Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Omröstning

Bensin vs Diesel

Bensin
7 (63.6%)
Diesel
4 (36.4%)

Antal personer som röstat: 11

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Bensin vs Diesel  (läst 10509 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bimmer Power

• Senior Medlem
  • Antal inlägg: 60
Bensin vs Diesel
« skrivet: februari 17, 2010, 15:13:08 »
Vad föredrar du?

Utloggad Bimmer Power

• Senior Medlem
SV: Bensin vs Diesel
« Svar #1 skrivet: februari 17, 2010, 15:35:08 »
Personligen skulle aldrig köpa en diesel av anledning att jag kör inte så mycket och dessutom står jag inte ut med ljudet av dieselmotorer.

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3747
  • Kön: Man
« Svar #2 skrivet: februari 17, 2010, 15:51:37 »
Jag har inte röstat men personligen kan jag tänka mig att köpa en potent diesel när vi kommer till skott och köper en kombi.

Utloggad franke

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1109
  • E61 520d M-sport
    • Carstuff.se
« Svar #3 skrivet: februari 17, 2010, 15:57:23 »
Jag gillar vridet och förbrukningen på en diesel. Kommer antagligen köpa en sen E46 320d så småningom.
Driver webshopen www.carstuff.se

Loctite

• Gäst
« Svar #4 skrivet: februari 17, 2010, 16:09:25 »
Både BMW och Audi har riktigt högpresterande dieslar idag så helt uteslutet är det inte.

Utloggad Bimmer Power

• Senior Medlem
« Svar #5 skrivet: februari 17, 2010, 16:20:37 »
Skatten på dieselbilar är ganska höga, för att tjäna in driftkostanerna gentemot en bensinare måste man köra åtminstone över 3000 mil årligen för att det ska löna sig att ha en dieselbil. Jag kör i regel 1000 eller 1500 mil som mest. Så för mig lönar det sig inte att ha en dieselbil. Jag står inte ut med diesels äckliga motorljud heller. Det skulle kännas som att åka taxi hela tiden.

Utloggad Rquired

• Senior
  • Fullt Medlemskap
  • Antal inlägg: 33
« Svar #6 skrivet: februari 17, 2010, 16:50:18 »
Tycker varken om karaktären eller ljudet som oftast är förknippat med diesel, men idag finns det en del motorer som känns lite mer som en bensinmotor (fast mer bottenvrid). En sådan hade man kunnat tänka sig, även om bensinmotorer står rejält mycket högre i kurs...
"I hate the sound of understeer, it´s like the sound of disapointment"
-Top Gear

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #7 skrivet: februari 17, 2010, 17:16:20 »
Om de skulle ta bort den höga skatt på diesel då det skulle vara ok för min del med diesel.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Stephan

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 10
« Svar #8 skrivet: februari 17, 2010, 17:22:04 »
Skatteskillnaderna idag på nyare dieslar (dvs >2007) är minimal. Handlar man dessutom en som ligger på 119g/km CO2 så ligger skatten på 1984:-/år. Ligger den på 109g/km så hamnar skatten på ca 1560:-/år. På dessa bilar så räcker det att köra ca 700 mil/år för att det ska löna sig.
Ett litet räkneexempel bensin: 1.500 mil x 0,9 L/mil x 12,68:- (literpriset) + årsskatt BMW 320 -08 (1.050:-)= 18.168:-/år
Samma för diesel:                1.500 mil x 0,6 L/mil x 11,86:- (literpriset) + årsskatt BMW 320d -08 (2.598:-) = 13.110:-/år dvs 5.000:-/år i besparing för en EJ miljöklassad bil. Servicekostnader är ungefär detsamma och andrahandsvärdet har ju alltid varit högre för dieslarna så merkostnaden på anskaffningsvärdet när det var ny/nästan ny är försumbar.
Nån som inte håller med mig ur ren ekonomisk synpunkt så är dieseln att föredra?

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3747
« Svar #9 skrivet: februari 17, 2010, 17:37:14 »
Din beräkning ser väl helt OK ut.

Välkommen till forumet om jag inte sagt det tidigare... ;D

Utloggad Stephan

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
« Svar #10 skrivet: februari 18, 2010, 09:35:28 »
Din beräkning ser väl helt OK ut.

Välkommen till forumet om jag inte sagt det tidigare... ;D

Tack! :)

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #11 skrivet: februari 18, 2010, 10:12:19 »
Tack för ditt beräkning och välkommen på bimmer.
Om jag skulle köpa en diesel, skulle tänka mig en X5 då blir det kanske lite dyrare och mindre sparsamt i skilnad med X5 bensin.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad andreas_lofgren

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 669
  • <>
« Svar #12 skrivet: februari 18, 2010, 11:23:46 »
Din beräkning Stephan tar inte hänsyn till ökade finansieringskostnader för en dyrare dieselbil. Sedan har man ju också frågan om hur mycket av merkostnaden som man har igen vid försäljning. Vid begagnatförsäljning så är ju dieselbilen alltid dyare, fine, men är skillnaden 100% av merkostnaden vid nyköp? Annars är det ju en förlust som man måste räkna in. Jag misstänker att merkostnaden vid nyköp inte följer med begagnat utan följer ordinarie värdeminskningskurva, dvs 50% av mervärdet återstår efter 3 år.
//Lövet
I garaget: BMW Z4 3,0

Utloggad Stephan

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
« Svar #13 skrivet: februari 18, 2010, 14:07:33 »
Borttagen citering //mod

Det beror på. På vissa märken så får man faktiskt igen hela mellanskillnaden (ungefär som kombitillägg) och vissa förräntar sig t.o.m.
Med tanke på hur låg räntan är så om dieselnmotorn kostar 30.000 :- extra så blir det ca 400:- extra inkl. amortering/månad. Men det bygger på att man amorterar hela kostnaden på 5 år vilket man sällan gör. Sen är det väl så att dieselbilar med rimliga utslägg (dvs under 140g/km) kommer vara mer eftertraktade än motsvarande bensinare för de som idag åker 9-5, Passat, A6, V70 bensinare med årsskatt på runt 2000:-/år och drar närmare litern så blir det ju ett positivt köp.

Utloggad andreas_lofgren

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 669
  • <>
« Svar #14 skrivet: februari 18, 2010, 14:20:01 »
Jupp, jag är med dig på att dieselbilarna kommer att ha ett högre andrahandsvärde. Men hur högt? Är det inte lika högt som merpriset vid nyköp så är det en post som måste in i kalkylen. Följer det den normala värdeminskningskurvan för nybil så ska 50% av tillägget räknas in i kalkylen också. Detta kan ställa hela kalkylen på ända. Finansieringskostnaderna har du helt rätt i att de är väldigt små i sammanhanget. (Men det kan ju ändras).
//Lövet
I garaget: BMW Z4 3,0

Reklampartners