Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Färglös spolarvätska.  (läst 4687 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Leif L

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 538
  • Kön: Man
    • www.e28klassiker.se
Färglös spolarvätska.
« skrivet: september 10, 2010, 10:22:36 »
Varsågod.....detta vill jag dela med mig av till er som inte vill ha spolarbehållaren färgad blå av spolar vätska i ny BMW eller att man köpt en ny spolarbehållare.

Då har jag testat att ställa en 5 liters dunk med spolarvätska ute i dagsljus en tid.

Den stod ute ca 14 dagar och är ute ännu och såg att den blå färgen avtog mer och mer tills den blev
helt transparent m.a.o den blå färgen är helt väck.

Troligen den enklaste lösningen om att få färglös spolarvätska.

Har inhandlat fler dunkar nu.

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3747
SV: Färglös spolarvätska.
« Svar #1 skrivet: september 10, 2010, 11:27:21 »
Tack för tipset...!

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #2 skrivet: september 10, 2010, 13:40:48 »
Konstigt att den blev färglös.
Kör till en verkstad så att dom kan kolla antal tålliga grader det är i din spolvätska, den kanske inte har någon effekt kvar eller?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Leif L

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
    • www.e28klassiker.se
« Svar #3 skrivet: september 10, 2010, 19:32:37 »
Tror inte att färgen har nån teknisk funktion eller har något med gradantalet att göra, kan ha mer att göra med att se nivån i behållaren eller möjligen i förebyggande syfte för att inte ta fel på vanlig alkohol eller en slags tradition, för att "spolarvätska ska vara blå för att sälja".

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1049
    • www.sttemtec.com
« Svar #4 skrivet: september 10, 2010, 20:40:50 »
Ingen fara att fryspunkten ändrats om korken varit på. Är mest etanol i spolarvätska, samma alkohol man har i groggen alltså. Denatureringsmedel är också tillsatt för att det inte skall drickas upp av "proffsen". Spriten dunstar om korken är av men kan inte brytas ner annars.

Troligen är det UV-strålarna i solljuset som blekt det tillsatta färgämnet.
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Leif L

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
    • www.e28klassiker.se
« Svar #5 skrivet: september 11, 2010, 23:45:43 »
För den oinvigde.....estet som jag är och många med mig, anser att om fordonet har en synlig nästan vit eller transparent spolarvätskebehållare från fabrik, så vill man inte att det ska missfärgas av färgad vätska.
Personligen behöver jag ingen färgad vätska för att se nivån i behållaren...det syns bra ändå i mitt fall.

Ny bilar har oftast numera spolarbehållaren djupare placerad av brandrisk skäl och oftast kan den behållare inte ses, endast påfyllningsröret är synligt. Då spelar det av naturliga skäl ingen roll vad för färg spolarvätskan har.

Detta var en förklaring att jag väljer färglös av estetiska skäl.

Reklampartners