Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Bästa bruksbil kring 20.000kr?  (läst 18446 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad andreas_lofgren

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 669
  • Kön: Man
  • <>
Bästa bruksbil kring 20.000kr?
« skrivet: januari 20, 2010, 16:50:18 »
Är väldigt nära att köpa hus nu (kontrakt skrivs imorgon) och det är en del grejer som behöver fixas så jag behöver något lite mera praktiskt än en Z4  ::) att köra hem målarfärg, golv, gips och lite annat junk med.

Således behövs en kombi för ganska billiga pengar eftersom jag inte vill sälja Z4an. Skulle vilja ha lite tips på olika bilar (och erfarenheter av dem) i den här prisklassen. Har liksom aldrig letat den här typen av bil förut. BMW går dessvärre bort för i den prisklass jag letar verkar det uteslutande finnas rostvrak och de kostar ganska mycket att försäkra.

Bilar som jag går runt och tänker på:

Volvo 940/740
+Gigantisk lastutrymme
+Kostar lite pengar
+Begränsad värdeminskning
+Lättsåld i tredje hand
-Känns som en traktor att köra
-Drar en massa bensin
-Ful

Ford Mondeo (runt -00)
+Klart modernare att köra
+Drar lite bensin
+Finns massor eftersom det var en populär tjänstebil
+Mycket billigare än 940
-Tveksamt kvalitetsrykte (dock har min mor en som funkat felfritt sedan -99)
-Svårare att få tag i delar än 940

Saab 9000
+Trevlig att åka i
+Finns i mängder
+Bra bagageutrymme trots halvkombi
-Rostar
-Bara halvkombi

Men sedan finns det ju en massa annat som jag inte alls har koll på och där ni gärna får komma med erfarenheter

-Nissan Primera kombi?
-Peugeot 406 kombi?
-Opel Astra/Vectra?

Vad säger ni? Fyll på med alla möjliga erfarenheter/varningar/tips  :)
//Lövet
I garaget: BMW Z4 3,0

Utloggad Scheckheft

• Trusted Member
  • Senior Medlem
  • Antal inlägg: 92
SV: Bästa bruksbil kring 20.000kr?
« Svar #1 skrivet: januari 20, 2010, 17:10:05 »
Vi äger själv en 9000 CD som bruksbil. Aldrig några problem, förhållandevis bra komfort, skönare säten än Volvo dessutom  snålare. Utbudet är stort. Kamkedja  :D Nästan alla har dragkrok så kombi är inte ett måste.
Mvh
Scheckheft

Utloggad MrB

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 769
« Svar #2 skrivet: januari 20, 2010, 17:17:14 »
Audi A6 Avant  ;)
Rebell Design !

Utloggad andreas_lofgren

• BMW Senior Medlem
  • <>
« Svar #3 skrivet: januari 20, 2010, 17:17:53 »
Vi äger själv en 9000 CD som bruksbil. Aldrig några problem, förhållandevis bra komfort, skönare säten än Volvo dessutom  snålare. Utbudet är stort. Kamkedja  :D Nästan alla har dragkrok så kombi är inte ett måste.

9000 är helt klart ett alternativ. Den är tillräckligt stor för att man ska kunna köpa på sig lite grejer (förutom gips då kanske) utan att hela tiden behöva hyra släpvagn. Vill helst klara mig utan det om det är möjligt.

Audi A6 Avant  ;)

Finns det några sådana i prisklassen kring 20.000 som inte är totalt sönderrostade? Knarkare åker rostiga bilar - jag vill inte göra det. Självklart inser jag att det kommer att vara rost på en bil som kostar 20.000 men det får inte vara särskilt mycket.

Audi 100 då? Finns några vettiga? 2.3an låter ju trevligt i alla fall...
//Lövet

Utloggad olofma

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Aladin Sane
« Svar #4 skrivet: januari 20, 2010, 17:37:23 »
Själv kör jag en Renault Scenic 2.0 RT -99.
Köpte den för 6k, 26k på mätaren, full servad.

+Lastar riktigt bra tack vare att du kan fälla sätena
+ Med 2.0 är den faktiskt riktigt rapp och dra ganska lite bensin
+ Jag kör den som en Hynda och den har inte gett upp än, verkar vara bra kvalitet :-D
+ Bra som vardagsbil då man åker bekvämt
- Känner sig lite white trash i den, nada status
- Min rostar en del kring skärm kanterna (Gör å andra sidan inget för att fixa det heller)

Men överlag är det en bra bil i den bemärkelsen att den tar dig från A till B, skön att köra och lastar riktigt bra.
Bredröv på 2.8L

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
« Svar #5 skrivet: januari 20, 2010, 17:44:42 »
855! De står ofta i lägre priser än 945 av samma årsmodell och du kan hitta hyffsade T5 för 20 om du vill ha lite pulver. Aningen mindre kupéutrymme på längden i bagaget än 945 men det kompenserar 855 med framåtfällbar passagerstol fram, det är hur praktiskt som helst. Har f.ö. tryckt in 3.3m långa lister utan att behöva köra hem med bagageluckan öppen. Mycket praktiskt "byggbil" faktiskt och det var ett av skälen till att jag köpte den då vi bygger om inv. därhemma för tillfället. Jag har haft min (lilla) 2.0 T5, som jag köpte snuskigt billigt p.g.a. några småfel som jag fixade omgående, i snart ett halvår och jag måste säga att jag är supernöjd med den. Det enda som strulat är handbromsen p.g.a. höljet gått sönder. Min är importerad från Italien -04 och har också sluppit några vintrar här sedan den kom till Sverige, därför är den i mycket gott skick för sin ålder, det känns som att den har massor kvar att ge. Dessutom går den riktigt bra med chip!  ;)
Det enda jag kan anmärka på är att den är törstig för att vara en 2-liters. Trots att vi lägger de flesta milen på landsväg är den gärna på fel sida om litern/milen, vilket är i princip lika mycket som 540´n jag sålde nyss.  :o Vill du kika närmare på min Volvo så tryck på den i signaturen.

