Jo jag har varit in till en Apple butik Örebro och fått en del info och känt på den, och därav är jag riktigt sugen, men eftersom det är en hel del pengar jämfört med en pc så vill jag känna mig övertygande att detta är ett bra val av produkt för mig. Jag är inte alls rädd att byta till annat men vill gärna höra från fler om hur upplevelsen är att använda en Mac.
För min del så är det intressant med stor kapacitet för bilder som jag tar med kameran med redigerings möjigheter från något bra program, musik. Spel är jag väldigt lite intresserad av så det är inte viktigt för mig.
Du får ju inget ordentligt bildredigeringsprogram med vare sig du väljer Mac eller PC. OS X innehåller visserligen programmet iPhoto där du har små justeringsmöjligheter med färg osv., men det är ju inget för den som vill greja mycket. Photoshop är ju branchstandard men det finns några utmanare för OS X. Det bästa är nog
Pixelmator, som kostar 229 kr och enkelt köps via Mac App Store.

Lagringskapaciteten är ju helt beroende på bestyckning med disk, så även där går det inte att säga att det ena är bättre än det andra. Däremot har OS X ett alldeles ypperligt system för backup, vilket ju är enormt viktigt om man fotograferar digitalt. Det krävs en extra hårddisk till backupen och det blir ju i de flesta fall en extern disk om man inte väljer någon av de få modeller som har plats för mer än en disk. Det går även att köpa Apples Time Capsule som är en router med dubbla WiFi antenner och inbyggd disk. Har själv en sådan och kör backupen från min laptop på denna och det funkar helt perfekt. På min mediacenter dator, givetvis även den en mac har jag en extern disk kopplad för backupen.
För musik finns det med i datorn programmet iTunes som är det enda jag använder. Både för att lyssna på internet radio och musik på disk. Med iTunes får man tillgång till iTunes store där det mesta finns att köpa för 9 - 12 kr låten. Album kostar oftast kring hundralappen och det är mycket länge sedan jag brydde mig om att köpa en CD skiva. Spotify finns givetvis även för mac om man använder det.
Många tycker det är bakvänt att använda OS X när man är van vid Windows och det är inte så konstigt, fast man styr med mus i bägge fallen så skiljer det en hel del. Jag som är van vid OS X tycker ju att Windows är oerhört bökigt och eftersom jag får leta mycket tar det mig längre tid att fixa saker i en pc än jämfört med en mac. Men det beror ju på att jag inte använder Windows speciellt mycket.
Vilket man föredrar är ju egentligen en smaksak, men känner du att du vill prova något nytt så prova en mac. Jag har mycket svårt att tro att du blir besviken, gör bara inte som många man läst om. De sätter sig ned med sin nya mac och tror att allt fungerar som windows, blir vansinniga efter en timme och packar ned grejorna. Sedan sätter de sig och skriver spaltmeter på diverse forum om hur dåligt OS X är.

Skulle du mot förmodan inte trivas går det ju numera att installera Windows på en Äppeldator och andrahandsvärdet på Mac är nästan löjligt högt så det går även att sälja en lätt begagnad Mac utan att tappa speciellt mycket pengar.
Nu börjar det minsann åska här så jag tror jag stänger för ikväll.