Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: 1969 2000, en klassiker väcks till liv.  (läst 57555 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
SV: 1969 2000, en klassiker väcks till liv.
« Svar #15 skrivet: mars 30, 2010, 16:02:56 »
Jag är avis faktiskt!  :) Precis det här skicket skulle jag vilja ha en veteranbil i. Bra skick och rullande med småprylar att förbättra och pilla med allt eftersom tid och lust infinner sig.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad The Snowman

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 112
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
SV: 1969 2000, en klassiker väcks till liv.
« Svar #16 skrivet: april 07, 2010, 18:56:11 »
Ibland händer saker och ting out of the blue, såna saker kan vara mycket trevliga.
Igår när jag stod i skidbacken fick jag ett mail från en person, ett mail som verkligen gjorde min dag speciellt när jag nu försöker forska lite i historian om bilen.

Citera

Hej.
 
Gissa om jag höll på att trilla baklänges igår när jag satt och slösurfade lite och jag av en slump hamnade här på garaget och kollade på alla möjliga bilar. Sökte då på BMW 2000 eftersom jag ägt en sådan en gång i min ungdom. Vad finner jag då? MIN GAMLA BIL! MIN FÖRSTA BIL! :-) BOZ 400 var min allra första bil som jag köpte efter att jag tagit körkort. Köpte den 1991 och sålde den 1994. En fantastisk bil, som jag hade som bruksbil året om, bilen var rostfri vilket jag inte kunde begripa eftersom dom flesta dog rostdöden. Minns att lacken var dålig, var en del bleka vattenfläckar i lacken. Ville ha en omlackering men saknade pengar för det vid den tiden. Bilen var i princip problemfri under mitt ägande, generator var det första jag bytte på bilen efter inköp, senare ett nytt avgassystem, sen rullade den bekymmersfritt. Plädarna i bilen har jag inskaffat efter en köpesannons i Tekninkens Värld, för framstolarna fick morsan sy om en bakpläd eftersom det var det enda jag fick t
 ak på. Däcken med vit rand verkar vara exakt likadana som dom jag körde på när jag hade den. Sökte efter en tillbehörs träratt vid den tiden, men säljarna begärde överpriser så jag stod över att skaffa en sådan. Sålde den 1994 till en ICA-handlare i Vänersborg Roger Matteusson tror jag att han hette. Han hade planer på att renovera den. KUL att se den igen. du får gärna höra av dig om du vill... Mvh Magnus

Sånt här tycker jag är väldigt kul och det skulle förvåna mig om BOZ inte får återse sin gamla ägare någon gång i sommar.

//d
Glider: BMW 2000, 1969

Utloggad EA

  • Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
  • BMW - Freude am fahren.
SV: 1969 2000, en klassiker väcks till liv.
« Svar #17 skrivet: april 08, 2010, 12:29:41 »
Historia är alltid intressant, speciellt om man själv är inblandad! Trevligt brev!  ;D
Mit freundlichen Grüßen
Emil Andersson

Utloggad The Snowman

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 112
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
SV: 1969 2000, en klassiker väcks till liv.
« Svar #18 skrivet: april 12, 2010, 11:56:54 »
Historia är alltid intressant, speciellt om man själv är inblandad! Trevligt brev!  ;D

Ja jag blev väldigt glad när jag fick det. Har sedan dess mailat lite mer och fått reda på en del kul historia om bilen.

En liten teaser på hur bus-sommarhjulen blev till slut. Vintern försvann snabbt så det fick bli en snabb lösning.



Originalhjulen håller på att renoveras så dessa får agera bruksfälgar tills originalen är klara.

Till helgen händer en spännande sak. BMWn åker ner till Helsingborg för lite rekond, eller en rejäl uppväckning rättare sagt.
Har sett Fiddes jobb sen tidigare och kan med gott samvete säga ett tack till Nordic Shine.

Glider: BMW 2000, 1969

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
SV: 1969 2000, en klassiker väcks till liv.
« Svar #19 skrivet: april 12, 2010, 20:27:18 »
Vita fälgar ÄR bus!  8) Vad för dimension ska du kränga på?
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad The Snowman

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 112
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
SV: 1969 2000, en klassiker väcks till liv.
« Svar #20 skrivet: april 12, 2010, 21:55:21 »
Vita fälgar ÄR bus!  8) Vad för dimension ska du kränga på?
Visst är det bus. :)
Ska kränga på 185/55-15 på fälgarna. De är 7 tum breda så det blir nog lagom stretch.  8)
Glider: BMW 2000, 1969

Utloggad The Snowman

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 112
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
SV: 1969 2000, en klassiker väcks till liv.
« Svar #21 skrivet: april 15, 2010, 09:58:34 »
Nära en katastrof.

