Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: M5 2000  (läst 103138 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
SV: M5 2001
« Svar #30 skrivet: september 21, 2010, 13:48:19 »
Tänkte skriva i går att fläkten går perfekt igen, men nu går den inte alls :-\

Fick något ryck och gick perfekt ett tag för att när den behövdes som mest ge upp helt.
Är ganska nära vinteravställning nu, så man kanske kan stå ut ett tag och fixa allt man tänkt i garaget.

Problemet är att jag kommer inte in i garaget, -det är fullt! (Av v12or)
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad kilroy

  • Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Karma: +1/-16
  • Kön: Man
SV: M5 2001
« Svar #31 skrivet: september 21, 2010, 14:01:42 »
Japp, bättre att fixa det i lugn och ro under vinteravställningen.

Utloggad 320iSE90

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma: +0/-0
SV: M5 2001
« Svar #32 skrivet: oktober 06, 2010, 22:02:14 »
Garaget fullt av V12or! Berätta mer!  :)

Utloggad azmaz

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 104
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
SV: M5 2001
« Svar #33 skrivet: oktober 09, 2010, 22:48:09 »
Gratulerar!!

Kolalr själv efter en sådan som din. Skall öppna ny tråd och kolla vad folk har att säga, hoppas att du lägger in ett och annat :D Grattis återigen och lycka till. Ta hand om dig och bilen .

Mvh
R

Utloggad kilroy

  • Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Karma: +1/-16
  • Kön: Man
SV: M5 2001
« Svar #34 skrivet: oktober 09, 2010, 22:54:01 »

Kolalr själv efter en sådan som din. Skall öppna ny tråd...

Välkommen till forumet, azmaz! Vi ser fram mot din tråd!

Utloggad Icee

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
SV: M5 2001
« Svar #35 skrivet: oktober 10, 2010, 01:44:08 »
Jag har hängt i eftermarknads stereo i en e46 och en e39. Båda 2 har ju lika värdelöst ljud orginal. Båda fick en Kenwood spelare för under 2k kr. Dom små Nokia högtalarna har aldrig låtit så bra någon gång. Mellan registret blev även det väldigt väldigt bra.

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
SV: M5 2001
« Svar #36 skrivet: oktober 10, 2010, 14:56:53 »
Garaget fullt av V12or! Berätta mer!  :)

Man kan i nuläget kalla mitt garage "the hall of shame" En V12a mindre nu sen jag sålde e38an. Men kvar står en del oavslutade projekt...

Orsaken till överflödet av V12or kommer från den korkade idéen att det är rätt lätt att turbokonvertera en BMW 750, alla som tittat ner under huven på en sådan håller nog inte med... -Jag håller inte med heller efter några år av tragikomiska misslyckanden. Projektet är gjort med minsta möjliga budget och med målsättningen att det ska se helt original ut, annars hade det faktiskt varit lätt.

Projektet ligger ute på diverse forum, men det här är den första tråden som följer projektet från start: http://forum.lazzat.se/showthread.php?t=25943

Den funkade hyffsat men ursprungsmotorn var slut, drog vatten och rök vitt. renovering av topparna löste inte det så troligen är det en spricka i blocket. Då blev det plötsligt trångt i garaget med organdonatorer. ;D



Det trista är att jag känner mej rätt klar och har ingen motivation kvar. För mej var det aldrig fråga om att bygga en dräpare i prestanda, utan mera en teknisk utmaning. Nu handlar det bara om att flytta över delarna till en fräsch motor och trixa lite med motorstyrningen, det är för lätt för att vara intressant.  ;D

azmaz, jag kollade runt väldigt länge och läste väldigt mycket för att ha koll på läget innan jag köpte min, jag hjälper dej gärna om du har frågor och funderingar.

Icee, ja nog låter det tragiskt. Jag kan inte förstå hur en bil av denna kaliber har ett så uselt ljud. Men jag ser det lite som ett problem att göra något åt det också när man har huvudenheten med GPS-navigering. Byta högtalarna går ju att göra, lite bökigt med att få till navigeringsrösten iofs, men det går att lösa.

Jag mottar tacksamt konkreta tips på uppdateringar som förbättrar ljudet. Jag misstänker att det inte finns någon direkt flaskhals, allt är nog dåligt helt enkelt...
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
SV: M5 2001
« Svar #37 skrivet: oktober 12, 2010, 09:12:06 »
Passerade 12 000mil igår, milen tickar på...
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad kilroy

  • Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Karma: +1/-16
  • Kön: Man
SV: M5 2001
« Svar #38 skrivet: oktober 12, 2010, 10:53:11 »
Passerade 12 000mil igår, milen tickar på...


12000 mil på en välskött E39 M5 är ingenting. Jag har kört några M5or med över 20000 mil på mätaren som varit hur friska som helst. Tyvärr har jag också kört några högmilare som varit rena vraken. 16 ägare på 20000 mil, så fort det är dags för service säljer man bilen till någon lättlurad 20-åring som i sin tur gör likadant. Så rullar det på... :(

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
SV: M5 2001
« Svar #39 skrivet: oktober 12, 2010, 11:17:55 »
Skulle aldrig köpa en M5 med 16 ägare utan vara fundersamt men som du säger, en 20-åring som inte är van kan bli lätt lurad till det.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Gemini__

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3257
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
SV: M5 2001
« Svar #40 skrivet: oktober 20, 2010, 23:21:22 »
Skrämmande lätt hur till synes välvårdade bilar kan gå ner sig så fort de hamnar i fel händer.

12000 mil på en välvårdad M5 -01 är ingen fara på taket iaf.  :)

Mvh:
Thomas
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
SV: M5 2001
« Svar #41 skrivet: oktober 20, 2010, 23:31:09 »
Det är nog riktigt att 12 000mil inte är någon fara, det har jag aldrig trott heller. Men det var väldans vad fort dom 500 milen gick, var på bara drygt 2 månader. ;D

Jag oroar mig för andrahandsvärdet lite, men jag har ingen som helst avsikt att sälja den inom överskådlig framtid så jag vet inte varför egentligen... 

Kör skabbig Subaru över vintern med obefintlig värdeminskning så det jämnar väl ut sig. ;D

Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad kilroy

  • Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Karma: +1/-16
  • Kön: Man
SV: M5 2001
« Svar #42 skrivet: oktober 20, 2010, 23:45:16 »
Det är nog riktigt att 12 000mil inte är någon fara, det har jag aldrig trott heller. Men det var väldans vad fort dom 500 milen gick, var på bara drygt 2 månader. ;D

Jag oroar mig för andrahandsvärdet lite, men jag har ingen som helst avsikt att sälja den inom överskådlig framtid så jag vet inte varför egentligen... 

Kör skabbig Subaru över vintern med obefintlig värdeminskning så det jämnar väl ut sig. ;D



Min erfarenhet är att skicket och dokumentationen betyder mer för andrahandsvärdet än det rena miltalet.

Utloggad BMW-Båstad

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 196
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
  • För BMW Entusiaster - Bimmerpower.org
    • Causika Holding
SV: M5 2001
« Svar #43 skrivet: oktober 21, 2010, 09:13:06 »
Imponerande samling V12:or ...

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
SV: M5 2001
« Svar #44 skrivet: oktober 22, 2010, 10:51:27 »
Sund att jag inte har kvar min 750 E32, det hade vart kul med en ny renoverade motor.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

 

Reklampartners