Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Nya BMW M5 – 586 hk och 720 Nm  (läst 3224 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
  • Kön: Man
Nya BMW M5 – 586 hk och 720 Nm
« skrivet: januari 25, 2010, 10:05:08 »
Nya BMW M5 – 586 hk och 720 Nm

En ny generation BMW 5-serie har nyligen gjort entré och väckt habegär hos en del, men det är först när den kommer med M5-muskler som snålvattnet börjar rinna hos folk. M5 av generation F10 kommer inte förrän om cirka ett år men redan nu kan fakta kring bilen avslöjas.

Det är brittiska Car Magazine som har rotat fram en hel rad intressanta uppgifter om kommande BMW M5 av generation F10.
Först och främst nämner de att, till skillnad från nuvarande generation M5, att det inte blir någon Touring-version (kombi) utan endast en fyrdörrars sedan. Så de som vill ha mycket tysk effekt i en rymlig kombi (alltså betydligt mycket mer än exempelvis Opel Insignia OPC Sports Tourer) får i fortsättningen sikta in sig på Audi RS6 och Mercedes E 63 AMG.
När det gäller effektuttaget får de två ovan nämnda tyskarna se sig besegrade med sina 580 respektive 525 hästkrafter. Nya BMW M5 får, enligt Car Magazine, hela 586 hästkrafter, 79 fler än i nuvarande M5. Var det någon som sa att hästkraftracet var över?!?
Maximalt vridmoment i nya M5 ligger på mäktiga 720 newtonmeter, 70 fler än i Audin och 90 fler än i Mercedesen. Jämfört med nuvarande M5 är det en ökning med hela 200 newtonmeter.
Effektuttaget är dessutom större än i X5 M och X6 M som drar nytta av kraften från samma motor, det vill säga den dubbelturboförsedda direktinsprutade V8-maskinen på 4,4 liter. Motorn ger i de båda suvarna 555 hästkrafter men i nya M5 har M-avdelningen skruvat och justerat på maskineriet. Troligtvis har även laddtrycket på 1,5 bar fått sig en översyn.

Dagens BMW M5 är snabb för att väga två ton. 0-100 km/h går på 4,7 sekunder men nya M5 är så klart ännu snabbare – 4,4 sekunder, vilket är snabbare än sina två tyska antagonister. Toppfarten ligger ospärrad på 303 km/h.
En av BMW:s utvecklingsfilosofier som får extra mycket uppmärksamhet i dag är det de kallar EfficientDynamics. Och precis som vi har skrivit tidigare undgår inte nya M5 detta fokus på att spara på dyrbara bränsledroppar och miljökänsliga utsläpp. Enligt den brittiska tidningen ska dessa båda faktorer vara 30 procent lägre jämfört med dagens M5. Snabbt kalkylerat skulle det innebära att den M5 som kommer nästa år ”bara” vill ha 1,0 liter bensin per mil vid blandad körning och släppa ut ”endast” 241 gram koldioxid per kilometer. Räkna med att när de officiella siffrorna presenteras är de några procent högre än vad snabbkalkylen här visar.
Hur (och om) BMW kommer ned i siffror som dessa kan vi i dag bara sia om, men att nya M5 blir en ”lättviktare” är nog ingen vild gissning. Samtidigt kan utvecklarna ha implementerat bromskraftåtervinningssystemet KERS (Kinetic Energy Recovery System) som återfinns i en del Formel 1-bilar sedan förra årets säsong, bland annat i BMW Saubers numera icke tävlande bilar.

Källa: teknikens Värld.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad HD91

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 269
    • www.m5portal.com
SV: Nya BMW M5 – 586 hk och 720 Nm
« Svar #1 skrivet: februari 01, 2010, 16:20:43 »
Vad?! Är nya M5-motorn baserad på nåt som redan sitter i en terrängbil  :o Det känns riktigt dåligt i så fall. Dubbelturbo och tokiga vridmoment på låg- och mellanregister är inget jag förknippar med en M-bil, men det är väl bara att inse att dom har lämnat den klassiska tiden bakom sig.
Tur att man sparat på sig några "riktiga" M5  ;D
M5 informationsportal & statistik E28 E34 E39 E60 F10
http://www.m5portal.com
M3-forum och informationssidor http://www.m3portal.com

Utloggad franke

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1109
  • E61 520d M-sport
    • Carstuff.se
« Svar #2 skrivet: februari 01, 2010, 22:00:59 »
Mmm den hederliga gamla 4,4'an i modern tappning  8)
Sjuk effekthysteri nu för tiden  :o
Driver webshopen www.carstuff.se

Utloggad kaptenlöjtnant

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 359
  • 735i -89
« Svar #3 skrivet: februari 02, 2010, 07:11:35 »
Jag tycker de skulle våga göra en M5D, då har vi newton så det
räcker fram till pension och hästkrafter som kan driva ett stort
lastbilsåkeri...
The right to be heard does not automatically include the right to be taken seriously. (Hubert H. Humphrey 1911 - 1978)

Utloggad 320iSE90

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 288
« Svar #4 skrivet: februari 02, 2010, 14:04:47 »
Tycker själva magin försvinner mer och mer för varje ny M-modell som spottas ut. Den där unika känslan av att välja något utöver det vanliga infinner sig inte i jämförelse mot tidigare. Nu är det inte aktuellt med en ny M5 för mig på flera år visserligen, men bara en ren spontankänsla jag får. Motorer som plockas från redan befintliga modeller väcker inte entusiasten i mig iaf.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #5 skrivet: februari 02, 2010, 16:07:14 »
Det skulle inte vara dum att bygga en M5d när finns resurser men kommer vi att se det nån dag?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Reklampartners