Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: 1969 2000, en klassiker väcks till liv.  (läst 57448 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad The Snowman

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 112
  • Kön: Man
SV: 1969 2000, en klassiker väcks till liv.
« Svar #120 skrivet: september 07, 2011, 20:11:58 »
Det hände ett par andra saker som tagit fokus.

Det var en gång en helt vanlig trädgård...

Sen kom det en traktor...och en grävmaskin.

Och det blev kaos i trädgården. :)

Ny väg, ny uppfart och grund till nytt 80 kvm garage byggs.

Det har inte funnits jättemycket tid över för BMWn och besiktningen går ut nu i september. Jag tror jag låter den få körförbud nu och tar och besiktar till våren.
Glider: BMW 2000, 1969

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
SV: 1969 2000, en klassiker väcks till liv.
« Svar #121 skrivet: september 07, 2011, 22:15:08 »
Stora projekt! Mitt kök känns nu rätt litet i jämförelse...  ;) Jag hade försökt besiktiga bilen nu. Resonerade också att jag tar det till våren när jag fick nerslag på Compacten förra året men det var så tråkigt att inte kunna ta ut sådär spontant när första lusten infann sig.  :'( Har inte bestämt mig för om jag ska köra med den i vinter eller inte, men ställer jag in den i garaget ska den vara besiktigad och klar denna gången.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad The Snowman

• BMW Senior Medlem
1969 2000, en klassiker väcks till liv.
« Svar #122 skrivet: februari 05, 2012, 17:20:56 »
Jahapp, det är den 5 februari 2012 och jag inser att om det ska bli någon ordning på torpet i vår är det dags att sätta igång. Tyvärr hade vi -20 grader i morse och jag har inte riktigt fått klart garaget vilket innebär att tempen inomhus är marginellt högre än den utomhus men underställ under jobbarkläderna och lite god vilja löser det mesta.

Det som stört mig mest sen jag köpte bilen är inredningen. Original och i ett ganska så dåligt skick, något måste göras så idag åkte framstolarna väck.

Sleeping beauty.

Klädseln är sliten och tyvärr är stoppning och stomme inte i superskick heller.

Var förvånansvärt lätt att få bort dem.

Ska man gå bananas vore det gött med bortplockat baksäte, svart golvmatta och en halvbur. Men det kommer antagligen inte hända.

Stolar bortplockade och bilen dammsugen. Har lite planer på en nytillverkad träratt till sommaren, hittat en engelsk firma som gör underbart vackra kringlor.

Vad det blir för stolar till våren vet jag inte men jag hoppas att stuket blir något åt detta hållet.

Detta är stolar från Porsche 914 och jag behöver tips på bilmodeller som har stolar åt detta hållet. Ju fler modeller jag söker efter desto större sannolikhet att hitta stolar.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #123 skrivet: februari 05, 2012, 17:58:19 »
Du har kvar dina bilstolar, varför inte lämna dom till folk som kan fixa dom så du har kvar originalen, sund att sätta i annat än det, eller?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad The Snowman

• BMW Senior Medlem
« Svar #124 skrivet: februari 05, 2012, 18:06:58 »
Originalstolarna blir svåra att få till på det sätt jag vill. Det kostar multum att klä om stolarna och forma om dem. Dels känner jag inte för att lägga de pengarna just nu men sen vill jag även kunna skicka vidare bilen någon gång i framtiden med alla originaldelar kvar, i originalskick.
Därför blir det nog en annan uppsättning stolar, som ändå är tidstypiska, som får sitta i bilen till vardags.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #125 skrivet: februari 05, 2012, 18:17:58 »
Jag kan förstår dig att det kostar att klä om men tänk att du kanske har kvar bilen 20-30 år tll. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)

Utloggad Leif L

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 538
    • www.e28klassiker.se
« Svar #126 skrivet: februari 05, 2012, 18:22:58 »
Originalstolarna blir svåra att få till på det sätt jag vill. Det kostar multum att klä om stolarna och forma om dem. Dels känner jag inte för att lägga de pengarna just nu men sen vill jag även kunna skicka vidare bilen någon gång i framtiden med alla originaldelar kvar, i originalskick.
Därför blir det nog en annan uppsättning stolar, som ändå är tidstypiska, som får sitta i bilen till vardags.

