Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Totalhavererad fälg - laga hur?  (läst 14852 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Malabar

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 258
Totalhavererad fälg - laga hur?
« skrivet: augusti 09, 2010, 12:31:18 »
I helgen så råkade jag ut för en otrevlig händelse. I en rondell small det till i höger bakhjul och jag tappade kontrollen över bilen och den ändrade färdriktning med 180 grader. Jag kasade in i kantstenen som omgärdar rondellen och slog sönder höger bakfälg totalt. Bilen klarade sig för övrigt utan skador.

Det ser märkligt ut eftersom däcket har kasat ur fälgen och sitter på insidan av fälgen. Med andra ord ser det ut som om däcket helt enkelt har släppt från fälgen. Hastigheten var låg eftersom det var kökörning in i rondellen. Jag skulle rakt fram i rondellen och befann mig nästan mitt i rondellen när det hände.

Nu till min fråga - finns det någon som har erfarenhet av att renovera fälgar i Skåne?
540-95 6-växlad manuell - för bra för att säljas
M6 Coupé -06

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
  • Kön: Man
    • malvefors.se
SV: Totalhavererad fälg - laga hur?
« Svar #1 skrivet: augusti 09, 2010, 12:43:16 »
Du skall lämna till Fälgfixarna i Helsingborg, de är mycket duktiga.
http://falgfixarna.se/
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Malabar

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
« Svar #2 skrivet: augusti 09, 2010, 12:45:13 »
Tack för tipset!
M6 Coupé -06

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #3 skrivet: augusti 09, 2010, 19:20:05 »
Stämmer! Fälgfixarna i Helsingborg är mycket duktiga.
Annars har du i Göteborg:
Däckman Fälgfixar´n i Göteborg
Adress: Victor Hasselblads g. 12 421 31 VÄSTRA FRÖLUNDA.
Kontakt: Tel: 031-40 07 36
http://www.falgfixarn.se/foretaget.asp 
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Philip Sahlsten

• Gäst
« Svar #4 skrivet: augusti 09, 2010, 19:31:35 »
Tråkigt när detta händer. :(
Glöm inte att ta några bilder så att man kan se hur den ser ut?

Utloggad Malabar

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
« Svar #5 skrivet: augusti 09, 2010, 20:32:07 »
Jag tog några bilder på fälgen...

Sen åkte jag iväg till SRM Fälgrenovering på Industrigatan i Malmö. Eftersom fälgen är 3-delad trodde han att det var möjligt att ersätta den skadade delen. För säkerhets skull kollade han dock om fälgen var sned för övrigt. Det kan man gott säga att den var!! Den var så sned att killen på SRM fann det omöjligt att renovera den och han verkade veta vad han pratade om. Fälgen har med andra ord fått en ordentlig kyss.

Jag tänker skicka upp bilderna till Fälgfixarna i Helsingborg men sannolikt blir deras svar samma som SRM i Malmö gav - i princip omöjligt att renovera.

Nu står jag alltså med 3 BBS splitfälgar och behöver en ny. På SRM Fälgrenovering var man säker på att just dom här splitfälgarna dels är sällsynta och dels var svindyra som nya (~ 10.000:-/fälg).

Jag behöver alltså en ny (begagnad) likadan fälg som den skadade och jag erbjuder 500:- i "hittelön" till den som kan hjälpa mig att hitta en begagnad i bra skick.

En oskadad fälg ser ut så här...

Bilen har aldrig läckt någon olja men under natten har det läckt något som påminner om olja från bilens bakdel, koncentrerat till höger bakhjul. Något man bör kolla upp?

//En bedrövad Malabar

M6 Coupé -06

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • malvefors.se
« Svar #6 skrivet: augusti 09, 2010, 20:59:05 »
Finns den fälgen som splitfälg?!?!?! Ser ut som samma design som jag hade på min E30 318is -90. Aldrig sett den som splitt tidigare.

Fälgfixarna kan med stor säkerhet fixa den, jag har sett före och efter bilder där fälgen saknade en fjärdedel av fälgen.
Givetvis får man ju ta kostnaden med i beräkningen, är det som i detta fallet en mycket ovanlig fälg kan det kanske vara värt att lägga en 5 -10.000 kr på reparation.

Borde vara enklare då din fälg är en splitfälg, på en 3 delad fälg går ju även innerbanan att byta ut. Jag hade inte kastat in handduken ännu, men det kommer att kosta. Borde vara mer än lönt att ta på försäkringen.

