Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: 1969 2000, en klassiker väcks till liv.  (läst 57515 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad The Snowman

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 112
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
SV: 1969 2000, en klassiker väcks till liv.
« Svar #45 skrivet: maj 17, 2010, 18:29:38 »
Nej det är inte det vid Lagan som jag tänker på, detta är nog lite mindre än muséet vid Laganland. Skall se om jag kan få fram mer info via bilder jag tog på platsen.

Grymt snygga handskar!! Har du jackan med??

Har tyvärr inte jackan...ännu. Provar att beställa från denna leverantören nu sen får vi se. Går allt väl lär jag beställa jackan med vad det lider. Tidstypiskt och ruskigt snyggt!
Glider: BMW 2000, 1969

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
SV: 1969 2000, en klassiker väcks till liv.
« Svar #46 skrivet: maj 17, 2010, 19:14:39 »
Har tyvärr inte jackan...ännu. Provar att beställa från denna leverantören nu sen får vi se. Går allt väl lär jag beställa jackan med vad det lider. Tidstypiskt och ruskigt snyggt!


Man blir ju grymt sugen även om jag inte har en klassisk BMW… har för mig jag sett den där jackan någon annanstans eller så är det den sidan jag varit inne på.
Finns mer "gamla" kläder med racingstuk här http://www.caltex.se
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad The Snowman

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 112
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
SV: 1969 2000, en klassiker väcks till liv.
« Svar #47 skrivet: maj 24, 2010, 16:47:19 »
Nostalgin fortsätter. Fick igår på Facebook ett kort och kärnfullt meddelande.
"Jag har förresten en present till dig. Skall ta en bild imorgon och lägga upp."
Jag blev givetvis nyfiken och undrade vad för ngt som var på väg åt mitt håll. Idag fick jag så svaret. En vän hade rensat hos sina föräldrar och hittat denna underbara mackapär, i originalkartong. :D



Känner att jag börjar sjunka mer och mer in i 60-talet, undrar vad som kommer härnäst?
Glider: BMW 2000, 1969

Utloggad The Snowman

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 112
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
SV: 1969 2000, en klassiker väcks till liv.
« Svar #48 skrivet: juni 23, 2010, 09:53:39 »
Yay, forumet är tillbaka igen. :D

Sedan sista uppdateringen har BMWn fått agera bröllopsbil på mitt bröllop, vilket den gjorde med den äran.

Dock verkar den ha kinkat till sig lite grann efter det, brist på uppmärksamhet kanske?
Var ute och körde för ett par veckor sedan då bilen plötsligt börjar gå som en påse nötter på tomgång och mellangas. För att överhuvudtaget komma hem fick jag köra som en biltjuv och stå och torrvarva vid rödljus och stopptecken. Jag fick hem bilen och lät den stå ngn vecka. Något bränslerelaterat typ skit i förgasaren var min första instinkt så luftburken plockades bort och jag kontrollerade förgasaren okulärt. Allt verkade vara i sin ordning så jag provade att starta bilen för att framkalla felet igen. Guess what, inget fel uppenbarade sig. Gick hur stabilt som helst på både tomgång som med lite gas, både med och utan choke. Detta stör jag mig på, fel som kommer och går är den värsta typen av fel.

Ikväll är det motorcafé på Åminne bruk utanför Värnamo, trevligt veterancafé. http://www.aminnebruk.se/doc.asp?D=600002041&L=SE&P=1&ShowNews=1
Bozzen ska givetvis dit och vi får väl se om felet uppenbarar sig igen.
Glider: BMW 2000, 1969

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
SV: 1969 2000, en klassiker väcks till liv.
« Svar #49 skrivet: juni 23, 2010, 12:19:28 »
Felet påminner om ett fel som fanns på mammas dåvarande Golf mk1 -83. Gick ömsom perfekt, och sedan krassligt som bara den, t.o.m. helt plötsligt mitt i en omkörning t.ex.  :o Felet berodde på skit i tanken, smutsen vandrade lite fram och tillbaka, ibland täppte det till. Så det kan absolut vara värt att tömma tanken och blåsa ur den med tryckluft, ny bränsleledning och nytt filter. Lycka till!
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad The Snowman

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 112
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
SV: 1969 2000, en klassiker väcks till liv.
« Svar #50 skrivet: juni 23, 2010, 13:37:34 »
Felet påminner om ett fel som fanns på mammas dåvarande Golf mk1 -83. Gick ömsom perfekt, och sedan krassligt som bara den, t.o.m. helt plötsligt mitt i en omkörning t.ex.  :o Felet berodde på skit i tanken, smutsen vandrade lite fram och tillbaka, ibland täppte det till. Så det kan absolut vara värt att tömma tanken och blåsa ur den med tryckluft, ny bränsleledning och nytt filter. Lycka till!
Tack för tipset. Skit i tanken är en av mina teser med kring det hela. Bränslefilter ligger hemma på hyllan så det är egentligen "bara" att ta tag i det hela.
Glider: BMW 2000, 1969

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
SV: 1969 2000, en klassiker väcks till liv.
« Svar #51 skrivet: juni 23, 2010, 14:27:36 »
Grattis till bröllopet förresten, kul att ha en speciell bil vid ett sådant tillfälle så man kan åka egen bil.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Helmut S.

  • Senior
  • BMW Senior Medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 157
  • Karma: +0/-0
SV: 1969 2000, en klassiker väcks till liv.
« Svar #52 skrivet: juni 24, 2010, 20:13:36 »
Passar som hand i handsken vid sådana tillfällen. Gratulerar!

