Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Hur får man bort snigelslem?  (läst 14434 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TopRetz

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 943
  • Kön: Kvinna
  • BMW M3 "TopRetz"
Hur får man bort snigelslem?
« skrivet: augusti 03, 2010, 00:27:40 »
Äntligen är sidan igång igen  :) nu hoppas jag på att jag kan få lite råd av er.

För c:a 3 veckor veckor sedan när jag gick ner till garaget/bilen, såg jag en grå hinna/rand (intorkad) som började från vänster framfälg och som fortsatte rakt över huven för att sedan gå ner mot den högra fälgen. Jag kom fram till att det var en rackarns snigel som hade gått över bilen  >:( 
Hittade två stycken på väggen i garaget för någon vecka sedan, usch så äckliga dom är.

Jag har nu tvättat bilen 3 gånger, men jag kan fortfarande se lite av slemspåren där den har tagit sig fram. Det har blivit bättre, men det är inte helt borta.
Har nu i förebyggande syfte lagt på biltäcket varje gång jag kör in bilen i garaget.
Hur sjutton ska man få bort slemspåret helt, någon som vet? Tacksam för alla svar!
BMW M3 E92

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3747
  • Kön: Man
SV: Hur får man bort snigelslem?
« Svar #1 skrivet: augusti 03, 2010, 11:17:00 »
Snigelslem låter inte trevligt... :(

Jag kan tänka mig att snigelslem innehåller en del proteiner (precis som fågelskit) och proteiner kan vara besvärliga. Har du "bara" tvättat bilen eller har du använt något lackrengöringsmedel också? Har du använt någon form av rubbing?

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
    • malvefors.se
« Svar #2 skrivet: augusti 03, 2010, 11:52:44 »
Snigelslem låter inte trevligt... :(

Jag kan tänka mig att snigelslem innehåller en del proteiner (precis som fågelskit) och proteiner kan vara besvärliga. Har du "bara" tvättat bilen eller har du använt något lackrengöringsmedel också? Har du använt någon form av rubbing?

Rubbing är nog inte så bra på Marias mattsvarta folierade bil, men som kilroy är inne på så hade jag provat något insektsmedel eller om du vill prova med något mildare testa handdiskmedel. Blöt upp slemmet med diskmedellösning, låt det sitta några minuter, blöt upp mer, gnugga lite och skölj sedan.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad TopRetz

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • BMW M3 "TopRetz"
« Svar #3 skrivet: augusti 03, 2010, 12:58:08 »
Slemmet verkar vara väldigt starkt, typ som fågelskit som kilroy nämner.
Jag kan inte använda lackrengöringsmedel eller liknande produkter för då blir det mattsvarta folieringen troligen flammig. Så det vågar jag inte använda. Så i princip så kan jag nog tyvärr inte använda mer än babyshampo/och ingen efterbehandling alls, när jag tvättat bilen.

Hade bilen varit lackbehandlad, så tror jag slemmet hade försvunnit om man hade polerat bort det med vax.

Jag har baddat och låtit vatten/schampot ligga och verka på "slemranden" 10-15 min, och sen torkat/gnuggat på området, men det har inte hjälpt.

Jag hoppas att det försvinner till slut, allt eftersom jag tvättar ...

BMW M3 E92

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
« Svar #4 skrivet: augusti 03, 2010, 13:27:40 »
Himla otur med en sån snygg bil. Hoppas att det försvinner efter några tvättar. Proteiner från djurriket har en tendens att koagulera om man inte tar bort fläcken direkt. Fågelskit innehåller dessutom en del sura beståndsdelar som faktiskt orsakar frätskador på lacken. Det är möjligt att snigelslem har samma egenskaper.

Om det inte hade varit så att folieringen varit så ömtålig så finns det möjligheter att ta bort även gammalt animaliskt protein. Jag har själv använt utspädda lösningar av t ex saltsyra vilket fungerar ganska bra. Om man sedan rubbar lacken så syns det praktiskt taget ingenting. Inget jag skulle våga mig på med din bil dock...

Utloggad franke

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1109
  • E61 520d M-sport
    • Carstuff.se
« Svar #5 skrivet: augusti 03, 2010, 17:52:44 »
Det finns ju spray som är till för att ta bort intorkade insekter, om inte det är för starkt.

Annars varmvatten kan ju göra underverk, med ett bra diskmedel (om du inte redan testat vill säga).
Driver webshopen www.carstuff.se

Utloggad TopRetz

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • BMW M3 "TopRetz"
« Svar #6 skrivet: augusti 03, 2010, 18:12:02 »
Det finns ju spray som är till för att ta bort intorkade insekter, om inte det är för starkt.

Annars varmvatten kan ju göra underverk, med ett bra diskmedel (om du inte redan testat vill säga).

Jag har provat med massor med varmvatten och babyschampo som är det skonsammaste för mattsvart, inget hjälper tyvärr. Det enda jag hoppas på nu, är att det såsmåningom försvinner efterhand jag tvättar bilen. Tänk att snigelslem kan ställa till med så mycket.  >:(
BMW M3 E92

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
    • malvefors.se
« Svar #7 skrivet: augusti 03, 2010, 18:55:31 »
Babyschampoo hjälper nog inte speciellt mycket, du behöver något i stil med diskmedel, såpa eller insektsborttagningsmedel. Alla 3 har liknande egenskaper men diskmedel är skonsammast och insektsbort skarpast.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #8 skrivet: augusti 04, 2010, 10:53:06 »
Vad säger du om att prata med killar som jobbade med din bil (folieringen), det kanske vet hur man ska behandla snigelslem.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
« Svar #9 skrivet: augusti 04, 2010, 11:12:53 »
Vad säger du om att prata med killar som jobbade med din bil (folieringen), det kanske vet hur man ska behandla snigelslem.

Låter som ett bra förslag.

Utloggad TopRetz

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • BMW M3 "TopRetz"
« Svar #10 skrivet: augusti 04, 2010, 13:26:29 »

Har inte velat störa dom iom att dom hade semester.  Men dom skulle nog vara på plats denna veckan om jag inte minns fel. Jag ska se om jag hinner åka förbi sen i eftermiddag.
BMW M3 E92

Utloggad TopRetz

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • BMW M3 "TopRetz"
« Svar #11 skrivet: augusti 04, 2010, 22:35:58 »
Jag  åkte ner till AutoIdent i eftm och visade upp snigelns framfart. Härligt team det där. :)  Det syntes inte så värst mycket idag som väl var, så jag tycker nog att det har blivit bättre efter senaste tvätten. Dom tyckte att jag skulle tvätta bilen som vanligt, med tiden så försvinner det. ;D

BMW M3 E92

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #12 skrivet: augusti 04, 2010, 23:07:35 »
Bra att det kan gå bort med vanlig tvätt utan skada folieringen.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
« Svar #13 skrivet: augusti 05, 2010, 00:24:19 »
Jag  åkte ner till AutoIdent i eftm och visade upp snigelns framfart. Härligt team det där. :)  Det syntes inte så värst mycket idag som väl var, så jag tycker nog att det har blivit bättre efter senaste tvätten. Dom tyckte att jag skulle tvätta bilen som vanligt, med tiden så försvinner det. ;D

Skönt att det verkar ordna sig.

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
« Svar #14 skrivet: augusti 31, 2010, 13:34:15 »
Hur har det gått med snigelslemmet... ;D

Syns det fortfarande?

Reklampartners