Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Biljakten  (läst 35423 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3747
  • Kön: Man
SV: Biljakten
« Svar #30 skrivet: januari 24, 2010, 17:19:51 »
Det finns ingenting i regelverket som hindrar flera i samma hushåll att ta hem en bil som flyttgods. Förutsättningen är att personen stått som ägare.

Utloggad Mixtus

• Senior
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 368
« Svar #31 skrivet: januari 25, 2010, 04:37:30 »
Dags igen för en ny bilpresentation. #23 är till salu.

Snabbfakta:

VIN: GA64933
Tillverkad: 950530
Färg: 668 BMW Schwartz II
Klädsel: "Black Bison leather"
Övrigt: LSD (Limited Slip Differential)

Till en början intressant, även om ”black-on-black” är en populär och ganska vanlig kombination för E34. Bilen kändes intressant när jag såg annonsbilderna, även om jag inte direkt fastnade för de bytta xenonstrålkastarna. Men de går förstås att byta.

Efter ett samtal med säljaren fick jag reda på mer information plus att jag fick lite mer detaljbilder. Därefter svalnade intresset. Framkom lite blandad information som grumlade intrycket och jag gillade inte riktigt det jag såg på bilderna. Notera förarstolen. Naturligtvis vanligt på sportstolar, men det känns lite tråkigt med bara 12.000 mil på mätaren. Notera även skärmkanten höger fram (se detaljbilden med vinterdäcken, E39 M5-fälgen - vänster sida mot tröskeln). Visst är det lite rost som tittar fram (?).

Bilen finns i Edmonton som ligger cirka 2,5 timmes biltur norr om Calgary – där den gröna #32 finns. Funderade ett tag på om man skulle kika på båda två i ett svep, men jag vet inte om det är värt besväret.

Utloggad Mixtus

• Senior
  • BMW Senior Medlem
« Svar #32 skrivet: januari 25, 2010, 13:17:30 »
Jag fick ett erbjudande om en snygg E34 M5. Mauritiusblau med helläder Ultramarin Individual, ursprungligen såld i Kanada. Mätarställningen är 13.600 mil och bilen finns även på BMW M Registry. Jag lade tidigare upp en länk på e34m5.se, men lägger upp länkarna här också för den som är intresserad.

Bilderna:
http://www.flickr.com/photos/45639485@N04/sets/72157623210597044/

BMW M Registry:
http://www.bmwmregistry.com/detail.php?id=7846

Utloggad franke

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1109
  • E61 520d M-sport
    • Carstuff.se
« Svar #33 skrivet: januari 25, 2010, 20:13:56 »
Glömde att Kanada-bilar har kilometer och inte miles-mätare, klart plus eftersom du skall ta hem den till EU sen!
Vad är priset på den svarta?
Driver webshopen www.carstuff.se

Utloggad Mixtus

• Senior
  • BMW Senior Medlem
« Svar #34 skrivet: januari 25, 2010, 21:03:45 »
Priset är satt till $23,500 (kanadadollar), men det fanns prutmån. Skulle gissa på att det går att göra affär på $20,000.

Utloggad Stephan735i

• Trusted Member
  • Senior Medlem
  • Antal inlägg: 94
« Svar #35 skrivet: januari 25, 2010, 23:49:54 »
Superintressant Mixtus!

Den Alpinweiss III var för sorglig, innertaket är också monterat på Hellrot M Sport (en av 8st 540i/6 M Sport i den färgen). Synd att göra så på en unik bil.

Den sista svarta ser trist ut, med konstiga fälgar, rost och vinterkörd. Ej ok på en entusiastbil för dessa pengar.

Sportstolen ser trots allt rätt okej ut, visst klart sämre än Detlefs #788, Men bättre än polisbilens som rullat 14100mil. Och då är båda stolarna lika mycket slitna! (Det har suttit två poliser varje gång bilen varit på uppdrag=) Fast dom är användna mer än miltalet visar, stake out var vardag för #768 därav eftermonterad bensinvärmare.

