Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Vilken olja använder BMW-verkstäder?  (läst 6665 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bimmer Power

• Senior Medlem
  • Antal inlägg: 60
Vilken olja använder BMW-verkstäder?
« skrivet: februari 17, 2010, 17:56:32 »
Snart dags för oljeservice, vilket märke använder BMW-verktäder. Att det är longlife och rätt klassificering är väl givet, däremot det jag undrar är vilket märke är det? Castrol? Mobi1?

Utloggad franke

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1109
  • E61 520d M-sport
    • Carstuff.se
SV: Vilken olja använder BMW-verkstäder?
« Svar #1 skrivet: februari 17, 2010, 18:44:09 »
Castrol använder dom
Driver webshopen www.carstuff.se

Utloggad Nautilus

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 160
  • Kön: Man
« Svar #2 skrivet: februari 17, 2010, 18:48:15 »
När jag bytte senast så användes Castrol. Beteckningen har jag dock glömt.

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
    • malvefors.se
« Svar #3 skrivet: februari 19, 2010, 21:53:15 »
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad mv70

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 299
« Svar #4 skrivet: februari 19, 2010, 22:14:46 »
Står även på original BMW ventilkåps locket ibland tydligen  :)

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1049
    • www.sttemtec.com
« Svar #5 skrivet: februari 20, 2010, 13:24:17 »
Gissa om Castrol betalat en helvetisk massa pengar för att få trycka sin logga på locket. Gissa om det finns bättre oljor för lägre pris på godtyckligt lågprisvaruhus. Gissa om Castrol är ett klistermärke på en dunk med samma olja som andra med lägre pris. Gissa hur många motoroljetillverkare det finns kontra olika klistermärken på dunkar. Gissa om det är bättre att gå på en oberoende kvalitetscertifiering än ett klistermärke.

Kolla kvalitetscertifieringen, den ljuger inte. Reklamkostnader och flashiga namn ljuger däremot. Folk luras på stora belopp dagligen för att dom inte har kunskap. Gissa vilka som skrattar? Snubben som betalat 200kr/liter för en olja som är sämre än en för 50kr/liter?, eller den som som säljer en billig olja dyrare? Cool dunk som åker i soptunnan är vad man betalar för.

Finns vissa undantag givetvis, som t. ex. med Castrols 10-60. Den hittar man ju inte direkt en ekvivalent på ÖB. Men i övrigt är man totalt lurad av säljarna, detta oavsett det är på märkesverkstaden eller på typ Mekonomen. De så kallade oljeexperterna är (om alls) utbildad av, -oljeleverantören....

Jag har flertalet gånger blivit ljugen rakt i ansiktet, beroende på okunskap eller bedrägligt beteende vet jag inte. Men tro inte att personen bakom kassan vet vad han/hon pratar om. Det vet man aldrig men det märks om man kan själv. Lurade bilägare finns det väldigt gott om tyvärr.
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Reklampartners