Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Biljakten  (läst 35416 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mixtus

• Senior
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 368
  • Kön: Man
SV: Biljakten
« Svar #45 skrivet: januari 30, 2010, 22:17:09 »
Det tillverkades tre stycken Avusblåa M540 och det är en verklig favoritfärg för min del. Frågan jag ställde mig var om någon av dem var till salu?

Redan från start stötte jag på patrull. Ägaren till #17, som också driver BMW M Registry, svarade ett vänligt men bestämt nej! Han visade sig dock sitta inne på mycket information och vi har etablerat en bra kontakt.

VIN: GA64905
Tillverkad: 950522
Färg: 276 Avusblau (metallic)
Klädsel: Amaretta Silbergrau
Övrigt: LSD

Bilder finns på http://www.bmwmregistry.com/detail.php?id=953

- - - - -

Nästa kontakt blev nummer #18 och här fick jag följande svar: ”It rocks and I still own it. Not sure if I'm selling it or not.” Ännu en entusiast som gillar sin bil!

Därefter har det tyvärr varit fullständig radiotystnad och inga mer mejlsvar. Synd eftersom detta exemplar har en intressant bakgrund. Den ursprunglige ägaren lät nämligen installera en annan slutväxel redan innan han hämtade ut sin nyköpta bil. Original var det 2.93, men han beordrade helt enkelt BMW-handlaren att installera en differential med 3.15 utväxling. Jag tror att bilen är inne på sin tredje ägare nu.

VIN: GA64908
Tillverkad: 950523
Klädsel: ”Light Silvergrey Bison leather”

Bilder finns på http://www.bmwmregistry.com/detail.php?id=3704

- - - - -

Återstod därför #2 – en av de två först tillverkade bilarna. Det var #1 och #2 som tillverkades först, i slutet av april, och därefter fraktades de till Kanada för att visas upp för samtliga BMW-handlare. En månad senare drog tillverkningen igång på allvar med övriga 30 bilar. (Som kuriosa kan noteras att #2 stod på ”Toronto Auto Show” och #32 blev senare pressbil.)

VIN: GA64748
Tillverkad: 950413
Klädsel: Amaretta Silbergrau

Jag lyckades få tag i ägaren – en och samma ägare sedan bilen var ny – men han var tveksam inför att sälja bilen. För inte så länge sedan lät han lacka om den eftersom han tyckte att den var lite ”matt” i lacken. Men han lovade att tänka på saken. En bild fick jag, dock uppfattade jag det som att den var tagen innan bilen lackades om. Ser ut att vara lite skitiga fälgar och en kantstött framspoiler, men det behöver inte vara någon katastrof. Jag gillar verkligen färgkombinationen! 

Jakten fortsätter och jag återkommer så snart det har hänt något nytt. Beklagar att det blev lite magert med bilder denna gång.

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3257
« Svar #46 skrivet: januari 30, 2010, 22:32:00 »
Ja, den färgen är oslagbar.  ;)
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Mixtus

• Senior
  • BMW Senior Medlem
« Svar #47 skrivet: januari 30, 2010, 22:37:18 »
Ja, du har verkligen en pärla till bil!

Utloggad Stephan735i

• Trusted Member
  • Senior Medlem
  • Antal inlägg: 94
« Svar #48 skrivet: januari 30, 2010, 23:38:12 »
Mixtus; Kan du låsa upp dom låsta bilderna på M540i?

Var #32 pressbil?!

1 och 2 är byggda i april, 3-31 är byggda i maj medan 32 är byggd i juli, om den varit av Europamodell hade den varit en 96:a. Eftersom 1996års 540i/6 Limo började tillverkas 30 juni-1995.

Stephan

Utloggad Mixtus

• Senior
  • BMW Senior Medlem
« Svar #49 skrivet: januari 31, 2010, 01:46:52 »
Det jag fått förklarat för mig är att BMW Kanada beställde #32 som pressbil. Den rullade alltså den första tiden ägd av BMW. Därefter lär den ha sålts till en säljare som klämde 10.000 mil på ett eller två år.

(Bilderna är upplåsta.)

