Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Omröstning

Myten om driftsäkra japanska bilar, sant eller falskt?

Sant
16 (88.9%)
Falskt
2 (11.1%)

Antal personer som röstat: 18

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Omröstning - Myten om driftsäkra japanska bilar, sant eller falskt?  (läst 9398 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Bimmer Power

• Senior Medlem
  • Antal inlägg: 60
Ingen har väl missat det senaste om Toyotas återkallelse av över 7 miljoner bilar. Först problem med gasspjäll som fastnade under körning sen även problem med bromsar som inte tog i låga hastighter.
Myten om driftsäkra japanska bilar, sant eller falskt?

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3747
  • Kön: Man
SV: Myten om driftsäkra japanska bilar, sant eller falskt?
« Svar #1 skrivet: februari 10, 2010, 18:40:08 »
Jag har faktiskt, med en viss tvekan, röstat SANT. Min uppfattning är att japanska bilar är ganska driftsäkra upp till en viss nivå. I likhet med koreanska bilar så förefaller det dock som om japanska bilar tappar stilen efter 12000 mil.

Utloggad Daniel

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 652
« Svar #2 skrivet: februari 10, 2010, 18:44:21 »
Man skulle kunna säga, de är driftsäkra så länge de går. Det blir alltså runt 15000 milen.
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Bayern.

Utloggad franke

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1109
  • E61 520d M-sport
    • Carstuff.se
« Svar #3 skrivet: februari 10, 2010, 18:55:50 »
En kompis köpte en Corolla -90 för fyra år sedan, för 10 000.
Den har rullat helt felfritt utan reparationer eller omvårdnad, bra skit :)
Driver webshopen www.carstuff.se

Utloggad Rquired

• Senior
  • Fullt Medlemskap
  • Antal inlägg: 33
SV: Omröstning - Myten om driftsäkra japanska bilar, sant eller falskt?
« Svar #4 skrivet: februari 13, 2010, 19:23:46 »
Röstade även jag "Sant"

Nog håller de flesta av dom bra, bara för att Toyota har problem skall man i skadeglädjen inte glömma andra tillverkares problem. Volvo brinner, Volvo och bromsar (olyckan i Frankrike tex) bara för att ta ett svenskt (allmänt ansett tryggt) märke :)
"I hate the sound of understeer, it´s like the sound of disapointment"
-Top Gear

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1049
    • www.sttemtec.com
« Svar #5 skrivet: februari 13, 2010, 20:45:32 »
Svarade sant, har haft några Toyotor och har blivit lite imponerad. Det har varit gamla pundarbilar, misshandlade och ovårdade men bara tickat och gått. Rosten tog dom dock.

Mitsubishi minns jag inte ens hur många jag haft, men det är ett gäng, inte riktigt lika stabila som Toyota och rosten är största problemet på dom med.
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Virgo

• Gäst
Min uppfattning är att japanska bilar överlag är driftsäkra. Det finns nog undantag, grannen har en Suzuki Swift och trots att han sköter sina bilar så ser Suzukin ovanligt risig ut och han har haft ganska mycket småfel på den.

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
    • malvefors.se
Japanska bilar är överlag väldigt driftsäkra, hade själv en 1988 Honda Civic 1.6i som bara gick och gick. Vi var 4 kompisar som hade varsin, samtliga fick gå hårt som de flesta unga mäns bilar får göra. Den som gick längst gick över 30.000 mil innan motorn small. Min egen gick ca. 16.000 mil och var 10 år gammal när den såldes till förmån för en större bil.

Det sämsta på de bilarna var helt klart rostskyddet.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Virgo

• Gäst

Det sämsta på de bilarna var helt klart rostskyddet.

Håller med Fredrik, det är oftast rosten som knäcker japanska bilar, åtminstone gäller det nog lite äldre japanska bilar.

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
Röstade sant.
Har aldrig haft en japs själv, men det räcker med att titta på de japanska bilar som funnits i bekantskapskretsen för att bli övertygad. De allra flesta bara går och går, ofta med minimalt underhåll.
En kompis sålde nyss en Corolla som skulle skeppas till Afrika. Han tjänade 10 papp på bilen som han haft i två år och underhållet har bestått av lite uppsmörjning av något ok och nya dämpare bak. Tror inte afrikanerna eftertraktar dessa bilar för att de pajar.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
« Svar #10 skrivet: maj 14, 2010, 20:57:44 »
Det är nog sant som Davve säger. För många år sedan åkte jag och en kompis på en sista-minuten till Rhodos. Det fanns massor med Toyota taxibilar och enligt dom chaufförer vi pratade med var dom nöjda med sina bilar. Man skall komma ihåg att grekiska taxichaufförer alltid kör med plattan i mattan och bilarna misshandlades nog ganska ordentligt.

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
« Svar #11 skrivet: augusti 19, 2010, 13:10:16 »
BUMP!

Loctite

• Gäst
« Svar #12 skrivet: september 08, 2010, 18:12:48 »
Jag har haft några japanska bilar genom åren och dom har fungerat bra. Det negativa kan möjligtvis vara att dom ofta tappar fräschören någonstans vid 15000 mil. Myten är sann enligt min uppfattning.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #13 skrivet: september 09, 2010, 10:15:56 »
Små bilar är finna bilar så länge att dessa är nya men vad finns kvar av dess efter max 10 år?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

M3Power

• Gäst
« Svar #14 skrivet: september 25, 2010, 14:21:02 »
Min uppfattning är att japanska bilar håller bättre än man tror. Japanska bilar går som taxibilar lite varstans i världen, det beror inte enbart på att dom är driftsäkra utan det är säkert också en prisfråga.

Reklampartners