Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: E34 Ny BMW 530iA Touring -93 ägare  (läst 13638 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Scinner

• Senior
  • Senior Medlem
  • Antal inlägg: 64
  • Kön: Man
  • Bmw 530iA Touring -93 (E34 M60B30)
E34 Ny BMW 530iA Touring -93 ägare
« skrivet: oktober 04, 2009, 11:15:42 »
Hej på er,
är ny här på forumet och även nybliven BMW ägare. Surfar en del på AP men har nyligen kommit fram till att det är en skum sida. I vilket fall, har som synes på rubriken köpt mig en 530 och kan inte säga annat än att ja älskar den trots att det finns en hel del att göra innan den är i "Mint Condition", men det är iaf mitt mål då jag trivs som fisken i vattnet med den.

Tänkte posta en "Att göra lista" här där alla är välkommna att tycka/tänka och tipsa! Större delen av jobbet kommer att ske nu i vinter då jag har ett jobb som oftast sträcker sig från mars till nov/dec. Med andra ord brukar jag ha ett par månader ledigt varje vinter och då brukar det vara garaget för hela slanten då jag har ett brinnande motorintresse och har även ett Mc projekt som jag pysslar med också.

Ja här kommer då listan:

Blinkande Instrumentbelysning:
Ljusomkopplaren (tror mest på detta då ja kan få igång belysningen om jag drar på den)
Ställmotorn till framlyktorna( jordfel)
Kabelstam baklucka(jordfel)
Jordfel

Skak i ratten (framvagn):
Hjälpstyrarm
Casterstag
Styrsnäcka
Spacers
Hjulbalansering
Framvagnsinställning

Airbaglampa:
Carsoft 6,5 + Interface

Defrost (bakruta):
Kabel i baklucka

Belysning (värmepaket, färddator):
http://www.bmwe34.net/Wiki/tiki-index.php?page=Panel+lights

Farthållare:
Farthållarvajer(gummiövergången)
Styrbox
Bromsljuskontakt (Bytt utan resultat)

Felmeddelande (Lic plate, Brake Light, Low Beam försvinner ej):
Koppla loss bilbateriet
Här är jag ganska clueless faktiskt. Vet inte om dessa meddelande kräver nån form av nollställning efter man har fixat dom. (Alla saker jag får meddelande om fungerar)

Halvljusautomatik (tror jag offrar parkeringsljus med denna metod?):
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=88083
Köp två relän på biltema 60 spänn. 42-302
Jord till 85 eller 86, grön kabel till den andra.
Röd kabel in på 30 och ut till lampan på 87.
Göra lika på nästa röda kabel.

Som sagt så tar jag gärna emot tips/idéer, ris/ros!

Mvh Micke

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3257
SV: Ny BMW 530iA Touring -93 (E34) ägare.
« Svar #1 skrivet: oktober 04, 2009, 12:21:52 »
Låter intressant, detta ska följas. lägg gärna ut bilder på din vagn. Alltid skoj att ta del av.

Välkommen till forumet förresten.

Mvh:
Thomas
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad andreas_lofgren

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 669
  • <>
« Svar #2 skrivet: oktober 04, 2009, 16:32:07 »
Låter som en diger lista med grejer att göra. Hoppas du får ordning på den!
//Lövet
I garaget: BMW Z4 3,0

Utloggad Scinner

• Senior
  • Senior Medlem
« Svar #3 skrivet: oktober 04, 2009, 21:39:26 »
Låter intressant, detta ska följas. lägg gärna ut bilder på din vagn. Alltid skoj att ta del av.

Välkommen till forumet förresten.

Mvh:
Thomas

Tackar!

Låter som en diger lista med grejer att göra. Hoppas du får ordning på den!

Förhoppningsvis behöver jag inte göra alla grejer i listan, "Att göra lista" är nog lite fel att kalla den kom jag på. Felsöknings lista kanske jag skulle skrivit men ni fattar nog.

Jag lever efter mottot "Allt går att fixa" så det ska nog inte vara några problem. Eller problem hoppas jag det blir i viss utsträckning, vad vore livet utan utmaningar. Kastar upp ett par bilder på pärlan också  :)

Edit: Fick bli ett par länkar då jag inte fattade img funktionen :)

http://www.ladda-upp.com/bilder/24869/bmw-530ia

http://www.ladda-upp.com/bilder/24870/bmw-530ia-2

http://www.ladda-upp.com/bilder/24871/bmw-530ia-3

Utloggad andreas_lofgren

• BMW Senior Medlem
  • <>
« Svar #4 skrivet: oktober 05, 2009, 12:35:13 »

Verkar som att din imagehost är lite skakig. Jag får ibland fram bilderna men ibland inte.
//Lövet

Utloggad Scinner

• Senior
  • Senior Medlem
« Svar #5 skrivet: oktober 05, 2009, 16:36:23 »
Verkar som att din imagehost är lite skakig. Jag får ibland fram bilderna men ibland inte.

