Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Saab uppges inleda BMW-samarbete  (läst 3197 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
  • Kön: Man
Saab uppges inleda BMW-samarbete
« skrivet: september 28, 2010, 10:31:05 »
Biltillverkaren Saab Automobile är i färd med att inleda tekniskt samarbete med den tyska konkurrenten BMW, rapporterar Reuters med hänvisning till holländska medieuppgifter. Samarbetet ska bland annat utmynna i att Saab köper delar och teknik från BMW.

Spyker Cars bekräftar i ett pressmeddelande att samtal förs om ett framtida samarbete med BMW, men säger sig vilja avvakta med detaljerade uppgifter tills det att ett slutligt avtal träffats.

Samtidigt utlyser Saab Automobile en presskonferens på torsdag eftermiddag, utan att närmare ange vad man vill berätta om.

Saab-ägaren Spyker Cars rusade uppåt på börsen i Amsterdam i dag efter beskedet om att samtal förs med BMW om ett framtida samarbete. I den tidiga eftermiddagshandeln hade aktiens värde ökat med 40 procent till 3:35 euro, den högsta kursen sedan i februari i år.

I veckan ska Saabs styrelseordförande och vd för Spyker Cars, Victor Muller, och Saabs vd Jan Åke Jonsson hålla en presskonferens i Trollhättan.

TT: Ska samarbetet med BMW presenteras då?

- Kanske. Det kan jag inte säga, förklarar Victor Muller.

Ända sedan Spyker Cars tog över Saab Automobile den 23 februari har man letat efter partner för samarbeten.

- När Saab var en del av General Motors var bolaget hänvisat till GM:s lösningar. Det var inte alltid det bästa för Saab. Nu när Saab är oberoende kan vi välja det som är mest lämpligt, säger Victor Muller.

I fredags presenterades ett avtal som innebär att Saab blir delägare i ett nytt bolag tillsammans med den amerikanska underleverantören American Axle för att utveckla elektrisk fyrhjulsdrift i Trollhättan.

Uppgifter om att det pågår samtal med BMW har florerat en längre tid. Inte minst i samband med att Muller luftat drömmar om att bygga en ny liten Saab i samma stil som den klassiska Saab 92, fast med modern hybridteknik. En sådan bil finns inte med i Saabs affärsplan utan kräver att man kan dela plattform och andra delar med en annan tillverkare.

- Beslut om teknologipartner är som ett äktenskap. Det är inget flirtande utan något långsiktigt, som man ska vilja ha barn med. Därför måste vi tänka oss noga för, säger Victor Muller som hävdar att det finns många som är intresserade av att samarbeta med Saab trots all turbulens och mångåriga ekonomiska förluster.

Källa: Stockholm TT

Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3747
SV: Saab uppges inleda BMW-samarbete
« Svar #1 skrivet: september 28, 2010, 12:08:12 »
I BMWs koncept ingår att sprida utvecklingskostnaderna och med den utgångspunkten är samarbetet med Spyker Cars naturligt (även om jag personligen tycker att Victor Muller är lite av en skojare).

Kursuppgången för Spyker Cars känns i detta läget inte märklig, kursnedgången för BMW har sannolikt andra orsaker.

Den som lever får se.

Utloggad mv70

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 299
« Svar #2 skrivet: september 29, 2010, 11:23:47 »
Tydligen klart med BMW bensin motorer i nya Saab.
http://www.aftonbladet.se/bil/article7866253.ab

Utloggad 320iSE90

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 288
« Svar #3 skrivet: september 29, 2010, 12:41:36 »
Kan bli riktigt intressant det här.  :D

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3747
« Svar #4 skrivet: september 30, 2010, 13:16:54 »
Det rör sig om en 1.6 liters fyrcylindrig turboladdad motor på ca 200 hk från BMW. Volymen anges till 200000 motorer.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #5 skrivet: september 30, 2010, 13:32:14 »
Motorer till Saab, motorer till polisbilar i USA, det bara går framåt för BMW.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad franke

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1109
  • E61 520d M-sport
    • Carstuff.se
« Svar #6 skrivet: september 30, 2010, 19:25:09 »
Jag som hoppades på lite trevliga chassie komponenter istället för en turbo-morot...
Driver webshopen www.carstuff.se

Reklampartners