Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Turbera en M10 ? hur stryktålig är den orörd?  (läst 2662 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tommie_lj

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 13
Turbera en M10 ? hur stryktålig är den orörd?
« skrivet: mars 15, 2010, 23:12:35 »
tjenare allihop. jag har en fråga ang M10 motorn. många säger att det är en stryktålig motor, vissa säger till och med skottsäker. jag undrar då hur mkt spö i form av laddtryck och effekt en sån här rackare klarar av orörd? givetvis under förutsättning att det inte spikar hejsan, mosar varvstopp 24/7 osv. själva turbobiten, skruvabiten m.m kan jag. inga problem. men det är svårt att få tag på siffror och fakta om just denna motorn då inte många bryr sig om att trimma dessa :)

jag har begränsad budget, och bilen används dagligen, så nåt monsterprojekt blir det icke tal om, utan det blir nog en "helgkonvertering" med tillhörande starköl, och noggant utvalda budgetdelar. kommer nog prova lyckan med uppspänd luftmängdmätare + större spridare, och om det inte räcker blir det tryckstyrd extraspridare rakt in i tryckröret innan spjället. tänkte även prova en fördelarklocka (eller vafan dom kan tänkas heta) från en saab 900T, då dom även justerar åt andra hållet :)

skriv gärna tankar, erfarenheter osv! Tjo//Tommie

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3257
  • Kön: Man
SV: Turbera en M10 ? hur stryktålig är den orörd?
« Svar #1 skrivet: mars 15, 2010, 23:15:03 »
Har tyvärr ingen större erfarenhet av turbokonvertering av just M10:an men 1350 hk är väl en allmän vedertagen riktlinje. Se här:
http://www.bimmerforum.se/index.php?topic=1568.msg9913#msg9913

:D

Får hoppas andra mer insatta i ämnet kommer med matnyttig info.

Mvh:
Thomas
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Tommie_lj

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 13
SV: Turbera en M10 ? hur stryktålig är den orörd?
« Svar #2 skrivet: mars 15, 2010, 23:34:51 »
fast den M10an är väl inte direkt orörd internt ^^

jag har tänkt köra standard komp, toppackning, rubbet :)

eventuellt, om nu packningen ryker bums, lyfta toppen och gröpa ur lite, sen ny packning + ARP. thats it :)

Reklampartners