Hmm, märkligt. För mig fungerar den klockrent.

Kul att du vill titta på pärlan fler gånger :) Högerklicka och välj "Spara bild som.." ;)
Skämt åsido, har bara använt den ett par gånger så jag vet inte hur pass stabil den är.

För övrigt så har jag löst en del grejer med bilen:

Skakningarna jag hade i framvagnen är helt borta, det roliga i kråksången är att det var det absolut enklaste felet. Det var spacers på när jag köpte bilen, har ingen aning om varför då det är original fälgar. Köpte nya hjulbultar och tog bort spacerarna och nu går den som på räls. Billigt och bra med andra ord.

Mina felmeddelande jag fick hela tiden trots att jag inte hade några fel löste jag genom att plocka bort den elektriska höjdjusteringen på halvljusen, så va det kirrat. Jordfel antar jag, ska kolla upp det mer noggrant en annan dag.

Blinkandet i instrumentpanelen löste jag genom att plocka isär och smörja upp dimmern till densamma.

Går nästan för lätt det här, var är Murphy? ;)

Har börjat felsöka farthållaren lite smått, plockat ut boxen för att se om den var full av vatten som jag har hört är ett vanligt problem på E34'an pga någon avrinnings slang som ska finnas där i närheten. Hittade varken avrinningsslang eller vatten i boxen så än så länge utgår jag ifrån att den är hel. Tittade lite på Bowdenkabeln som den så fint heter och den ser lite halvsliten ut men måste titta närmre på den där den går in i styrdonet.

Helt värdelöst det här med att vara ledig en vardag, man får alldeles för mycket gjort  ;D

Nu blir det en bit mat sen åker jag nog till garaget igen. Uppdaterar mer sen om jag gör några framsteg.

//Micke

Utloggad andreas_lofgren

• BMW Senior Medlem
  • <>
« Svar #6 skrivet: oktober 06, 2009, 15:17:23 »

Hmm, märkligt. För mig fungerar den klockrent.

Nu när jag tittar ser jag inga bilder alls exempelvis.
//Lövet

Utloggad Scinner

• Senior
  • Senior Medlem
« Svar #7 skrivet: oktober 06, 2009, 19:39:43 »

Förstår inte det, om nån annan har problem att se bilderna på länkarna så säg gärna till så får jag ladda upp dom på något annat ställe, för mig fungerar det som sagt klockrent.

Utloggad Ghostrider

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 490
« Svar #8 skrivet: oktober 06, 2009, 23:25:04 »

Förstår inte det, om nån annan har problem att se bilderna på länkarna så säg gärna till så får jag ladda upp dom på något annat ställe, för mig fungerar det som sagt klockrent.

När det gäller bilder...

http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=269.0

Utloggad Scinner

• Senior
  • Senior Medlem
« Svar #9 skrivet: oktober 08, 2009, 19:54:10 »
Får ta och lägga upp bilderna på en annan img host när jag kommer hem (Ligger ute på jobb). Har testat att ladda in bilderna från tre olika datorer och tre olika ställen i sverige och varje gång har det funkat klockrent och snabbt så jag förstår inte riktigt varför det går dåligt för andra. Men men, nog om detta I-lands problem :)

Kommer hem på söndag och har då en del fix med bilen att göra. Ska byta ut alla lyktor fram mot nya då dom gamla är gula och dassiga. Vet inte om jag törs skriva var jag har inhandlat dom, Biltema ;) Ska även byta blinkers runt om då jag fick ombesiktning när polisen stoppade mig härom veckan och prompt skulle göra en flygande besiktning.

Polisen:
-Dina blinkers är för mörka.
Jag:
-Är dom?
Polisen:
-Ja, hur länge har du haft bilen?
Jag:
-Ca en vecka.
Polisen:
-Ok, då ska jag vara snäll och inte ge dig böter utan bara en ombesiktning.
Jag:
-Ok, syns det inte när jag blinkar?
Polisen:
-Jo det syns bra men dom får inte vara mörka, man får inte förändra originalet.
Jag:
-Ok, ja då tackar jag och bockar för ombesiktningen, kan ja åka nu?
Polisen:
-Ja visst, kör försiktigt.

Lite larvigt får man väl tycka att det är. Mina blinkers har fullgod funktion men fel färg. Man kan tydligen få böter om Polisen anser att det är jag själv som ändrat utseendet på dom. Jaja, bara att lyda lagens långa arm helt enkelt och åka och besikta.

