Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: e34 525 vanos går dåligt  (läst 3130 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Oscarr

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Kön: Man
e34 525 vanos går dåligt
« skrivet: april 04, 2010, 22:41:33 »
Hjälper en kompis som har lite problem med sin e34 525 vanos motor.

Bilen började gå dåligt, men endast då den blev varm, men den gick bra vid fullgas, sen röck jag lmm och då gick bilen bra upp till 3k rpm. efter det slutar den dra och stannar till lite, pressar man så orkar den upp till varvstoppet men det skjuter inte på nått alls. Så omkörningar blir svettiga att försöka sig på.
Sätter han tillbaka lmm så går bilen ännu sämre. Han har även provat med en annan lmm.

Han misstänker att det kan vara lambdasonden. Nån som har någon annan idé?

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
SV: e34 525 vanos går dåligt
« Svar #1 skrivet: april 05, 2010, 21:00:17 »
Mitt råd är att åka till en verkstad med möjlighet att läsa av felkoder. Kan vara flera orsaker, så att hålla på och byta grejer tills man chansat rätt kan bli dyrt.
För att göra en gissning kamaxelgivare eller vevaxelgivare. Men som sagt, gör en felsökning, det är inte så dyrt. Sist betalade jag 150kr hos en o-auktoriserad BMW-verkstad och vid något annat tillfälle har jag fått det gratis om de fått göra jobbet efteråt.
Lambdasond tror jag inte på. Körde med en (av två) med avslitna kablar på min förra 540 utan att den gick dåligt.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Oscarr

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 14
« Svar #2 skrivet: april 28, 2010, 18:19:38 »
Felet hittat.. det var lambdan! Bilen gick tokfett!

Utloggad franke

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1109
  • E61 520d M-sport
    • Carstuff.se
« Svar #3 skrivet: april 28, 2010, 21:25:48 »
Gött!
Driver webshopen www.carstuff.se

Reklampartners