Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Väjningsplikt vid infart på motorväg?  (läst 8951 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Maloney

• Gäst
Väjningsplikt vid infart på motorväg?
« skrivet: april 21, 2010, 10:00:03 »
Jag läste en tråd på ett annat BMW-forum som handlade om väjningsplikt då man kör in på en motorväg. I tråden påstås i flera inlägg att den som kör in på motorvägen har väjningsplikt gentemot dom som befinner sig på motorvägen. Är detta verkligen riktigt?

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3747
  • Kön: Man
SV: Väjningsplikt vid infart på motorväg?
« Svar #1 skrivet: april 21, 2010, 10:37:40 »
Jag läste en tråd på ett annat BMW-forum som handlade om väjningsplikt då man kör in på en motorväg. I tråden påstås i flera inlägg att den som kör in på motorvägen har väjningsplikt gentemot dom som befinner sig på motorvägen. Är detta verkligen riktigt?

Påstår man det så har man inte riktigt klart för sig. Allt detta framgår av Trafikförordningen...

http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19981276.htm

Korsande trafik

18 § När två fordons kurser skär varandra har förare väjningsplikt mot det fordon som närmar sig från höger utom i de fall som avses i 21-23 §§.

21 § En förare som från en väg kör in på en annan väg som är huvudled, motorväg eller motortrafikled och där accelerationsfält saknas, har väjningsplikt mot fordon på den väg föraren kör in på. Väjningsplikten gäller dock inte där föraren kommer in på huvudleden, motorvägen eller motortrafikleden utan att byta körfält.

23 § En förare som färdas i ett accelerationsfält skall anpassa hastigheten till trafiken i det körfält som han eller hon avser att köra in i. Föraren skall lämna accelerationsfältet så snart det kan ske utan fara eller onödigt hinder.

Dessutom gäller detta...

Vändning, backning, körfältsbyte m.m.

43 § En förare får starta från vägkanten, byta körfält eller på annat sätt ändra fordonets placering i sidled endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra vägtrafikanter. Detsamma gäller när en förare stannar eller hastigt minskar farten.
   En förare som uppmärksammar att någon annan förare avser att köra in i det körfält han eller hon färdas i skall anpassa hastigheten så att inkörningen underlättas.

Med andra ord föreligger det ingen väjningsplikt utan vad som gäller är ömsesidigt hänsynstagande.

Maloney

• Gäst
« Svar #2 skrivet: april 21, 2010, 10:42:33 »
Tack för ett utmärkt svar!

Utloggad Ghostrider

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 490
« Svar #3 skrivet: april 21, 2010, 14:26:17 »
Ett ämne som regelbundet kommer upp på alla bilforum med jämna mellanrum. Trots det förekommer det alltid mycket missförstånd trots att regelverket är tydligt.

Utloggad Nautilus

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 160
« Svar #4 skrivet: april 26, 2010, 23:22:33 »
Märkligt nog så händer det att försäkringsbolagen har en annan tolkning än den som gäller i trafikförordningen.

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
« Svar #5 skrivet: april 26, 2010, 23:38:35 »
Det händer ibland att försäkringsbolagen har en egen tolkning när det gäller ärenden som inte går till rättslig prövning i tinget. Anledningen kan vara rent ekonomiska från försäkringsbolagens sida. Enda sättet att få rättelse i det fallet är att hota med en civilprocess.

Virgo

• Gäst
« Svar #6 skrivet: augusti 25, 2010, 12:25:24 »
Ett klassiskt debattämne på många kafferaster. Senast igår diskuterades det på mitt jobb och det är förvånansvärt många som inte har klart för sig.

Utloggad Malabar

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 258
« Svar #7 skrivet: september 19, 2010, 14:54:48 »
Ett klassiskt debattämne på många kafferaster. Senast igår diskuterades det på mitt jobb och det är förvånansvärt många som inte har klart för sig.

Ämnet är absolut en klassiker tillsammans med frågan om det är tillåtet att köra mot gult. En annan klassisk fråga är vilka regler som gäller på cykelöverfarter.
540-95 6-växlad manuell - för bra för att säljas
M6 Coupé -06

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #8 skrivet: september 19, 2010, 17:57:53 »
Speciella cykelöverfarter som är parallell med bil körfält, att man ska svänga höger och då kommer en cykel som inte ens tänker att det finns billar som svänger höger, det händer ofta olyckor på det sättet i Gbg.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1049
    • www.sttemtec.com
« Svar #9 skrivet: september 19, 2010, 19:06:08 »
Lite OT, Jag var mycket nära att smälla in i en cyklist en gång, eller det var mer än nära. Han ramlade av cykeln och in i bilen.

Jag skulle köra ut ur ett villaområde, ut på en 50-väg, vägen jag körde ut på hade en trottoar/cykelväg. Så där är det ju solklart att jag ska ge cyklister företräde. Men problemet var att det var ett drygt 2m högt buskage som tomtavgränsning, så det fanns inte en chans att se eventuella cyklister. Det var med en BMW 750 jag stack ut nosen också, så att hela trottoaren/cykelvägen vart blockerad innan jag kunde se åt sidan.

Killen panikbromsade och for över styret in i bilen. Han var skogstokig ett tag, och jag var mest bara chockad och bad om ursäkt för mitt misstag. Men sen när vi stod där och analyserade situationen så insåg vi att det var faktiskt omöjligt att köra ut där utan att blockera hela cykelvägen innan det gick att se om det var okej att köra ut. Det slutade lyckligt med att vi var överens om att det är faktiskt omöjligt att göra rätt alla gånger. Även om man försöker så blir det fel ibland. :-[

Sensmoralen är väl kanske att man kan inte bara se blint på trafikreglerna, man måste helt enkelt vara vaken och anpassa körningen efter situationen. Paragraferna som Kilroy hänvisar beskriver annars solklart vad som gäller med väjningsplikt i trådstartarens fall.

Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
« Svar #10 skrivet: september 20, 2010, 00:58:35 »
Just när det gäller incidenter mellan cyklister och bilister så finns det en tydlig tendens att om det hela går till tinget så gäller det att bilisten har torrt på fötterna, minsta tvekan så dömer man till cyklistens fördel.

Reklampartners