Utloggad Mixtus

• Senior
  • BMW Senior Medlem
« Svar #50 skrivet: februari 02, 2010, 04:08:56 »
Idag blev jag erbjuden ännu en M5, denna gång i ”europaversion”. Årsmodellen är 1995 och enligt uppgift är bilen (förutom originalutrustningen) bl.a. utrustad med elektrisk solskyddsgardin bak och sidogardiner i dörrarna, värmesäten fram och bak, elmanövrerade nackstöd bak samt buffelskinn. Jag vet dock inte om alla uppgifter stämmer. Miltalet är lågt, 9200 mil, och bilen verkar vara i bra skick förutom ett skrapmärke på höger sida bak. Även om det inte är vad jag söker så tyckte jag inte att bilen var helt ointressant – tills jag fick reda på importbestämmelserna. Bilen är registrerad i Kanada och det kostar – håll i er – cirka $10.000 att registrera bilen i USA! Varför det? Jo, bilen är tillverkad i en europaversion, vilket innebär att amerikanska myndigheter måste registreringsbesiktiga bilen med mera. Så det är inte ens aktuellt att titta vidare på denna bil som annars finns på köravstånd från där vi bor. Jag bifogar dock lite bilder att njuta av. En av bilderna är från Tyskland, dvs. innan den importerades till Kanada. Det borde vara GD64647 då färgen är angiven till Techno-violett metallic. HD 91 har säkert tillgång till mer uppgifter och vet garanterat mer om denna bil.

Håll till godo:

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #51 skrivet: februari 02, 2010, 07:24:52 »
Köp!  :D Näera, drygt med de extra registreringskostnaderna. Lågt miltal på denna, verkar det stämma månntro?
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95

Utloggad Schnitzer

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 1
    • www.e34m5.se
« Svar #52 skrivet: februari 02, 2010, 14:09:49 »
Oj, GD64647. Har du möjlighet och viljan att köpa så är det bara att slå till.

//Schnitzer

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #53 skrivet: februari 02, 2010, 14:18:08 »
Ja Mixtus, skulle vara skoj om du slog till.  :)

Välkommen till forumet Schnitzer.

Mvh:
Thomas
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95

Utloggad Mixtus

• Senior
  • BMW Senior Medlem
« Svar #54 skrivet: februari 02, 2010, 15:00:22 »
Jag kom i kontakt med ägaren i ett annat sammanhang och vi pratade lite BMW i största allmänhet. Han frågade då om jag inte var intresserad av en e34 M5 i europautförande. Egentligen inte, svarade jag, men så började vi prata lite lätt om bilen. Jag blev mer och mer nyfiken och till sist så var jag nog lite sugen trots allt. Allt intresse försvann dock när importkostnaderna kom på tal. Så nog skulle jag kunna tänka mig detta exemplar, men $10,000 extra utöver grundpriset känns inte ok. Tyvärr.

Utloggad Mixtus

• Senior
  • BMW Senior Medlem
« Svar #55 skrivet: februari 02, 2010, 15:07:33 »
Skadan:

Utloggad Malabar

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 258
« Svar #56 skrivet: februari 02, 2010, 15:20:38 »
Intressant uppgift angående registreringskostnaden i USA. Hur motiverar man det priset?
540-95 6-växlad manuell - för bra för att säljas
M6 Coupé -06

Utloggad HD91

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 269
    • www.m5portal.com
« Svar #57 skrivet: februari 02, 2010, 15:23:27 »
Vem har bilen nu då? Fortfarande Will Zaraska? Den där borde dom annars kunna sälja snabbt inom Kanada. Det finns ju en 15-årsgräns där och den bilen går över den gränsen om ett par veckor (producerad 1995-02-21).

Färg:  SONDERLACKIERUNG (490)  =  "techno-violett-metallic", wie Schl. Nr. 299.  
Klädsel:  LEDER WASSERBUEF/ANTHRAZIT (M7AT)  

Produktionsdatum:  1995-02-21  

M5 informationsportal & statistik E28 E34 E39 E60 F10
http://www.m5portal.com
M3-forum och informationssidor http://www.m3portal.com

Utloggad Mixtus

• Senior
  • BMW Senior Medlem
« Svar #58 skrivet: februari 02, 2010, 15:33:20 »
Det är Will som äger bilen. Bilen ligger inte ute på annons och jag gissar att han vill sälja den till en entusiast som tar hand om bilen. Jag antar att du med 15-årsgränsen menar avsteget från den "vanliga" 25-årsgränsen, vilket bl.a. leder till lägre försäkringskostnader.

Tyvärr verkar det inte som att man kan gå runt registreringskostnaderna. Problemet är att bilen är specad för Europa, vilket innebär extra avgifter (jag vet faktiskt inte vad det är som kostar). Om det hade varit en M540 eller en 3.6:a så hade det inte varit några problem eftersom de är godkända och klara för Nordamerika.

Utloggad Stephan735i

• Trusted Member
  • Senior Medlem
  • Antal inlägg: 94
« Svar #59 skrivet: februari 02, 2010, 18:30:48 »
Jag trodde alla Europa importer oavsett om dom finns i USA eller inte krävde omfattande prov/testning innan bilen var körklar i USA. Jag har följt en hel del av E34 M5:orna som tagits in till USA.

Kanada godkänner alla bilar efter 15år, men även innan är dom okej att registrera, upptäckte en Techno-Violett 540i/6 Touring-96 som kom till Kanada 2000 för några veckor sedan.

Stephan

Reklampartners