Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: MS syrsystem och besiktnings regler ?  (läst 5024 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MrB

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 769
  • Kön: Man
MS syrsystem och besiktnings regler ?
« skrivet: mars 28, 2010, 22:11:02 »
Är det någon som vet om man får byta ut motorn styrsystem på ex en 91a ?

Eller hur funkar det med växellådsbyte, automat till manuell ?

Nyare bilar har en satans massa onödig teknik och allt hänger ihop :P 
Rebell Design !

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
SV: MS syrsystem och besiktnings regler ?
« Svar #1 skrivet: mars 28, 2010, 22:45:58 »
Det med motorn styrsystem vet jag inte riktigt, kanske bra att kolla vad som gäller med hel godkännande bil. 
Det med växellådsbyte, automat till manuell, du måste göra en omregistrering på bilen, detta gör du på bilprovningen, därefter, bilprovning skicka papperna till transportstyrelsen som ändrar i databas att bilen inte är länge med automat växellåda men manuell.
Du får nya reg papper efter ca 2-3 veckor. Jag tror att bilprovningen tar ca 400:- för att utföra arbetet.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad MrB

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #2 skrivet: mars 28, 2010, 23:14:15 »
Jo vi har det där med hel godkännande  :P

Jag är inte van vid dumheter som det här. Mer van vid veteranförsäkring och besiktnings befriad  8)
Rebell Design !

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #3 skrivet: mars 28, 2010, 23:30:31 »
På en 91a, om du byter motor till en exakt likadant behöver du inte gå igenom omregistrering men om du ändrar på något sätt motorn styrka som till ex sätta på en turbo eller gör annat så att motorn blir starkare då måste du omregga bilen.
Om en bil är befriad från besiktningen kanske skulle du kolla med veteranförsäkring,
de kanske har syndpunkter men inte vet jag.   
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)

Utloggad MrB

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #4 skrivet: mars 29, 2010, 00:33:58 »
Vad jag menade är att jag är van vid gamla bilar/Mc

Nyare bilar är lite nytt och för mig helt okänd mark. När det gäller vad man får och vad man kan göra.
Tänk dig en bil från ex 1991 som man kompressor matar. Med 3 mappningar, 1 med max Hp, 1 med normal trim och en mappning där kompressorn är bortagen. för att klara besiktning. Men får man inte ens byta motors styrsystem blir det ju lite krångligare.
Rebell Design !

Utloggad MrB

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #5 skrivet: april 01, 2010, 22:34:33 »
Den här frågan har jag nu sökt info om.

Och för att få ett avslut på tråden tänkte jag redovisa resultatet.

Citat från: te_wik
Är bilen heltypsgodkänd får du i princip inte göra några ändringar på bilen.
Mvh Tommy

Du får inte byta enbart motorstyrning på en bil -76 och nyare. Då är motorn inte längre godkänd även om den skulle va helt original i övrigt.

Om vi förtydligar Marlboroman ytterligare så har det alltså inget med helbilsgodkännande i sig att göra utan problemet sitter i att man inte får ändra någon komponent som ingår i avgasgodkännandet. Och där är motorstyrning en del.

/Göran

Ok tack för alla svar :cool:

Men hur gör då alla som byter MS på nyare bilar ??

Bygger om för besiktning eller döljer dom det ?

De döljer det.

Ja ha!

Då måste original skräp sitta kvar då:(

Men Automatlådor på nyare bilar är ju också inbakade i el system / avgasgodkännandet. Då kan man bara byta till en manuell låda av samma tillverkare och som har funnits i bilar sålda i Sverige För att kunna påstå att systemet är modifierat men original

Eller ?

Om bilen är inreggad före 1/1 -93 så kan man byta låda. Se här:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

/Göran

???
Min uppfattning om det här är. JAG HATAR REGLER och LAGAR!!
Slutsats är. Dölj och fuska! eller bygg amatörbyggd fordon. Alternativt bygg på 76 eller äldre  >:(

Jag förstår nu även varför styling som lampor och sådana är populärt Det är ju det enda man (knappt) får ändra på nyare bilar.

Då kommer man även till en viss gräns. Om man nu bygger ett nytt chassi, blir det ju lite märkligt att begränsa sig med en Ex M70 motor. jag menar vad ligger det häftiga med att med svårigheter och massor av pengar nå 500Hp. När du med en raggar motor gör det lätt och billigt.

Nä. jag behöver nog lite mer motivation och möjligen en ny öl. Apropå Öl! Köpte på systemet en ny öl. Pistonhead Hot Rodding lager. Det är ett namn som heter duga det  ;)
Rebell Design !

Utloggad MrB

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #6 skrivet: april 02, 2010, 02:17:15 »
Det skulle vara intressant och höra hur inbitna BMW fantaster resonerar. I frågeställning som den här?

Min nuvarande familje bil med 250HP som klarar 250km lätt och går rätt bra på vägen räcker ju rätt långt.
Ska jag bygga hobby bil, så tänker jag Hotrod! Lättare bil, Störe motor, Bättre bromsar och som ser cool ut.

idiot regler som begränsar har jag mycket svårt för!
Rebell Design !

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #7 skrivet: april 02, 2010, 07:25:25 »
Man gör det man är tillsagd till, allt annat man inte får göra det, tyvärr, man inte får göra bättre än det som är bestämt.

Reklampartners