Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Problem med datorn  (läst 4254 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Scoop

• Junior
  • Fullt Medlemskap
  • **
  • Antal inlägg: 28
Problem med datorn
« skrivet: maj 14, 2010, 15:55:31 »
Hej hopp allihopa! Hoppas det är någon här som kan hjälpa mig med mitt delikata problem  ;D

Jag använder en bärbar dator, en Acer Aspire 7520 (det här är det enda av modellbeteckning jag kan komma upp med) som är ett par år gammal nu, fungerar finfint med nu har ja tröttnat på de här problemet...

Vissa av knapparna har börjat balla ur, ja vet inte om dom bara är tröga eller om det har fastnat skit under tangenterna, men ja undrar helt enkelt om det finns något sätt att få loss tangentbordet så ja kan göra rent i alla fall, så är det uteslutet, skulle gissa på att det är en del skräp där inne  ;D

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3747
  • Kön: Man
SV: Problem med datorn
« Svar #1 skrivet: maj 14, 2010, 16:07:06 »
Vill du rengöra under tangenterna så blir det värre. I så fall rekommenderar jag att du kontaktar Acer för att få råd.

Annars finns det hjälpmedel för lättare rengöring...

http://www.netonnet.se/art/dator/datortillbehor/rengoring

Det säljs liknande kit i affären som säljer datorer.

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
« Svar #2 skrivet: maj 14, 2010, 16:15:48 »
Vad jag menar är att du kan eventuellt behöva tillverkarens servicemanual för att kunna skruva isär din dator. Jag fick liknande problem med min laptop men lyckades få tillverkarens servicemanaul via en pdf-fil.

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
« Svar #3 skrivet: maj 14, 2010, 18:52:11 »

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
« Svar #4 skrivet: maj 14, 2010, 18:56:50 »

Utloggad Scoop

• Junior
  • Fullt Medlemskap
  • **
« Svar #5 skrivet: maj 14, 2010, 22:28:34 »
Hey presto, där ser man :) Jag ska kontakta Acer och be snällt om en manual. Annars va ja läste i en av länkarna kanske det inte är så ruskigt dyrt att lämna in den och få det gjort ändå!

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
« Svar #6 skrivet: maj 14, 2010, 22:40:05 »
En servicekille plockar isär, rengör och plockar ihop en laptop på mindre än en timme. Tänk också på att en laptop är betydligt känsligare för skit och smuts eftersom det påverkar kylningen.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #7 skrivet: maj 15, 2010, 07:45:07 »
Flera gånger hade kommit lite smuts under tangenten på min bärbar, (Acer) varje gång använder jag försiktigt dammsugare och därefter funkar allting som det ska, billigt och effektivt.  ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Scoop

• Junior
  • Fullt Medlemskap
  • **
« Svar #8 skrivet: maj 15, 2010, 12:16:46 »
Ja precis, det är nog nästan värt att lämna in.. Jag har plockat av bottendelen 1 gång och gjort rent kylningen till processorn, det var rätt mycke damm där.. Men där har nog ingen nånsin gjort rent sen datorn var ny så, och jäklar va mycke snabbare datorn blev efter den rengöringen :P

Testat dammsugaren, men den här gången funkar de inte :(

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
« Svar #9 skrivet: maj 15, 2010, 12:53:48 »
Rengöring med dammsugning fungerar oftast bra i början. Med tiden samlas det dock feta smuts- och dammpartiklar som i sin tur suger åt sig ännu mer smuts. En laptop kräver betydligt mer underhåll än en stationär dator.

Utloggad Scoop

• Junior
  • Fullt Medlemskap
  • **
« Svar #10 skrivet: maj 15, 2010, 23:12:36 »
Rengöring med dammsugning fungerar oftast bra i början. Med tiden samlas det dock feta smuts- och dammpartiklar som i sin tur suger åt sig ännu mer smuts. En laptop kräver betydligt mer underhåll än en stationär dator.

Du har alldeles rätt kilroy! Något måste göras åt detta, och snarast, så jag ska höra efter ned lokala dator-fixar firman ifall de orkar ta sig an datorn! Kommer nog bli som en ny dator när den kommer tillbaka isf ;)

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
« Svar #11 skrivet: augusti 19, 2010, 14:26:51 »
Hur gick det med datorn?

Reklampartners