Vet en firma i Örebro som klär om stolar...om du vill kan jag kolla åt dig ?

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #127 skrivet: februari 05, 2012, 19:18:02 »
Vad det blir för stolar till våren vet jag inte men jag hoppas att stuket blir något åt detta hållet.

Detta är stolar från Porsche 914 och jag behöver tips på bilmodeller som har stolar åt detta hållet. Ju fler modeller jag söker efter desto större sannolikhet att hitta stolar.
Kolla på http://www.gasolin.no om du inte redan gjort det.  :)
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad The Snowman

• BMW Senior Medlem
« Svar #128 skrivet: februari 05, 2012, 20:34:30 »

Vet en firma i Örebro som klär om stolar...om du vill kan jag kolla åt dig ?

Kalles? Är Örebroare från början och vet att de gör en del jobb. Du kan absolut kolla, är ju uppe i Örebro mellan varven då familjen bor kvar.

Kolla på http://www.gasolin.no om du inte redan gjort det.  :)

Mmm, mkt fint fanns där. Även replicor på 914-stolen jag la in. Men de var ganska dyra, speciellt om det är NKR på sidan.

Utloggad Leif L

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 538
    • www.e28klassiker.se
« Svar #129 skrivet: februari 05, 2012, 21:40:11 »
Kalles? Är Örebroare från början och vet att de gör en del jobb. Du kan absolut kolla, är ju uppe i Örebro mellan varven då familjen bor kvar.
Mmm, mkt fint fanns där. Även replicor på 914-stolen jag la in. Men de var ganska dyra, speciellt om det är NKR på sidan.

Ja Kalle´s är det. Återkommer med info.

Utloggad The Snowman

• BMW Senior Medlem
« Svar #130 skrivet: februari 07, 2012, 22:03:15 »
Händer mer här nu än det gjort på länge. Måste nog lugna ner mig så att jag inte går in i väggen snart.

Anyhow så har jag börjat göra en mall till vad som till slut blir en del av min mittkonsoll. Radion jag har är en sån där inbyggd historia så jag fick klura lite.

Nu är frågan, ska jag köra på svart vinyl på konsollen eller försöka få tag på snyggt trä? Jag är kluven, båda alternativen har potential att bli snygga.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #131 skrivet: februari 07, 2012, 23:52:12 »
Till mittkonsoll skulle jag välja trä, trä är alltid snyggare än vinyl tycker jag.
Kolla om du får tag i teakträ.

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3257
« Svar #132 skrivet: februari 08, 2012, 07:38:08 »
Kul med alla uppdateringar i tråden.

Kanske lättare att klä in med vinyl bara, men i just denna bil tycker jag trä skulle göra sig bra. Så det blir mitt förslag.  :) 

Mvh:
Thomas
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad The Snowman

• BMW Senior Medlem
« Svar #133 skrivet: februari 08, 2012, 09:24:09 »
Ja trä är förstavalet men som Thomas säger är det nog lättare att klä med vinyl och att få det att matcha. Hellre rätt matchad vinyl, som finns lite överallt i bilen, än dåligt färgmatchat trä. Har en känsla av att 40 år gamla träpaneler ändrar färg med tiden och att en ny träbit kommer vara en mismatch även om träslaget är rätt.

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #134 skrivet: februari 08, 2012, 17:33:34 »
Ja trä är förstavalet men som Thomas säger är det nog lättare att klä med vinyl och att få det att matcha. Hellre rätt matchad vinyl, som finns lite överallt i bilen, än dåligt färgmatchat trä. Har en känsla av att 40 år gamla träpaneler ändrar färg med tiden och att en ny träbit kommer vara en mismatch även om träslaget är rätt.
Jag gjorde en träpanel där askkoppen satt i min E23 för att sätta in extramätare till oljetryck. Det blev inte alls så snyggt när de inte matchade övriga träet i bilen. Kör på svart vinyl.

Reklampartners