Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: BMW M3 E46 Schmiedmann  (läst 110245 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Schmiedmann

  • Reklampartner
  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 115
  • Karma: +3/-0
  • Kön: Man
    • Schmiedmann Sverige
BMW M3 E46 Schmiedmann
« Svar #210 skrivet: oktober 16, 2012, 18:51:10 »
Grattis för säsongen! ;)
Trevligt att ta en paus under vinter så att pärlan också kan vila sig.
Vad kan du säga om tävlingar från 2012 säsongen?
Hur ser det ut till 2013?
Nånt större utländsk på G? Eller är det en så länge enbart i Sverige som gäller?
Med så många tävlingar du har deltagit, hur känns det?
Har du någonting som du skulle rekommenderar till andra som skulle vilja också göra det?

Tack tack!
Ja det ska bli skönt att få några helger ledigt från alla race och träffar nu faktiskt =)
Jag har ju inte tävlat tidigare år så det har varit en rolig erfarenhet.
Man blir fokuserad på en helt annan nivå än när man "bara kör på skoj".
2013 siktar vi på att köra timeattack.nu's serie i första hand.
Även BMW Sport Club's egen time attack serie om det inte krockar med timeattack.nu tävlingarna.
Men än så länge så håller vi oss imon Sverige.
Dyker det upp någon enskild deltävling inom Europa som kan vara intressant så kan det nog vara så att vi åker på det men det blir ingen hel serie utomlands i alla fall.
Vad jag vet så finns det inte EM eller likande i time attack än.
Om man kör BMW och är sugen på att testa på en lite enklare form av tävlingskörning så skulle jag rekommendera att börja i BMW Sport Club's serie.
Man kan givetvis köra någon enstaka tävling också i serien.
Det är väl organiserat och med tydliga regler så man behöver inte vara orolig för att bli påkörd eller något på banan.
Sen om man vill gå upp ett steg så är även timeattack.nu's tävlingar mycket väl organiserade och med olika klasser som passar allas tempo =)

Om någon har några frågor om något som rör time attack eller BMW Sport Club så tveka inte på att ställa dessa frågor här.
Jag har hjälpt till en del på BMW Sport Club's träffar i år och nästa säsong så kommer jag även vara med och arrangera time attack tävlingarna med klubben.
Så frågor, synpunkter osv mottages gärna!
www.schmiedmann.se
Vi har ALLT till BMW!!

Utloggad Christian.N

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 152
  • Karma: +2/-0
  • Kön: Man
BMW M3 E46 Schmiedmann
« Svar #211 skrivet: oktober 19, 2012, 18:48:27 »
Körningarna som BMW sport klubb annordnar är det enbart "timeattack och pressa varvtider" eller är det om man vill åka lite bredare också?

Måste bilen vara besiktad och så eller räcker det att man har en BMW bara?

Mvh
Sponsorer sökes!

Utloggad Schmiedmann

  • Reklampartner
  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 115
  • Karma: +3/-0
  • Kön: Man
    • Schmiedmann Sverige
BMW M3 E46 Schmiedmann
« Svar #212 skrivet: oktober 23, 2012, 11:13:37 »
Körningarna som BMW sport klubb annordnar är det enbart "timeattack och pressa varvtider" eller är det om man vill åka lite bredare också?

Måste bilen vara besiktad och så eller räcker det att man har en BMW bara?

Mvh

Hej Christian!

Det är tyvärr inte tillåtet att drifta med BMW Sport Club.
Och bilarna måste vara gatgodkända och besiktigade.
Det är dock inte time-attack hela tiden utan vanlig track-day körning största delen av tiden.
Sen så finns även BMW Cup att köra om man har en racebil och vill tävla.
Det är inte time-attack då utan "vanlig" racing sprint tävling.
Fördelen med BMW Sport Club är att om du har en gatbil som är försäkrad hos IF BMW Originalförsäkringar så täcker försäkringen även körning under track-day passen.
www.schmiedmann.se
Vi har ALLT till BMW!!