Utloggad Otto

  • Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 1
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
  • E38 750iA -95
SV: 1969 2000, en klassiker väcks till liv.
« Svar #53 skrivet: augusti 09, 2010, 02:08:22 »
Hej Snowman.

Kul att du tagit vara på en sådan klassiker, Jag hade en likadan, röd 69 års modell av 2000 i mitten på 80 talet.
Det felet du haft (dålig tomgång/mellanregister) hade Jag också till & från. Den var notorisk på att få in skit i tomgångsmunstycket i förgasaren, som fick rengöras ett par 3 gånger i halvåret. Jag satte aldrig dit något extrafilter på bensinledningen och det var väl därför som felet återkom ideligen.  Köpte min 1983 för 3000SEK & sålde den 1986 för 1000SEK, den var en pålitlig "daily driver", men värmen var usel. Mitt reg# var DZL 700.
Lycka till.

/Stefan

Utloggad Gemini__

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3257
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
SV: 1969 2000, en klassiker väcks till liv.
« Svar #54 skrivet: augusti 09, 2010, 09:02:21 »
Välkommen till forumet Otto. Starta gärna en tråd om din E38, alltid intressant att ta del av.

The Snowman: Gratulerar till giftermålet nu i efterskott. Kul att ni använde din bil.

Mvh:
Thomas
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad The Snowman

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 112
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
SV: 1969 2000, en klassiker väcks till liv.
« Svar #55 skrivet: augusti 10, 2010, 09:49:33 »
Hej Snowman.

Kul att du tagit vara på en sådan klassiker, Jag hade en likadan, röd 69 års modell av 2000 i mitten på 80 talet.
Det felet du haft (dålig tomgång/mellanregister) hade Jag också till & från. Den var notorisk på att få in skit i tomgångsmunstycket i förgasaren, som fick rengöras ett par 3 gånger i halvåret. Jag satte aldrig dit något extrafilter på bensinledningen och det var väl därför som felet återkom ideligen.  Köpte min 1983 för 3000SEK & sålde den 1986 för 1000SEK, den var en pålitlig "daily driver", men värmen var usel. Mitt reg# var DZL 700.
Lycka till.

/Stefan
Hej Stefan.
Kul att höra av en fd 2000-ägare och tack för tipset angående förgasaren. Problemet löstes med det klassiska "skruva isär och skruva sen ihop" och har inte uppstått sedan dess. Verkar tyvärr som att din gamla bils regnummer sedan 1990 tillhör en Smålandia husvagn. :(

Liten uppdatering i övrigt: Well, det är inte så mkt som har hänt i sommar, jag har gjort det som man allmänt ska försöka göra med en sommarbil på sommaren - finkört och njutit. Tyvärr känns det som att om man har två mc i garaget förutom veteranbil blir det svårt att välja i bland.
Åker till USA på semester i september och i och med den resan är säsongen slut för BMWn för detta året, i vinter blir det lite renovering av originalfälgar och lite allmänt pyssel invändigt hoppas jag.

Gemini, antar att det var mig gratulationerna skulle till. Tack för dem. :)

//d
Glider: BMW 2000, 1969

Utloggad Gemini__

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3257
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
SV: 1969 2000, en klassiker väcks till liv.
« Svar #56 skrivet: augusti 10, 2010, 10:01:56 »
Ursäkta, råkade klistra in fel namn. :)
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad kilroy

  • Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Karma: +1/-16
  • Kön: Man
SV: 1969 2000, en klassiker väcks till liv.
« Svar #57 skrivet: augusti 11, 2010, 12:10:58 »
Kul att du uppdaterar tråden, Snowman. Du har ett PM från mig!

Utloggad The Snowman

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 112
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
SV: 1969 2000, en klassiker väcks till liv.
« Svar #58 skrivet: augusti 27, 2010, 18:30:16 »
Sent skall syndaren vakna, har under sommaren dragit på massa projekt som egentligen skulle gjorts redan i våras. Nu när säsongen lagom börjar ta slut är det därför dags att ta tag i det, logiskt eller hur? ;)

Hur som, var uppe på Elmia Lastbil i jobb i onsdags och råkade gå förbi funplates monter. Eftersom jag lägligt råkade ha en bild av original registreringsbevis liggandes i telefonen fixade jag en uppsättning nya skyltar för utställningsbruk. De får duga så länge.


Detta är alltså bilens första registreringsnummer, såld i västernorrland har jag för mig. Nördigt men kul.


Bara fastsatt lite snabbt med silvertejp här, för att få lite känsla för dem. Funderar lite på att misshandla de lite, buckla till och låta ligga ute lite i vinter. Ser lite för nya ut just nu.

Sen har jag haft projektet med mina originalfälgar. Fick ett ryck förra veckan och köpte färgborttagningsmedel och går i skrivande stund på plåtfälgarna med det. Det ska, beroende på antal lager färg, ligga på upp till ett par timmar så vi får se hur resultatet blir.






Färgen bara bubblar bort, nice.

Har varit nere i garaget och stålborstat av tre av fälgarna nu. Paint stripper verkar fungera över förväntan. Tvivlar på att det blir några problem att måla direkt på den yta jag nu har.
Glider: BMW 2000, 1969

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
SV: 1969 2000, en klassiker väcks till liv.
« Svar #59 skrivet: augusti 27, 2010, 18:53:44 »
Blev ju riktigt tjusigt med utställningsskylten. Av någon anledning tycker jag det ser ut som om bilen kommer från något av alpländerna. Herr und frau Wolfgang har just anlänt från en semestertripp i södra europa.  ;D
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

 

Reklampartners