+ Prestanda (T5).
+ Motorljud.
+ Stolarna, sitter mycket skönt i dem.
+ Flexibilitet och lastmöjligheter.

- Förbrukning.
- Lågvarvsegenskaper (2.0 T5).
- Kamrem, fast det är dock hyffsat lång intervall på 12000 mil.

BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Mixtus

• Senior
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 368
« Svar #6 skrivet: januari 20, 2010, 18:09:12 »
Citera
Knarkare åker rostiga bilar - jag vill inte göra det.

:D

Utloggad MrB

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
Rebell Design !

Utloggad andreas_lofgren

• BMW Senior Medlem
  • <>
« Svar #8 skrivet: januari 20, 2010, 18:51:33 »
"Säljes pga motorhaveri"

Jo tack, jag gör gärna en motorrenovering samtidigt som jag renoverar huset ;)

A6 98-> framåt verkar omöjligt att hitta till rätt pengar. Den tidigare generationen verkar dock finnas ett par exemplar. Är 2,3 femman att föredra jämfört med 2,6 sexan ur underhållssynpunkt?
//Lövet

Utloggad MrB

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #9 skrivet: januari 20, 2010, 21:24:41 »
Jag hadde en 2.6 tidigare.
Och blev förvånad när jag inte hittade termostaten (den blev inte varm) ringde till Audi och fråga var den var :-[

Blev överaskad över att den sitter bakom kamremmen, bytes pris 3000kr (tror jag det var) :o
Hittade dock en guide på nätet som visade hur man byter den, utan att ta loss kamremmen helt.

Skulle även byta alla bussningar till krägningshämnare. Och det visade sig att det inte går utan att ta ner främre ram med med motor och allt. Då nöjde jag mig med bara byta i bärarmana.

Audi är dyrt, större motor = dyrare. hade det varit en 4 eller 5, så hade jag kommit åt bultarna för att bytta bussningarna.

Samma sak med läckande servoslang. Slang 1500Kr, byte 2500kr.
Fick ta ut pedalställ, bromsservo, massor av broms rör. För att komma åt slangen, och pressade en ny slang på en hydralik firma, för 400kr. Hade det varit en mindre motor, skulle väll bytet gå på 500-1000kr max.
PS: Jag har i andra poster påstått att jag inte har skruvat bilar på 20år. Att reparera och en bruksbil är inte hobby skruva  8)
Rebell Design !

Utloggad andreas_lofgren

• BMW Senior Medlem
  • <>
« Svar #10 skrivet: januari 20, 2010, 21:30:02 »
Låter som att det där med 2.6 är något jag hoppar över...

Det jag letar efter är en bil som bara fungerar, den ska endast användas för att flytta min häck till Bauhaus under några månaders tid och sedan säljas. Men samtidigt är jag alldeles för bilintresserad för att åka runt i vilken häck som helst.

Fler tips och erfarenheter uppskattas. Ös på bara!
//Lövet

Utloggad andreas_lofgren

• BMW Senior Medlem
  • <>
« Svar #11 skrivet: januari 20, 2010, 21:33:53 »
855!

Jag skulle helt klart hellre åka 855 än 945. Men det verkar vara svårt att hitta fungerande exemplar för de pengar jag vill betala. Av någon anledning vill jag helst ha GLT motorn (samtidigt som jag märkligt nog kan tänka mig att åka 945) och de kostar ju några kronor till. Femmans muller är inte fel att ha som bakgrundsmusik när jag kör gipsskivor ;)

Tänkte börja hålla ögonen på KVD också. Ibland dyker det upp ganska schyssta bruksbilar för väldigt lite pengar.
//Lövet

Utloggad MrB

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #12 skrivet: januari 20, 2010, 21:38:18 »
Sedan kan jag berätta att 2.6an går nära lika bra som 2.8 biturbo. Upp till 2000V, sedan hänger den ju inte mä  ;)
Men min poäng är att vid normalkörning med en 6a, så är det sällan man är över 2500V.

2.3 5a är billigare (enklare) att serva och piggare på högre V.
2.6 6an är dyrare men go att köra.

PS: jag läste inte annonsen. och såg inte att motorn var kass. Oops  :-[
Rebell Design !

Utloggad franke

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1109
  • E61 520d M-sport
    • Carstuff.se
« Svar #13 skrivet: januari 20, 2010, 22:49:18 »
E34 525 Touring!
Volvo 945 är en superb laståsna, men modern som en 745'a...
Driver webshopen www.carstuff.se

Utloggad andreas_lofgren

• BMW Senior Medlem
  • <>
« Svar #14 skrivet: januari 20, 2010, 23:01:24 »
E34 525 Touring!

Visa mig i en fräsch 525 E34 för 20.000kr och jag köper direkt! Men de som ligger ute ser verkligen fruktansvärda ut. Jag kan stå ut med repor, lackdefekter osv men totalt sönderrostade dörrar, bakluckor osv det funkar inte. De flesta 525or jag hittar ligger dessvärre i den kategorin :(
//Lövet

Reklampartners