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
BMW M3 E46 Schmiedmann
« Svar #213 skrivet: oktober 23, 2012, 11:33:51 »
Tack för upplysningen! Alltid bra att lära sig någonting nytt. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Schmiedmann

  • Reklampartner
  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 115
  • Karma: +3/-0
  • Kön: Man
    • Schmiedmann Sverige
BMW M3 E46 Schmiedmann
« Svar #214 skrivet: december 04, 2012, 14:28:58 »
Då har vi börjat lite lätt med bilen.

Har lyckats få tag på en fullt FIA-godkänd skruvbur(!) som vi kommer att köra med nästa år då det blir mer seriös tävling för vår del.
Fördel med detta är att vi kan plocka ur främre delen vid besiktning eftersom bilen är reggad med halvbur.

Har fått hem lite nya framvagnsdetaljer som har installerats.


Bl.a. BMW Motorsport aluminium länkarmsbussningar.



Har börjat rensa lite i motorrummet.
AC'n ska bort och en kompressor ska komma på plats.
Vi siktar på att köra med ca 550hk första säsongen.
Troligtvis kommer vi inte att behöva mer men man vet aldrig =)


Har även börjat rensa lite mer inne i bilen.
Men BMW Motorsport ville ha 25k för två fotutrymmesplattor i kolfiber så vi behåller främre delen av  originalmattan inne i bilen.
Den väger inte så mycket som jag trodde den skulle göra i vilket fall som helst så det känns inte som om det spelar jätte stor roll.
Dörrar i kolfiber kommer däremot att göra en del skillnad och det är på G snart.


Nytt instrumenthus, bilen går inte snabbare tyvärr men det ska vara snyggt med =)

Nu blir det nog inte så många fler uppdateringar innan Jul men i Januari tar det fart igen!
Ha det gott så länge!

www.schmiedmann.se
Vi har ALLT till BMW!!

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
BMW M3 E46 Schmiedmann
« Svar #215 skrivet: december 04, 2012, 17:57:01 »
Grym bil blir ännu bättre! Tycker att den redan innan kommande modifieringar varit den fräckaste på BMW SC´s träffar, och nu höjs ribban ännu mer.  :)  Ska bli kul att se.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Gemini__

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3257
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
BMW M3 E46 Schmiedmann
« Svar #216 skrivet: december 08, 2012, 00:59:55 »
Verkligen, mycket läckra modifikationer som skall utföras ser jag.  :)
 
Mvh:
Thomas
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Schmiedmann

  • Reklampartner
  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 115
  • Karma: +3/-0
  • Kön: Man
    • Schmiedmann Sverige
BMW M3 E46 Schmiedmann
« Svar #217 skrivet: april 05, 2013, 21:29:39 »
Nu är det hög tid för en uppdatering på vad som händer.



Vi bytte ut länkarmsbussningarna från BMW Motorsport till VAC-Motorsport bussningar istället (finns inte så mycket mer att säga om detta) =)


Ett av de specialgjorda remhjulen till kompressorn.
Det kommer att bli en helt egen rem enbart för kompressorn till skillnad från de flesta färdiga kitt som går att köpa.
Detta för att undvika att det remmen börjar slira vid hårdare körning.


Har äntligen fått provmonterat kompressorn med en prototyp av det kommande fästet.




Elmia hann vi med också i all hets. Tack till Rani Giliana för den grymma bilden.


Lite uppdateringar på fronten blev det också.


Vad tycker ni om tak-skoopet? Ska man eller ska man inte?

Den nya buren är i stort sett klar.
Det ska bara bultas och svetsas så är det klart.
Här är lite bilder på denna:












På måndag ska vi börjar med tryckrören m.m.
Planen är att ha bilen klar för mappning på fredag (tidsoptimist till 100%).


