Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Köregenskaper med olika däcksstorlekar (E90)  (läst 3715 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ANYTEC522

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 4
Köregenskaper med olika däcksstorlekar (E90)
« skrivet: mars 09, 2010, 08:46:23 »
Hej,
jag har nyligen köpt en BMW 330 touring av 2008 modell, och däckuppsättningen var lite fläskigare än jag kanske tänkt mej..vinterdäck 235/40 ZR18, runflats, sommardäck fram 235/35 ZR19, bak 265/30 ZR19, också runflats. Vinterdäcken ger mej hygglig komfort, inte så stötigt som jag var rädd för. Jag vill gärna förena två saker, estetiskt utseende och komfort. Tänkte därför på denna möjlighet; att sätta på "vanliga" däck för fälgarna som idag har vinterdäck på sig, och helt enkelt köpa nya däck och fälgar (17") att användas på vinterna, även här "vanliga" däck med dubbar. De sommardäck som kom med på affären, kan någon informera mej om hurdana köregenskaper jag kunde förvänta mej av den konstellationen, jag har aldrig kört en bil med så breda och låga däck.

En sista fråga: Kan jag använda fälgarna till vanliga däck, eller är de enbart avsedda för att bära runflats?

Peter

Utloggad andreas_lofgren

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 669
  • Kön: Man
  • <>
SV: KÖREGENSKAPER
« Svar #1 skrivet: mars 09, 2010, 09:39:51 »
Det går utmärkt att köra vanliga däck på Runflatfälgar.

19" kommer givetvis att vara ordentligt hårt att köra runt på så om du inte behöver den look som fälgarna ger så är det nog en bra idé att försöka hitta lite "snällare" dimensioner.

E90 är dock en kompetent bil som har ordentliga hjulupphängningar och ljudisolering så det kommer inte att vara vedervärdigt att åka runt. Men om du har fälgarna på plats, varför inte testa ett litet tag med 19" så får du känna själv?
//Lövet
I garaget: BMW Z4 3,0

Utloggad ANYTEC522

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 4
« Svar #2 skrivet: mars 09, 2010, 10:26:59 »
Andreas,
Tack för ditt inlägg. Jag skall testa att göra så som du rekommenderar. Tror du annars att komforten blir aningen bättre om jag använder 18" fälgarna och sätter "normala" däck på den? Har läst att runflat däcken är mycket hårdare än vanliga däck. Eller måste jag ända ned till 17" för en komfortökning..?

Utloggad andreas_lofgren

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 669
  • Kön: Man
  • <>
« Svar #3 skrivet: mars 09, 2010, 14:07:36 »
18" och normala däck tror jag kommer fungera alldeles utmärkt. Hade förut 17" RFT och har nu 17" icke-RFT och skillnaden är ENORM. Mycket mindre spårkänslig, tystare, mjukare gång osv. Att byta till icke-RFT lär vara mycket mer positivt än att gå ner 1" i storlek.

19" RFT kan nog vara bland det värsta som existerar i däckväg. Jag hade 225/45-17 RFT och dessa (trots att de är fräscha och fina) kommer aldrig att monteras på min bil igen. Ska försöka sälja dem till någon med dålig känsel och snålt däckskonto ;)

(Förtydligade din rubrik också lite)
//Lövet
I garaget: BMW Z4 3,0

Reklampartners