Warning: ob_start(): class 'Closure' does not have a method '__invoke' in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 499

Notice: ob_start(): failed to create buffer in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 499
Gnisslande remdriving 525i -93

Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Gnisslande remdriving 525i -93  (läst 5976 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 378

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 378

Utloggad Turbovin

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Kön: Man
Gnisslande remdriving 525i -93
« skrivet: maj 14, 2010, 23:02:57 »
Börjar känna mig lite uppgiven nu. Det gnisslar en hel från remdrivningen/nåt aggregat framförallt när bilen är kall, men även när den är varm om man varvar över 3000 varv.

Det jag har bytt är samtliga remhjul, spännare, vattenpump, generator och rem men det gnisslar fortfarande en hel del. Spännaren och generatorn är bytt till bättre begagnade men tror inte det är nån av dem då ljudet är precis likadant som innan bytet.

Missljud M50 B25
Sådär lät det för två veckor sen men nu är det mer av ett konstant remgnissel.

Det som är lite misstänkt är att jag kan dra servopumpens remskiva ut ca 0,5 cm när remmen är avhakad. Råkade ut för ett litet missöde i vintras då föregående ägare slarvat bort plastskyddet under motorn och en massa snö kom upp i motorrummet. Detta ledde till att is bildades på servopumpens remskiva och remmen hoppade då av. Vi fick hacka bort isen med mejsel för att komma hem så det är frågan om pumpen tog stryk då.

Börjar bli lite tröttsamt att byta ut delar i onödan här men jag får väl ge det ett försök med servopumpen. Den har dock inga missljud när man svänger. Kan det vara viskokopplingen annars?

Mycket tacksam för svar :)
BMW 525i Touring -95 (med lamelldiff)
BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual
Subaru Impreza STI Type R -00

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3747
SV: Gnisslande remdriving 525i -93
« Svar #1 skrivet: maj 15, 2010, 00:51:50 »
Lyfter tråden så får vi se!

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
« Svar #2 skrivet: maj 15, 2010, 22:50:41 »
Kommer inte ihåg exakt det ser ut i motorrummet kring M50B25, men att kunna dra servopumpens remskiva en halv centimeter ut låter fel. Troligtvis har du felet där då du bytt allt annat. Jag förutsätter att remmen är rätt spänd?
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Turbovin

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
« Svar #3 skrivet: maj 18, 2010, 14:25:12 »
Jag har kört med stetoskop på alla aggregat inkl servopumpen utan att höra nåt men jag tror ändå ljudet kommer från själva remmen. Det märkliga är att om jag sprutar remspray (ja, jag vet att det är skit) så låter det mer men sprutar jag på 5-56 så tystnar det. Överväger att beställa en helt ny rem igen + remspännare och byta iaf. Trycker man på remmen så ser man lite grann hur remspännare fjädrar men det ska den kanske göra? Den förra remspännaren glappade dock i bussningen men det gör inte denna.

Körde en långresa i helgen och den blir helt tyst när det blivit bra arbetstemp under huven.

Edit: jag vet inte hur tight remmen ska va på en M50? Finns det nån spec? På Imprezan är det väl typ 1,1mm och där sitter det mycket stramare.

Utloggad MrB

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 769
« Svar #4 skrivet: maj 18, 2010, 14:49:13 »
Att det låter mer med remgrepp + att på din film är ljudet pulserande och det tystnar med 5-56.

Låter som att något går tyngre i pulser, och då slirar (gnisslar) och mer gnissel med remgrepp.
Med 5-56 glider remmen vid pulserna och är tyst för oljan.

Gissar bara men leta efter någon detalj som går lite tyngre vid en punkt/varv.
Vid varm motor är både remmen mjukare och spel större, allt går lättare = tyst rem
Rebell Design !

Utloggad Turbovin

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
« Svar #5 skrivet: juni 29, 2010, 14:58:54 »
Hade missat att svara men lösningen var konstigt nog att byta ut den 2mån gamla remmen. Antar att remsprayen förstörde den  ::)

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
« Svar #6 skrivet: augusti 04, 2010, 20:52:18 »
Bra med svar om vad felet var!  :)
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Reklampartners