Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Högtalarna Hö fram lagt av - E46  (läst 9242 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad S.t.r.a.n.D

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Kön: Man
  • 330D
    • Min Garaget-sida
Högtalarna Hö fram lagt av - E46
« skrivet: juli 04, 2010, 20:57:59 »
Högtalarna höger fram har lagt av, både den i dörren och diskanten vid backspegeln. Höger bak i skuffen och hela vänster sida fungerar.
Efter att bilen stått ett tag och jag åker iväg så fungerar högtalarna ibland i några sekunder sen lägger de av igen.
Har haft lös dörrsidan och kollat på kablar i dörren och det verkar inte vara nått glapp.

Tips på vad det kan vara?? Tror inte det är själva högtalaren då det är två som lagt av samtidigt.

Går detta att få fram via datorn hos BMW handlarn??

Bilen är en E46 330d Touring -03
BMW 330D M-Sport Touring "V-tech"  -  Ski-doo XP Summit 800R '09

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
    • malvefors.se
SV: Högtalarna Hö fram lagt av
« Svar #1 skrivet: juli 04, 2010, 23:29:57 »
Jag har liknande problem i min bil, ibland slocknar högtalarna i förardörren. Märkligt nog hjälper det att höja eller sänka volymen, antingen på ratten eller på cd spelaren.

Jag hade fattat om det varit en hederlig gammal potientiometer men nu är det ju elektronisk volymkontroll?
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad S.t.r.a.n.D

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • 330D
    • Min Garaget-sida
SV: Högtalarna Hö fram lagt av - E46
« Svar #2 skrivet: juli 05, 2010, 00:45:36 »
Okej, hur löste du problemet eller kör du med det på det sättet??

Har haft detta några dagar nu och det kommer aldrig igång igen efter ett tag och jag har spelat både hög och låg volym. Enda gången dom fungerar är när jag startar bilen och den stått ett tag verkar det som.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #3 skrivet: juli 05, 2010, 07:22:15 »
Välkommen på bimmerforum S.T.R.A.N.D!
Inte kul när man vill lyssna bra musik och inte fungerar som det ska.
Testade du med andra högtalare i fall?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • malvefors.se
« Svar #4 skrivet: juli 05, 2010, 07:58:23 »
Okej, hur löste du problemet eller kör du med det på det sättet??

Har haft detta några dagar nu och det kommer aldrig igång igen efter ett tag och jag har spelat både hög och låg volym. Enda gången dom fungerar är när jag startar bilen och den stått ett tag verkar det som.

Har inte löst det, utan har låtit det vara. Händer max 10 gånger om året.

Utloggad S.t.r.a.n.D

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • 330D
    • Min Garaget-sida
« Svar #5 skrivet: juli 05, 2010, 10:46:30 »
Välkommen på bimmerforum S.T.R.A.N.D!
Inte kul när man vill lyssna bra musik och inte fungerar som det ska.
Testade du med andra högtalare i fall?

Tackar!
Nej, jag har inte testar byta högtalare. Men tänkte så här, att eftersom att det är två högtalare, både den i dörren och diskanten så vore det konstigt om det är båda dom som strular. Känns lite som att det är något på vägen dit. Men jag vet bara inte vad eller hur det är kopplat.

Utloggad S.t.r.a.n.D

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • 330D
    • Min Garaget-sida
« Svar #6 skrivet: oktober 24, 2010, 13:03:00 »
En kombination av slöhet och mycket jobb så har jag än inte fixat detta, dåligt. Men nu är jag ledig till veckan så ska väl försöka hinna kolla om det fungerar bättre med andra högtalare.

Fick tips om att det kan vara i "stereon" som felet sitter eftersom det är både högtalaren och diskanten i dörren som är tyst. Någon annan som haft det problemet? Inte så kul då jag har stora navi-skärmen och köpa hela den lådan är nog inte billig.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #7 skrivet: oktober 24, 2010, 13:11:22 »
Har du kollat om du inte ha nånt kabelskav vid dörröppningen?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • malvefors.se
« Svar #8 skrivet: oktober 24, 2010, 14:09:36 »
Bashögtalaren eller vad man nu skall kalla den fungerar även som vidarekoppling till diskanten, så glappar kontakten med signal från förstärkaren försvinner även ljudet till diskanten.