Stephan

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3257
« Svar #36 skrivet: januari 26, 2010, 07:40:18 »
Kul att det dyker upp lite intressanta vagnar med jämna mellanrum. Att välja en M5 E34 eller M540i är väl en smaksak, men en av varje skulle inte sitta fel.  :)
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Mixtus

• Senior
  • BMW Senior Medlem
« Svar #37 skrivet: januari 26, 2010, 13:29:34 »
Angående M5 vs. M540: det ena utesluter inte det andra!

Fick lite mer bilder på den svarta. Känns inte bra.

Utloggad franke

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1109
  • E61 520d M-sport
    • Carstuff.se
« Svar #38 skrivet: januari 26, 2010, 13:47:18 »
Det är visserligen ett extremt utsatt ställe, men i den prisklassen blir man kräsen..
Driver webshopen www.carstuff.se

Utloggad Stephan735i

• Trusted Member
  • Senior Medlem
  • Antal inlägg: 94
« Svar #39 skrivet: januari 26, 2010, 14:07:08 »
Rosten ska vara åtgärdad innan köp, jag hade inte kunnat stå för sånt för $23500.

Stephan

Utloggad Mixtus

• Senior
  • BMW Senior Medlem
« Svar #40 skrivet: januari 26, 2010, 15:09:33 »
Nej, den svarta känns helt fel och går därmed bort.

Med så få exemplar av M540 är det magert med bilar som ligger ute på till salu-marknaden. Däremot har jag fått lite andra kontakter som är intressanta, bland annat en entusiast som leker med tanken att sälja. Tyvärr får jag inte titta på eller köra bilen eftersom den är vinterförvarad! Den visas i så fall upp till våren. Enligt uppgift med 8000 mil på mätaren och bara sommarkörd.

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3747
« Svar #41 skrivet: januari 26, 2010, 16:03:52 »
Den här tråden följs med stort intresse... ;D

Utloggad Mixtus

• Senior
  • BMW Senior Medlem
« Svar #42 skrivet: januari 27, 2010, 05:15:12 »
Det finns faktiskt ytterligare en M540 till salu, men jag har valt att inte ens fördjupa mig i den. Varför återkommer jag till senare. Dags för #14 att presentera sig.
Snabbfakta:

VIN: GA64934
Tillverkad: 950529
Färg: 283 Daytonaviolett metallic
Klädsel: "Black Bison leather"
Övrigt: ASC+T

Miltalet är cirka 15.800 mil och enligt ägaren är bilen i ”great original condition”. Jag har dock lärt mig att man skall ta dessa beskrivningar med en nypa salt. Amerikaner (och troligen även kanadicker) är säljare av naturen. Allt är ”super”, ”excellent” och ”stunning”. Ta bara den svarta (#23) där säljaren inte alls tyckte att rosten var ett problem. ”Bara att lägga i lite färg, det har jag gjort tidigare.” Jo, jag tackar.

Så hur var det nu med ”great original condition”? Inte helt sant. Motorn är nämligen bytt – till en ”M62 4.4L Alusil from a 2001 540”. Säljaren upplyser dock att den är ”professionally installed”. Och den har minsann cirka 310 hk med hjälp av ett ”Mark  D. custom-tune chip”. Mmm ...

Det enda som lockar är utgångspriset som är satt till $14,900 (Kanada), men jag har lärt mig att priset är det sista man skall gå på. Skicket kommer som nummer ett och i detta fall är motorn inte original. Även om det skulle gå att lägga i en originalmotor så känns det som att historiken är förstörd. För mig är det en ”deal breaker” så jag väljer att släppa denna innan jag ens har fördjupat mig i detaljerna.

Mer bilder finns på http://www.bmwmregistry.com/detail.php?id=6615 för den som är intresserad.  Observera att det finns bilder på ett par originalhandlingar som kan vara av intresse för den som är intresserad av detaljer.

Utloggad 320iSE90

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 288
« Svar #43 skrivet: januari 27, 2010, 22:15:02 »
Tråkigt att det är ont om seriösa säljare som inte har samma preferenser till vad som klassas som en välvårdad bil osv.

Du hittar iaf många till synes intressanta objekt, om än med smärre blessyrer här och där. Hoppas pärlan dyker upp tids nog.  :)

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #44 skrivet: januari 28, 2010, 01:58:10 »
Man vänta aldrig för länge för någonting gott.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Reklampartners