Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Hur mycket laddar (volt) generatorn på en E65?  (läst 4885 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dekagon

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 111
  • Kön: Man
Hur mycket laddar (volt) generatorn på en E65?
« skrivet: februari 11, 2010, 22:38:20 »
När jag mäter på min 745:a vid plus- och minuspolen under huven (d.v.s. ej direkt på batteriet) så får jag fram 17,5 volt. Kan det verkligen stämma? Och OM det gör det, är det verkligen korrekt att den ska ladda så mycket? Känns som jag borde spränga den ena styrenheten efter den andra? Reguleras spänningen ner efter dessa punkter så att säga, så för att jag ska få ett korrekt mätvärde så måste jag mäta direkt på batteriet?

Jag kommer stanna förbi hos M-bilar i Eskilstuna imorgon innan jag åker till jobbet för att höra med dom. Spontant tycker jag inte detta känns rätt...?

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3747
SV: Hur mycket laddar (volt) generatorn på en E65?
« Svar #1 skrivet: februari 11, 2010, 22:42:30 »
Spontant känns 17.5 volt mycket. Kan du inte mäta direkt över batteriet?

Utloggad Dekagon

• BMW Senior Medlem
« Svar #2 skrivet: februari 12, 2010, 05:30:15 »
Det sitter ju lite halvknöligt till hehe finns säkert nåt enkelt sätt att komma åt det, men stod i går kväll och höll på lite innan jag var tvungen att hoppa ner i sängen (skulle upp tidigt idag). Men jag svänger förbi M-bilar om 1,5 timme och kollar med dom. Förhoppningsvis kan dom följa med ut och mäta lite på en gång och konstatera det ena eller det andra :)

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3747
« Svar #3 skrivet: februari 13, 2010, 21:40:10 »
Fick du rätt på problemet?

Utloggad Dekagon

• BMW Senior Medlem
« Svar #4 skrivet: februari 14, 2010, 00:16:43 »
Jag ringde M-bilar, dom sa att mer än runt max 15v ska den inte ladda. Men dom sa även att den borde varna om det är så att den laddar mer än den ska. Dom ville att jag skulle mäta borta vid batteriet istället, får jag mer än 15v där så skulle jag komma förbi med bilen så skulle dom kika på den. Jag har dock inte hunnit mäta den ännu, ska göra det imorgon söndag och se vad det visar.

Men dom trodde inte att det var någon fara, men dom tyckte jag skulle mäta för säkerhetsskull.

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3257
« Svar #5 skrivet: februari 14, 2010, 00:46:06 »
Så om den laddar för mycket ska en varningssignal ljuda alt. ett felmeddelande dyka upp?

Hoppas du får fram ett något lägre värde när du mäter vid batteriet.

Mvh:
Thomas
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Dekagon

• BMW Senior Medlem
« Svar #6 skrivet: februari 14, 2010, 00:55:58 »
Dom påstod det på M-bilar. Dessutom borde allt få knas om generatorn laddar så mycket? Jag vet hur det blir på Volvo i alla fall, där ballar allting ur om laddregulatorn går sönder och generatorn börjar ladda över 15v. Då skickar den felmeddelande på ABS och allt möjligt, för alla styrenheterna blir knasiga av den höga spänningen.

Utloggad Ghostrider

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 490
« Svar #7 skrivet: februari 14, 2010, 01:31:12 »
Normalt ligger laddspänningen på ca 15 volt. Har du inte märkt några negativa effekter av så hög laddspänning? Möjligheten finns ju också att du helt enkelt har mätt fel dvs att ditt instrument inte visar rätt.

Utloggad Dekagon

• BMW Senior Medlem
« Svar #8 skrivet: februari 18, 2010, 09:28:52 »
Nä, inte märkt något alls. Därför jag inte riktigt tror på att mätningen stämmer. Antingen är det som du säger, mitt instrument som är defekt (har dock fungerat korrekt tidigare), eller så mäter jag på fel mätpunkt så att säga. jag har ställt av min 745:a nu och pendlar med min Merca istället. Men ska kolla upp detta med laddningen så fort jag kan/hinner.

Reklampartners