Fråga? Kan man be besiktningsmannen att hissa upp bilen på lyften så man kan kolla och känna lite även om jag bara är där på en ombesiktning av blinkers? Betalar ju trots allt samma summa som en riktig besiktning.

Mvh Micke

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #10 skrivet: oktober 08, 2009, 22:04:45 »
När du beställer tid för ombesiktning, du måste förklara varför, i ditt fall, polis kontroll, du kan då samtidigt säga att du har köpt bilen för en vecka sen och undrar om de kan passa på att göra en vanlig kontroll som säkerhet för dig och din ny bilköp.
Det är mycket möjligt att det kostar extra men det kan jag inte svara på.
Ta reda på det och skriv här hur det gick, det kan vara bra som upplysning om någon annat hamna i samma situation.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Scinner

• Senior
  • Senior Medlem
« Svar #11 skrivet: oktober 10, 2009, 01:35:38 »
Jag beställde min besiktningstid via nätet så jag behövde inte uppge något. Tänkte att jag skulle fråga besiktningsmannen iaf så får vi se om det är ok eller ej. Ska besikta på onsdag så jag skriver här sen och berättar hur det gick.

Usch, vill hem NU :) Sitter på jobbet just nu, jobbar till 07.30. Suck :)

Utloggad Scinner

• Senior
  • Senior Medlem
« Svar #12 skrivet: oktober 13, 2009, 21:35:19 »
Det är vattenpumpen Gärd, det är vattenpumpen Gärd, det är vattenpumpen som har slutat gåååå *sjunger*

Hittade idag min kylvattenläcka när jag bytte blinkers runt om. Det kommer någonstans runt pumpen, vet inte exakt varifrån det läcker men antar att det är packningen till pumpen eller dylikt? Det ska kollas så småningom (Läcker inte så mycket och jag är noga med att fylla på efter varje resa. Normal temp).

Var igår iväg och köpte begagnade blinkers runt om och fick strålkastare + reflexerna som sitter i bakluckan. Allt detta för den eminenta summan av 500:- och alla lampor fungerade också. Helt ok! Och ikväll har jag bytt alla blinkers eftersom jag ska upp och besikta den imorn pga att fabror polisen tyckte mina blinkers var för mörka.

Ska samtidigt se om dom kan hissa upp den och skaka lite så jag får ett hum om skicket på bussningarna i framvagnen.

Utloggad Scinner

• Senior
  • Senior Medlem
« Svar #13 skrivet: oktober 14, 2009, 13:58:28 »
Idag var Murphy framme, undrade just var han hade tagit vägen.

Började dagen med att åka för att tvätta bilen så den var ren och fin när jag skulle till besiktningen. Kommer upp till stället jag tvättar på och ska larma bilen eftersom jag har CarGard och står bilen olarmad en viss stund måste jag trycka in koden för att öppna startspärren. Döm om min förvåning när inget händer när jag trycker på larmdosan. Kollar att alla dörrar är stängda och det är dom, inte en reaktion iaf. Sätter mig i bilen och försöker starta den.... inget.

Jahopp tänker jag, det var ju perfekt tajming när jag ska besikta bilen om tjugo minuter. Ringer ett par BMW verkstäder och frågar om det finns någon säkring till CarGarden, ingen vet någonting. Det jag får till svar är att när dom får in en bil med icke fungerande larm så brukar dom helt sonika slita ut larmet och ev. ersätta det. Jaha.

Ringer polaren som får komma och bärga mig till garaget men på vägen till garaget ligger bilprovningen så vi svänger in där och chansar på att dom kan kolla på min bil trots att jag är tjugo minuter försenad och bilen inte går att starta. Det var ju trots allt bara färgen på mina blinkersglas dom skulle godkänna. Som tur är så är det en kille som har fem minuter över och gör kollen och godkänner bilen. Tack!

Fortsätter sen ner till garaget och plockar bort plastkåpan under ratten och får ut larmcentralen och samtidigt hör jag hur kupé fläkten går igång. Vrider på nyckeln och motorn hoppar igång utan problem. Stänger av och vrider lite på larmcentralen fram och tillbaka och märker att det är glappkontakt i en instickskontakt till den. Så länge den hänger som den gör nu så fungerar allt som det ska.

Får köra med den så nu ett par dagar då jag sticker iväg och jobbar idag igen så får jag lösa det där när jag kommer hem efter helgen.

Tråkigt att det blev som det blev, hade ju tänkt hissa upp bilen och kolla bussningarna. Men men, slapp ju körförbud på bilen och fick igång den igen så ja är väl nöjd med dagen iaf.

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3257
« Svar #14 skrivet: oktober 14, 2009, 14:09:05 »
Skönt att ni kunde släpa dit den iaf så den gick igenom som sagt. Drygt med krånglande larm.
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Reklampartners