Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: BMW 518 (88) tomgångsproblem, felsöka spjälllägesgivare?  (läst 6051 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tommie_lj

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 13
BMW 518 (88) tomgångsproblem, felsöka spjälllägesgivare?
« skrivet: mars 10, 2010, 14:47:43 »
har en BMW 518 från 88 som jävlas på tomgång. när man startar den kall är tomgången normal, kanske lite låg till och med, men när den blir varm ökar den succesivt till runt 15-1600 rpm.

har testat två olika varav en garanterat fungerande tomgångsventil.

mätt i kabeln till tomgångsventilen med multimeter, och nånting sker ju när man har tändningen påslagen, men det går inte riktigt att se vad då det verkar vara nån sorts PWM signal..

har läst att när man vrider på tändningen ska ventilen surra/klicka lite, men det gör den inte, och när jag lossat slangarna och kollar in i ventilen händer ingenting. den är helt död.

kan det vara så att spjällägesgivaren inte ger signal att det är tomgång? nån som vet hur man felsöker en sån här TPS?

förslag och tips mottages varmt!

Mvh/Tommie

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
  • Kön: Man
SV: BMW 518 (88) tomgångsproblem, felsöka spjälllägesgivare?
« Svar #1 skrivet: mars 10, 2010, 16:57:16 »
Välkommen på bimmerforum Tommie_lj
Har du testat tomgång med bortkoplad lmm? om du gör det och inte finns skillnad med tomgång då där kan finnas problem, det kan finns smuts partiklar på tråden.
Om det är skillnad på tomgång med bortkopplad lmm då kan problemet vara annat som stift, fördelalocket, rotor...
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Tommie_lj

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
« Svar #2 skrivet: mars 11, 2010, 10:54:34 »
Tack så mycket :)

kopplar jag bort LMM dör motorn nästan omedelbart om jag inte håller gas.

jag har kollat och det är Tomgångsventilen som inte ger något utslag. men frågan är varför, då den fungerar som den ska. har ju provat 2 olika.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #3 skrivet: mars 11, 2010, 11:37:47 »
Hur har du det med vakuum slangar? Kanske gamla med sprickor som kan dra in tjuvluft
Med motor på tomgång, öppna olje lock, kolla om den öppna lätt eller om det är lite motstånd, om vakuum fungerar, det ska vara lite motstånd, om inte, kolla vakuum slangar.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)

Utloggad Tommie_lj

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
« Svar #4 skrivet: mars 11, 2010, 11:44:35 »
jag har kollat alla vacuumslangar, och dom ser fräscha ut. alla slangar ser helt okej ut faktiskt. motorn har rullat 20K mil, går toppenbra, bara tomgången som krånglar. om jag öppnar oljelocket med motorn igång är där ett vacuum. motorn sjunker i varvtal när man öppnar locket, och om man sätter handen vid öppningen känner man att det suger.

Konstigt är att ingenting händer om jag rycker kabeln till TPS ? bilen går precis som innan..

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #5 skrivet: mars 11, 2010, 12:24:10 »
Kan det inte vara gasspjällspotentiometer som är kass?
Om det är det så får du problem med tomgång.

Utloggad Tommie_lj

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
« Svar #6 skrivet: mars 11, 2010, 12:46:19 »
Tänkte på det också, har precis plockat lös den och sitter o letar efter några värden att gå på. du kanske vet var man kan hitta felsökningsguide på bosch "0280120320" spjällägesgivare.

Mvh/Tommie

Utloggad Tommie_lj

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
« Svar #7 skrivet: mars 11, 2010, 13:07:33 »
jag har nu mätt fram och tillbaka åtskilliga gånger på olika skalor osv, men det enda som jag lyckas få fram är att tomgångsklicket fungerar. 0 ohm. men hittar inte någon potentiometerfunktion i TPSen ? mkt skumt.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #8 skrivet: mars 11, 2010, 13:35:50 »
Tyvärr vet jag inte var man kan hitta felsökningsguide men om tomgångsklicket fungerar då den ok tycker jag.
Det börjar at blir lite trög med idéer, kanske någon annat som kan komma med nya idéer om problemet? Eller kanske värt att lämna in bilen för en felsökning?

Utloggad Tommie_lj

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
« Svar #9 skrivet: mars 11, 2010, 14:33:25 »
jag plockade isär hela TPSen,och den innehåller bara tomgångsklick, och en fullgasswitch. båda fungerade fin fint.

har nu ialla fall sänkt tomgången via trotteln. så nu har jag tomgång på 850rpm ungefär, men det känns ju ändå inte rätt när bilen SKA ha tomgångsreglering..

vet du eller någon annan hur mkt soppa en 518 -88 bör dra? min drar nog precis under litern/mil, detta vid lugn och blandad körning. tycker det känns lite för mkt nästan?

har nu också kikat på LMM lite, och med motorn på tomgång så sjunker varvtalet linjärt med hur mkt man trycker in klaffen. till slut orkar den knappt gå för den får så mkt soppa.. hehe. så den verkar ju fungera som den ska i alla fall..

felsökning kommer inte på fråga, bilen är inte värd att kostas på dom pengarna.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #10 skrivet: mars 11, 2010, 14:56:41 »
Här har du lite tabell från bildata med olika modeller och bensinförbrukning, det verkar som att äldre modeller är lite för törstiga.
http://www.ida.liu.se/~nlplab/dialogues/cars/fp07.txt

Utloggad Tommie_lj

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
« Svar #11 skrivet: mars 11, 2010, 18:35:41 »
Det verkar som jag har konstant 12V när jag mäter i kontaktstycket till tomgångsventilen? då tycker jag ju absolut att nånting borde hända med ventilen om den nu är hel?

Utloggad Tommie_lj

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
« Svar #12 skrivet: mars 16, 2010, 14:44:41 »
har inte orakt pilla så mkt mer med tomgångsproblemet än, men det kvarstår fortfarande.

nån som vet varför jag har 12V i kabeln till tomgångsmotorn, men inget händer?

Reklampartners