Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: M5 2000  (läst 103371 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
M5 2001
« Svar #165 skrivet: juli 28, 2012, 19:06:48 »
Tråkigt när man ska pruta ut 13500:-  :(, man skulle kunna använda dessa pengar till någonting annat men vad ska man göra när det inte finns annan lösning.
Att hitta en begagnad är kanske bra men det finns inge garantin för det, hoppas att det löser sig.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
M5 2001
« Svar #166 skrivet: juli 28, 2012, 20:59:34 »
Tråkigt när man ska pruta ut 13500:-  :( , man skulle kunna använda dessa pengar till någonting annat men vad ska man göra när det inte finns annan lösning.
Att hitta en begagnad är kanske bra men det finns inge garantin för det, hoppas att det löser sig.


Problemet är att det inte fungerar med en begagnad, -helt omöjlig att koda om mot min bil, enligt BMW. Jag kommer mycket troligt få äta upp det här, men jag ska prova lite alternativa lösningar. Mest av principskäl så vägrar jag att köpa en ny DME. Jag har hittat felet:

Det är där:


Eller där:




Bara att kavla upp ärmarna!  :)
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
M5 2001
« Svar #167 skrivet: juli 28, 2012, 21:17:13 »
En mini djungel där du behöver kompas, korta och förstorningsglas
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
M5 2001
« Svar #168 skrivet: maj 01, 2013, 16:04:49 »
Som jag skrev tidigare så går jag på en alternativ lösning, jag vägrar att bara bita ihop och betala ett överpris bara för att BMW säger att det är enda lösningen. Dom har fel, -jag har rätt (hoppas jag)  ;D

Problemet är att styrboxen till motorn gått sönder och dom säger att det bara går att stoppa i en ny. Den måste kodas in mot bilen och det går bara med en ny, det går inte att skriva över en gammal.

Dom har rätt till vis del, -dom kan inte! Men det finns många företag som har mer avancerad utrustning än märkesverkstaden, till motsats för vad många tror. På märkesverkstaden kan dom bara plugga in sig på OBD-uttaget och lägga in en datasats som det interna datasystemet tillhandahåller.

Ett fristående företag med djupare kunskap och med bättre utrustning kan "nolla" en begagnad styrbox, sen går den att koda in mot bilen för att BMWs system tror att det är en ny styrbox. Idiotiskt av BMW tycker jag, men en stor eloge till Molin bil här i stan och framförallt till Peter Nilsson som är verkstadschef. Full förståelse från deras sida för min motvilja att rätta mig i ledet och bara betala.  :)

Jag har köpt en begagnad styrbox nu och Turbocenter har "nollat" den åt mig. Molin bil är helt med på att detta ska fungera och är villiga att koda in den trots att dom förlorar på att jag inte köper en ny och att "det går bara att koda in en ny".

Stor eloge till Claus på Turbocenter också, -suverän service och otroligt trevlig kille! Han ringde upp bara för att kolla om jag fått hem styrboxen och var nyfiken på hur det gått med BMW. Nu har Molin bil här i stan rätt lång kö på verkstaden så nästa vecka ska den in.

Skulle det mot förmodan inte fungera så blir det plan 2, -för en sådan har jag alltid.  :D
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Gemini__

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3257
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
M5 2001
« Svar #169 skrivet: maj 01, 2013, 16:13:11 »
Spännande uppdatering. Håller tummarna för att det kommer gå vägen.
 
Med vänlig hälsning
Thomas
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
M5 2001
« Svar #170 skrivet: maj 01, 2013, 16:36:52 »
Kan bli riktigt spännande det här.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
M5 2001
« Svar #171 skrivet: maj 01, 2013, 21:53:17 »
Tyvärr, BMW verktad kan knapp byta hjul utan koppla på ODB och söka på hur man gör. >:(
Trevligt att du hitta en verkstad med kompetens, dessa ska man vara rädd om. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
M5 2001
« Svar #172 skrivet: maj 08, 2013, 19:04:43 »
Jag tycker du gör helt rätt, följer med intresse!  :)  Tycker också det är en principsak att inte svälja allt som sägs på (märkes-) verkstäder och betala ibland rent löjliga summor.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
M5 2001
« Svar #173 skrivet: maj 17, 2013, 21:20:25 »
Spännande och intressant blev det!  :D

Var in hos Molin bil med den nollade ECUn, efter 4 försök gav dom upp. Det gick inte.  :o :'(
Det var bara att betala för jobbet och åka hem med bilen i samma skick.