Sitter med hjärtat i halsgropen efter en allt annat än trevlig morgon som ändå verkar ha gått bra.

Det började bra, fick på busfälgarna igår och allt såg bra ut. Märk väl att de var dragna på rätt sätt.



Tänkte eftersom det var så fint väder ta bilen till jobbet idag, det skulle även ge mig en chans att tanka och känna på den helt enkelt. 150 meter från mitt hus händer detta, som tur var i krypfart.










Tur i oturen så verkar bilen ha klarat sig förutom en liten buckla i framskärmen och en brutal valsning av innerskärmen. Nu åker originalhjulen på igen och bilen får vara gubbabil för all framtid.
Glider: BMW 2000, 1969

Utloggad mv70

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 299
  • Karma: +0/-0
SV: 1969 2000, en klassiker väcks till liv.
« Svar #22 skrivet: april 15, 2010, 10:34:40 »
Vad hände gick bultarna av eller släppte fälgen igenom ?

Utloggad MrB

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 769
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
SV: 1969 2000, en klassiker väcks till liv.
« Svar #23 skrivet: april 15, 2010, 10:39:00 »
Oj oj!

Vad hände då ?
Rebell Design !

Utloggad The Snowman

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 112
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
SV: 1969 2000, en klassiker väcks till liv.
« Svar #24 skrivet: april 15, 2010, 10:51:26 »
Jag vet faktiskt inte riktigt vad som hände. Jag har hittat tre av fyra muttrar och de är i ok skick. Det enda jag kan tänka mig är att en har släppt ochfälgen har börjat wobbla vilket fått de andra tre att ge med sig också.
Kan lova er att känslan man får de där sekunderna innan allt verkligen går åt skogen inte är kul. Jag hörde att shit nu händer något men hann inte reagera. :(
Glider: BMW 2000, 1969

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
SV: 1969 2000, en klassiker väcks till liv.
« Svar #25 skrivet: april 15, 2010, 11:12:59 »
Tråkigt när det händer en sådan sak, klart att man är rädd om det skulle hända igen.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad The Snowman

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 112
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
SV: 1969 2000, en klassiker väcks till liv.
« Svar #26 skrivet: april 15, 2010, 15:48:57 »
Jo det var helt klart lite väl spännande där ett tag.

Men men, fick i alla fall prova på att se hur bilen skulle te sig med luftfjädring... ;)

Glider: BMW 2000, 1969

Utloggad The Snowman

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 112
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
SV: 1969 2000, en klassiker väcks till liv.
« Svar #27 skrivet: april 19, 2010, 11:05:26 »
Ojojoj vilken helg...och vilket jobb som blev nerlagt!

I lördags rullade jag ner till Helsingborg för lite TLC av BMWn. Där träffade jag ett par herrar som nog är bland det sjukaste jag stött på när det gäller bilvård.

Slänger upp några bilder från arbetet, slutresultatet får ni vänta lite på men jag kan säga att det var ett par bilar som blinkade med varningsblinkers och gjorde tummen upp när jag körde hem i går.









Glider: BMW 2000, 1969

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
SV: 1969 2000, en klassiker väcks till liv.
« Svar #28 skrivet: april 19, 2010, 11:30:50 »
J-klar vad fin den blev i lacken!  :o :)
Tråkigt och otäckt med hjulbultarna, svårt att lita på grejerna igen efter en sådan sak. Antar att du köpte nya bultar och sedan bara hoppas på det bästa? För vad ska man annars göra?
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad The Snowman

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 112
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
SV: 1969 2000, en klassiker väcks till liv.
« Svar #29 skrivet: april 19, 2010, 12:05:46 »
J-klar vad fin den blev i lacken!  :o :)
Tråkigt och otäckt med hjulbultarna, svårt att lita på grejerna igen efter en sådan sak. Antar att du köpte nya bultar och sedan bara hoppas på det bästa? För vad ska man annars göra?
Ja den blev något sjukt fin i lacken, rekondaren själv tyckte det var vansinnigt roligt att se resultatet.
När det gäller fälgarna så köptes nya muttrar in, muttrar som var lite bredare och med lite mer stigning så att säga. Allt funkar nu som det ska och oroligheten gick bort efter ngn mil.
Glider: BMW 2000, 1969

 

Reklampartners