Trevlig helg!
www.schmiedmann.se
Vi har ALLT till BMW!!

Utloggad Schmiedmann

  • Reklampartner
  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 115
  • Karma: +3/-0
  • Kön: Man
    • Schmiedmann Sverige
BMW M3 E46 Schmiedmann - Racerapport från Rudskogen
« Svar #218 skrivet: maj 12, 2013, 22:30:51 »
Då var det dags att skriva racerapport från första deltävlingen i Timeattack-serien som var på Rudskogen igår 11/5.
Tyvärr så är jag inte på mitt absolut bästa humör när jag skriver detta.



Det har varit en extremt hektisk tid det senaste.
Bilen har krånglat, det har varit mycket kvar för att få den redo för race.
Den senaste veckan så har jag, flera vänner och anställda hjälpt till för att få bilen redo.
Vi fick ordning på kopplingen till slut och kunde fortsätta med de andra saker som behövde fixas innan första tävlingen.
Planen var att bilen skulle in på mappning igen på fredag morgon och sedan hämtas därifrån och köras direkt till Rudskogen fredag kväll.
Det var verkligen precis så att vi fick ihop det men vi fick in bilen till mappning och vi hämtade den igen fredag kväll precis enligt planen.
Kompressorfästet visade sig sitta lite för långt in mot motorn så remmen slet snett och höll på att gå av helt när vi hämtade bilen från mappningen.
Jag funderade när jag var på väg till Norge och bestämde mig för att plocka ner fästet och försöka hitta distanser i rätt tjocklek för att få ut fästet lite.

Så efter förarmötet på lördag morgon började jag skruva isär allt.
Det gick som tur är hyfsat snabbt men jag missade båda träningarna tyvärr.
Jag flyttade ut fästet 2mm med vanliga brickor, satte på en ny rem och nu så låg remmen rätt.

Kval 1
Till kval 1 så var bilen alltså körklar och jag begav mig ut på banan för första gången (någonsin).
Tyvärr så hände något vid 7000rpm märkte jag och bilen verkade inte få ordentligt med bränsle.
Jag fick köra och växla vid 6000rpm och då fungerade det bättre.
Efter 2 varv fick jag teknisk flagg vid huvudposteringen och samtidigt så bolmade det in rök i kupén.
Jag svängde omedelbart av banan och parkerade då jag trodde att det var ett oljeläckage någonstans.
Det visade sig att jag fick teknisk flagga för att jag glömt montera transpondern...
Jag var så upptagen med att få bilen körklar så jag glömde helt av detta.
Jag hade dock ett mindre oljeläckage också men inte så allvarligt.
När jag kom in till depån och öppnade huven så var det en koppling vid ventilkåpan precis över grenrören som hade tryckt ut olja.
Jag kände på skruven och den var inte jätte hårt åtdragen så jag antog att det var problemet, drog åt kopplingen ordentligt och gjorde mig redo för kval 2.



Kval 2
I kval 2 så började jag lära känna banan ordentligt.
Jag fick flera varv och bilen fungerade okej så länge jag växlade vid 6-7000rpm.
Jag lyckades ta mig upp till en 8.e plats i detta kvalet vilket kändes helt ok.
När jag kom in i depån igen och öppnade huven så hade det läckt olja igen.
Dock inte alls lika mycket men jag insåg att jag var tvungen att få tag på nya kopparbrickor till den kopplingen som läckte.
Kopparbrickor visade sig vara något som ingen hade trott sig behöva då det var helt omöjligt att få tag på.
Jag jagade runt en längre tid och frågade i stort sett alla i depån och till slut så fick jag tag på nya.
Jag bytte dessa och förberedde mig för kval 3.



Kval 3
Nu började det gå snabbt!
Jag klättrade upp till en 5:e plats i detta kvalet.
Jag skulle alltså ta mig vidare till final om jag bara kunde behålla min plats i Topp 8 Kvalet.