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3747
« Svar #7 skrivet: augusti 09, 2010, 21:47:01 »
Ojojoj...vad har du gjort, Malabar?

:o :o

Det såg inte roligt ut och trots att jag inte är någon fälgrenoveringsexpert ser det knappast lovande ut. Även om innerbanan går att byta ut (fälgen är ju i 3 delar) så måste sannolikt de två övriga delarna riktas och det ordentligt.

Jag tror mer på idén att leta efter en begagnad likadan fälg men för säkerhets skull bör du naturligtvis kontakta Fälgfixarna i Helsingborg. Jag tror dock att dom avstår från renovering. Problemet när man skall rikta aluminiumfälgar som är ordentligt sneda (dvs att inte bara innerbanan är sned) är att det blir sprickor inuti materialet vilket kan bli förödande.

Följ gärna upp tråden så vi får veta hur det går.

Att fälgarna var svindyra som nya kan jag intyga, jag känner till en tyskregistrerad 540 med likadana fälgar och dom kostade omkring 35000:- som obetydligt begagnade. Även i det fallet var bakfälgarna lite större än framfälgarna.

Slutligen kan du trots allt vara tacksam för att det inte hände i högre hastighet. Detta är stora tunga fälgar och det förhållandevis mjuka materialet har tagit upp hela stöten. Hade det istället varit plåtfälgar och lite högre hastighet så hade kanske hela bakaxeln gått även om bakaxeln på 540 är väldigt hållbar.

Utloggad Malabar

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
« Svar #8 skrivet: augusti 09, 2010, 22:11:29 »
Nej, det ser inte roligt ut. Jag har kontaktat Fälgfixarna i Helsingborg, vi får se vad dom säger.

En reflektion kan ju vara att det oftast är roligt med lite ovanliga och exklusiva fälgar men när sånt här händer önskar man att det istället satt lite vanligare fälgar på bilen.
M6 Coupé -06

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • malvefors.se
« Svar #9 skrivet: augusti 09, 2010, 23:05:23 »
En reflektion kan ju vara att det oftast är roligt med lite ovanliga och exklusiva fälgar men när sånt här händer önskar man att det istället satt lite vanligare fälgar på bilen.

Det är väldigt kul att ha något som man inte ser i varje gathörn, mina fälgar finns vad jag vet bara i denna uppsättningen. Gjordes en uppsättning till samtidigt men dessa anpassades till en Z3M Coupe och har således lite annorlunda offset. Kul, ja, men man blir ju lite nipprig och vågar knappt lämna bilen utan uppsikt.

Utloggad TopRetz

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 943
  • Kön: Kvinna
  • BMW M3 "TopRetz"
« Svar #10 skrivet: augusti 10, 2010, 00:37:09 »
Oj, det där såg inte bra ut  :o  förstår att du känner dig bedrövad just nu, men hoppas det löser sig på något sätt.
BMW M3 E92

Utloggad Malabar

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
« Svar #11 skrivet: augusti 10, 2010, 13:30:43 »
Bilderna är skickade till Fälgfixarna i Helsingborg. Deras renoveringsexpert återkommer på måndag nästa vecka och enligt Fälgfixarna skall vi nog inte kasta in handsken ännu. Personligen är jag dock pessimist.
M6 Coupé -06

Utloggad Malabar

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
« Svar #12 skrivet: augusti 13, 2010, 15:53:11 »
Jag kollade upp det misstänkta läckaget som jag hittade runt höger bakhjul men det var falskt alarm. Det läcker varken bromsvätska eller olja och bakaxeln verkar helt oskadad.

Nu väntar jag på beskedet från Fälgfixarna på måndag.
M6 Coupé -06

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3747
« Svar #13 skrivet: augusti 14, 2010, 22:04:16 »
Jag kollade upp det misstänkta läckaget som jag hittade runt höger bakhjul men det var falskt alarm. Det läcker varken bromsvätska eller olja och bakaxeln verkar helt oskadad.

Nu väntar jag på beskedet från Fälgfixarna på måndag.

Det visar att BMW gör bra och hållbara bilar. Då håller vi tummarna för att Fälgfixarna kan göra underverk... ;) ;)

Utloggad Malabar

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
« Svar #14 skrivet: augusti 16, 2010, 12:35:39 »
Jag pratade Krister på Fälgfixarna idag. Han var försiktigt optimistisk.
M6 Coupé -06

Reklampartners