oktober 01, 2010, 12:48:29 »
http://www.sydsvenskan.se/malmo/article924944/Regeringsratten-avgor-tvist-om-taxitaxa.html

Debatten om priserna på taxiresor har varit hård och långvarig.

Igår beslutade Regeringsrätten att man som taxiförare får ta ut vilket pris som helst under förutsättning att uppgift om priset finns angivet i taxibilen.

Med andra ord...kolla priset innan ni åker.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
SV: Får en taxiresa vara hur dyr som helst?
« Svar #1 skrivet: oktober 01, 2010, 13:29:09 »
Det är likadant i Göteborg, kanske dags att Regeringsrätten gör någonting om det!
Alla taxibilar ska ha samma pris och ingenting annat tycker jag.
Naturligtvis, de ska även bekämpa hårdare svart taxi som till ex höga böter och av med körkort under en vis tid.
Det står klart och tydligt i reg bevis för en privat bil: Yrkesmässig trafik: Nej
Att köra svart taxi är att göra en överträdelse i lagstiftning om den finns men det verkar inte så eller nerlagt.
http://www.ab.lst.se/templates/PressRelease____6224.asp
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3747
SV: Får en taxiresa vara hur dyr som helst?
« Svar #2 skrivet: oktober 01, 2010, 17:37:41 »
Regelverket för taxibranschen är något som dom inblandade parterna skall hantera. I Malmö t ex är taxihanteringen en sorglig historia. På Centalstationen i Malmö och på Sturup står det alltid suspekta taxibolag som gladeligen tar dubbelt så mycket betalt som en vanlig taxi.

Reklampartners