Topp 8 Kval
Sista kvalet innan finalen.
Min nuvarande ställning var 5:a.
Jag hade aldrig trott att jag skulle gå till final eftersom det var en helt ny bana och eftersom jag aldrig kört bilen innan med de nya modifieringarna!
Men jag fortsatte att klättra även i detta kvalet och kom på 3:e plats inför finalen!
Bästa tid här låg på 1:38:594 och var också min snabbaste tid för dagen.



FINAL
När jag stod i line-up till finalen så såg jag hur riktigt tunga regnmoln närmade sig banan.
Regnet hade hängt i luften under hela dagen.
Jag hoppades verkligen att det skulle börja regna innan vi han komma ut på banan och inte under tiden vi var ute.
Eftersom bilarna släpps ut med ca 10 sekunder mellanrum så skulle 1:an ha ett bra övertag om han fick 20 extra sekunder på torr bana.
Om jag skulle ha en chans att vara med i fighten om topplaceringarna så hade det varit bättre med regn från start.
Det började inte regna innan utsläpp så jag visste att det troligtvis skulle vara första varvet som räknades.
Jag försökte att ha hyfsat tempo redan utsläppsvarvet och försökte få upp däcktemp så snabbt som möjligt.
När jag kom ut mot start/mål så var det full attack som gällde.
Det var allt eller inget helt enkelt.
Jag körde på så mycket det gick men däcktempen var inte helt optimal och det började duggregna in på halva varvet.
1:40:348 blev mitt snabbaste varv i finalen och det räckte till att behålla 3:e platsen.

Besvikelsen
När jag kom in i depån efter finalen och träffade mina vänner från NKM Motorsport så fick jag beskedet att jag tog 3:e platsen.
Jag kunde knappt vänta på att få ta emot mitt första pris i serien.
När vi väl gick bort till prisutdelningen så ropades namn efter namn upp.
När det till slut var min tur så ropades ett annat namn upp....
Det visade sig att ett "tekniskt fel" hade skrivit ut tiden från mitt avkylningsvarv som min bästa tid vilket inte stämde alls.
Jag fick alltså 10 sekunders påslag och hamnade på 4:e plats.
Eftersom vi följde live-uppdateringen på mobilen så kollade vi inte på tavlan vid huvudposteringen.
Eftersom vi inte såg lappen med de felaktiga tiderna på tavlan så lämnade vi inte in någon protest inom 10 minuter och blev därmed officiellt av med vår pallplacering.

Jag hade varit nöjd med min 4:e plats om det inte var så att jag körde 6 sekunder snabbare än 3:an...
Faktum är att jag hade varit nöjd med att bara få köra bilen några varv på träningen om det inte var så att jag tog mig till final och körde den 3:e snabbaste tiden.



Vi hoppas på bättre lycka nästa gång och vi kommer definitivt att kontrollera så att allt stämmer i fortsättningen...
www.schmiedmann.se
Vi har ALLT till BMW!!

Utloggad Daniel_ 80

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 231
  • Karma: +0/-1
  • Kön: Man
BMW M3 E46 Schmiedmann
« Svar #219 skrivet: maj 12, 2013, 22:42:30 »
Usch va retligt :/ Du får ladda inför nästa körning, när du har sett över mappningen? (bränsleproblemet) så kanske du kniper första eller andra plats istället :)

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
BMW M3 E46 Schmiedmann
« Svar #220 skrivet: maj 12, 2013, 23:14:36 »
Det är första deltävling, den får du glömma och tänka på nästa då det kommer att gå bättre. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Schmiedmann

  • Reklampartner
  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 115
  • Karma: +3/-0
  • Kön: Man
    • Schmiedmann Sverige
BMW M3 E46 Schmiedmann
« Svar #221 skrivet: oktober 02, 2013, 11:42:05 »
www.schmiedmann.se
Vi har ALLT till BMW!!

 

Reklampartners