Ringde ner till Claus på Turbocenter och förklarade läget, han var lite förvånad men sa att jag skulle skicka ner den igen så skulle han kolla på den. Sagt och gjort, när han kollat på den såg han att det blivit fel på på en av processorerna men lovade att det skulle fungera nu.

Jag hämtade ut ECUn igår kväll, men det är lång väntetid på verkstaden här så jag hade inga större förhoppningar när jag ringde dom klockan 7 i morse. Men Peter Nilsson på Molin bil sa att jag kunde köra in den direkt så skulle han baka in den mellan jobben under dagen. 7.15 stog bilen där.  :D

Klockan 10 ringde han och sa att denna gång gick det bra och nu går bilen som ett monster igen! Omkodning av ECUn brukar gå på 1000kr, vilket jag tycker är rätt billigt trots allt. Men denna gång hade Peter strukit över priset på arbetsordern och skrivit dit 500kr! -Det är sådant och den extremt tillmötesgående inställningen som ger nöjda återkommande kunder.

Jag är imponerad över hur tillmötesgående Molin bil varit här trots att jag "snålat" och krånglat. Claus på Turbocenter ska ha en eloge också, -det vart fel första gången, men sådant händer. Det här är inte helt enkla saker, men det som räddar äran här är också bemötandet och hur smidigt dom fixade misstaget, -givetvis utan kostnad.

Glad i hågen så åkte jag ut till garaget och polerade pärlan. Försökte fota men ljusförutsättningarna för en billig kamera var inte de bästa så det är inget att visa upp.
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad henkek

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 174
  • Karma: +5/-0
Sv: M5 2001
« Svar #174 skrivet: maj 17, 2013, 21:29:29 »
Fan va härligt att dem fick igång den:) sj åker jag på o byta ventilkåpspackning på min 5a

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
M5 2001
« Svar #175 skrivet: maj 17, 2013, 21:31:39 »
Så för att summera kostnaderna;

Jag provade först att bara programmera om den ursprungliga ECUn, det gick på 1000kr och fungerade inte.
Då föreslog verkstaden en ny ECU för 13 500 plus inkodning för 1000kr, det hade alltså blivit 14 500kr.  :o

Min lösning var:
Begagnad ECU 1500kr
Nollställning      1500kr
Inkodning1    1000kr
Inkodning2    500kr

Summa 4500kr (plus frakt x2 runt 150kr)

Jag har alltså tjänat närmare 10 000kr!  ;) :D
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
Sv: M5 2001
« Svar #176 skrivet: maj 17, 2013, 21:34:15 »
Fan va härligt att dem fick igång den:) sj åker jag på o byta ventilkåpspackning på min 5a

Tack, -det känns underbart nu. Ventilkåpspackningarna verkar vara ganska vanligt, men det är väl inte speciellt dyrt och rätt enkelt att göra själv. Tror mina är bytta någon gång för det ser väldigt torrt ut.
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
M5 2001
« Svar #177 skrivet: maj 17, 2013, 21:36:07 »
Bra service och bemötande är enormt viktigt och nöjda kunder är den bästa reklamen. Kan tänka mig att det känns bra att ha sparat ca. 10.000 kr på att vara lite envis.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad henkek

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 174
  • Karma: +5/-0
Sv: Sv: M5 2001
« Svar #178 skrivet: maj 17, 2013, 21:42:49 »
Tack, -det känns underbart nu. Ventilkåpspackningarna verkar vara ganska vanligt, men det är väl inte speciellt dyrt och rätt enkelt att göra själv. Tror mina är bytta någon gång för det ser väldigt torrt ut.

Ok. Ja jag läste nånstans att det tar typ 5h o göra. Billigt vet jag inte om de va :) 1400 på schmiedmann och 13dar får man vänta på dem :( så de dröjer innan besten får komma ut

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
M5 2001
« Svar #179 skrivet: maj 17, 2013, 21:47:50 »
Bra service och bemötande är enormt viktigt och nöjda kunder är den bästa reklamen. Kan tänka mig att det känns bra att ha sparat ca. 10.000 kr på att vara lite envis.

Ja visst är det sparade utgifter, men jag försöker inbilla mig att jag tjänat ca 10 000kr så jag kan jag göra något kul och dumt för dom pengarna som låg i "reservkassan".
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

 

Reklampartners