Utloggad S.t.r.a.n.D

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • 330D
    • Min Garaget-sida
« Svar #9 skrivet: oktober 24, 2010, 16:08:57 »
Har du kollat om du inte ha nånt kabelskav vid dörröppningen?

Har kollat det lite snabbt, tänkte kolla nogrannare när jag plockar av dörrsidan.
Men det är ju inte så att den glappar av/på hela tiden som att en kabel håller på att gå av utan den fungerar i början(ibland) och sen lägger av.

Utloggad S.t.r.a.n.D

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • 330D
    • Min Garaget-sida
« Svar #10 skrivet: oktober 24, 2010, 16:10:41 »
Bashögtalaren eller vad man nu skall kalla den fungerar även som vidarekoppling till diskanten, så glappar kontakten med signal från förstärkaren försvinner även ljudet till diskanten.

Okej, det låter ju logiskt. Följdfråga på det då. Om högtalaren går sönder borde vidarekopplingen ändå fungera så diskanten spelar eller?? Om så är fallet borde felet sitta i kablaget eller huvudenheten.

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • malvefors.se
« Svar #11 skrivet: oktober 24, 2010, 16:22:15 »
Okej, det låter ju logiskt. Följdfråga på det då. Om högtalaren går sönder borde vidarekopplingen ändå fungera så diskanten spelar eller?? Om så är fallet borde felet sitta i kablaget eller huvudenheten.

Hur det är kopplat under kontaktdonen vet jag inte, men det borde ju vara så att vidarekopplingen fungerar även om elementet är kasst. Det är två kontakter som sitter intill varandra, man sätter kabeln från förstärkaren i den ena och sladden från diskanten i den andra. Vill minnas att det inte går att sätta dem fel heller.

Utloggad S.t.r.a.n.D

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • 330D
    • Min Garaget-sida
« Svar #12 skrivet: oktober 24, 2010, 16:28:32 »
Hur det är kopplat under kontaktdonen vet jag inte, men det borde ju vara så att vidarekopplingen fungerar även om elementet är kasst. Det är två kontakter som sitter intill varandra, man sätter kabeln från förstärkaren i den ena och sladden från diskanten i den andra. Vill minnas att det inte går att sätta dem fel heller.

Okej, ska kolla närmare på detta i veckan när jag har mer tid. Återkommer...

Utloggad S.t.r.a.n.D

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • 330D
    • Min Garaget-sida
« Svar #13 skrivet: oktober 26, 2010, 16:38:14 »
Heldag med felsökning, utan resultat men ändå lite framgång.

Började med att skifta högtalare för att utesluta elementen (vilket jag ändå hade tagit förgivet) och visst var det så att det var samma sida som var tyst ändå. Så båda högtalarna fungerar. Kan också tillägga att diskanten tar "sitt ljud" från den andra högtalare och skulle fungera oavsett om elementet i den stora gått sönder.

Så det var inte slutet på linan som var kasst, kollade sen allt kablage i dörren och i överföringen till bilen och allt såg fräsht ut så gott det gick att se. Sen vilken väg kablarna går i bilen till stereon går inte att följa då kabelstammen var säkert 3-4cm i diameter. Men att något där skulle djävlas tror jag inte.

Såå, finns det något på vägen mellan stereon och högtalarna?? Om inte så lär det vara i huvudenheten felet sitter. Fick det som tips tidigare att det kunde vara en krets i stereon som gått.
Mindre kul då jag har stora navigatorn med 16:9 skärmen.
Det bäste vore ju om man kunde få låna sig en enhet någonstans och bara prova så vore kanske felet hittat snabbt. Men då är ju frågan vart? Inte så säkert skrotarna är villiga att låna ut dessa så de kostar runt 10K minst. Plus att jag inte bor så nära de som har såna hemma. :)

Utloggad S.t.r.a.n.D

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • 330D
    • Min Garaget-sida
« Svar #14 skrivet: november 08, 2010, 00:02:03 »
Har haft ur huvudenheten för att kolla kopplingarna men inget glapp där. Min sista tanke nu är att det är som tipset jag fått tidigare, att en "krets" innuti är felet. Men då är det ju skumt att det ibland fungerar.
Och nu senaste tiden när det har börjat bli kallt (runt -5 har vi haft) tycker jag att det är oftare det fungerar när jag startar bilen och sen dör det som vanligt efter några sekunder eller när jag höjer volymen.

Någon som har tips på var man skulle kunna få "låna" en huvudenhet. Känns som rätt omöjligt just nu.

Reklampartners